روایتی از زندگی مردی که صنعت مدرن را به یزد آورد
استاد غلام صنعتي به منظور حفظ، حمايت، ترقي و توسعه صنعت نساجي يزد، در تاريخ 25/7/1325 اولين آگهي تاسيس كارخانه سعادت نساجان با سرمايه پنجاه ميليون ريال را بين نساجان، صباغان، صنعتگران و مزدوران مربوطه كه دست و دستبند نساج اند نشر داد.
کد خبر: ۴۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 10 June 2015
 به گزارش تابناک یزد  سال ها پيش، سه برادر از  قريه توران پشت  كه از قراي قديمي يزد است، به قصد زيارت پاي در راه مي نهند. برادر كوچك تر قدرت ادامه اين سفر را نداشت؛ بنابراين برادرانش او را در يزد مي گذراند و مي روند. ديگر از آن دو برادر بزرگ تر خبري به دست نمي آيد. برادر كوچك تر  رضا  نام داشت و همو است كه بعد از چندي در زمينه نساجي مهارتي مي يابد و به درجه استادي مي رسد.
 استاد رضا  ازدواج مي كند؛ لكن فرزندان او يكي پس از ديگري مي ميرند و از همه چيز و همه جا نااميدش مي كنند. بر اساس عقايد پاك مذهبي، اولين پسري كه متولد مي شود را  غلام  نام مي نهد و حلقه غلامي  امام هشتم  -ع- را در گوش او قرار مي دهد. اين تولد مقارن با سال 1257 ه.ش است.  غلام  كه بعد ها  استاد غلام   لقب مي گيرد، منشا خير و بركاتي مي گردد كه جز از غلام آل محمد -ص-، از ديگران بر نمي آيد.
 غلام  پدر خود را در كودكي از دست مي دهد. قبل از اين، پدرش او را نزد يكي از استادان ترمه و زري باف به نام  حاجي علي تقي سليمان شاهي  به شاگردي مي سپارد. او در اندك زماني، رمز و رموز اين فن را مي آموزد و خود، استادي بي مانند در نساجي سنتي مي گردد.
آن چه او را از ديگر همسالانش متمايز مي كرد، جرات و جسارت و اراده بي مانند او بود. او كلمات  نيست  و  نمي شود  و  نمي توانيم  را نمي شناخت. به هر كاري دست مي زد در آن كار مهارت مي يافت. هوش فوق العاده، تلاش بي وقفه، ابتكار، خلاقيت، اعتماد به نفس و اتكا به خداوند او را در هر امري موفق مي داشت.
 استاد غلام  در جواني به قصد زيارت به  كربلا  رفت. او در آن جا با حاجي عبا فروشي كه اصالتاً ايراني بود، آشنا شد و در همان جا كارخانه عبا بافي تاسيس كرد. آن گاه به يزد بازگشت و با تبديل دستگاه هاي قديمي بافندگي به دستگاه هاي پرتاب سريع ماكو يا  ماكو پران ميزان توليد و كيفيت محصول را افزايش داد.
 استاد غلام صنعتي  در سال 1300 ه.ش به كمك  امير خان كوراوغلي  نخستين دستگاه بافندگي ماشيني را به همراه يك دستگاه مولد برق از  آلمان  به يزد آورد و خود به راه انداخت. او پارچه هايي مشابه بافته هاي خارجي توليد نمود و در  نمايشگاه كالا هاي ايراني  در  تهران  به نمايش گذاشت.
 حسين علي هراتي  در سال 1310 ه.ش از  استاد صنعتي  خواست تا در تاسيس و پروژه خريد ماشين آلات ريسندگي و بافندگي و رنگرزي  كارخانه درخشان  همكاري كند.  صنعتي  براي خريد ماشين آلات و دوره كارآموزي به  آلمان  رفت و پس از 2 سال به ايران بازگشت. او نسبت به نصب دستگاه ها و راه اندازي و بهره برداري اين كارخانه زحمات زيادي را متحمل گرديد؛ اما شركا او را از حق شراكت محروم نمودند. با اين همه، او از تاسيس چنان كارخانه اي در يزد خوشحال و خشنود بود.
روایت از زندگی استاد صنعتی، پدر مدرنيزاسيون صنعت نساجی يزد
بالاخره،  استاد غلام صنعتي  به منظور حفظ، حمايت، ترقي و توسعه صنعت نساجي يزد، در تاريخ 25/7/1325 اولين آگهي تاسيس  كارخانه سعادت نساجان  با سرمايه پنجاه ميليون ريال را بين نساجان، صباغان، صنعتگران و مزدوران مربوطه كه دست و دستبند نساج اند نشر داد.
مردم كه به  استاد  به چشم پدري مهربان، رفيقي شفيق و خلاصه خيرخواهي پاكباز مي نگريستند، دارايي و مايملك خود را در اختيار او گذاشتند. سپس اساس نامه اي جامع و كامل نوشته شد و  شركت سعادت نساجان يزد  در تاريخ 17/11/1326 به شماره 73 به ثبت رسيد. در اولين جلسه هيات مديره كه در تاريخ 2/12/1326 تشكيل گرديد، وي به عنوان مدير فني انتخاب و منصوب شد.
در اولين مجمع عمومي شركت، سهام داران به پاس خدمات و زحمات  استاد غلام ، در ماده 53 اساس نامه، صدي يك از سود ساليانه شركت را به او اختصاص دادند. اما در واقع او سود خود را وقف ساختن موسسه اي كرد كه اگر محقق شده بود براي هميشه بي نياز از متخصص خارجي مي شديم. تاسيس اين هنرستان نساجي با نام  آموزشگاه صنعتي  از آرزو هاي او بود كه متاسفانه در آن دوران تحقق نيافت.
 غلام صنعتي  تا پايان عمر، مدير فني كارخانه اش بود. وي پس از عمري خدمت خالصانه و صنعت نوآورانه، در اواخر اسفند 1347 ه.ش به سراي باقي شتافت.  مرحوم استاد غلام صنعتي  را همه معمرين يزد مي شناسند. آوازه خدمات آن مرحوم از وراي اوراق كتاب تاريخ يزد و از سينه انسان ها تا فراسوي مرز ها پيچيده است. معرفي صحيحي از آن فقيد سعيد كه به حق  پدر صنعت نساجي يزد  است به نسل حاضر و آيندگان كار مثبت و لازمي مي باشد.
گزارش فوق از سایت غول آباد، دانشنامه یزد برداشت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار