گزارش/جای خالی نمادهای ماندگار در زیباسازی یزد
نمادهای شهری نقش بسیاری در زیباسازی شهر دارند از این رو سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد قرار است امسال 2 نماد ماندگار را در میدان‌های «آزادی» و «معلم» نصب کند.
کد خبر: ۴۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶ 11 June 2015
به گزارش تابناک یزد، نمادهای شهری نقش بسسیاری در زیباسازی شهر دارند از این رو سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد قرار است امسال 2 نماد ماندگار را در میدان‌های «آزادی» و «معلم» نصب کند.
اگرچه تعداد قابل توجهی نماد شهری مناسب در شهر یزد نصب شده است اما معنا و مفهوم آنها برای برخی از شهروندان قابل درک نیست  . شاید ازاین‌روست که شهروندان همچنان به دنبال تماشای نمادهای عمیق و ماندگار در شهر هستند و از نصب برخی نمادها ابراز نارضایتی می‌کنند.

 مفهموم نمادها مشخص نیست

یکی از شهروندان یزدی در این خصوص می‌گوید: شهرداری یزد امسال نمادهای شهری زیبایی را در میدان‌ها، تقاطع‌ها و نقاط مختلف شهر نصب کرده اما به نظر می‌‌رسد که جای نمادهای قوی و ارزشمند برای زیباسازی شهر یزد همچنان خالی است.
«ایمان تقدیری» می‌افزاید: برخی از نمادهایی که در شهر نصب شده، معنا و مفهوم مشخصی ندارند، در حالی که می‌توان از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی که در گذشته در شهر ایجاد شده است برای ساخت نمادهای شهری زیبا و ماندگار استفاده کرد.
وی ادامه می‌دهد: برخی از نمادهای مناسبتی که نوروز امسال در شهر نصب شد، شکیل و زیبا نبود و در ساخت آنها از مصالح با کیفیت استفاده نشده بود.
این شهروند اضافه می‌کند: جای دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در نصب نمادهای شهری در یزد خالی است و از نظرات متخصصان و هنرمندان متبحر و صاحب اثر استان نیز در این زمینه استفاده نمی‌کنند.

ضرورت مکان‌یابی مناسب برای نمادها

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز می‌گوید: چینش نمادهای شهری یزد، چندان رضایت‌بخش نیست چرا که گاهی در یک نقطه و میدان، چند نماد شهری نصب شده است اما در نقاط دیگر اصلا نمادی وجود ندارد.
«الهه توکلی» با بیان اینکه زیاده‌روی در نصب نمادهای شهری، زیبایی شهر را زیر سوال می‌برد، می‌افزاید: شهرداری باید به تناسب فرهنگ، موقعیت، نام و محل مورد نظر، به نصب نمادهای متناسب و البته ماندگار اقدام کند. وی اقدامات شهری برای نصب نمادهای مناسبتی را مطلوب نمی‌داند و می‌افزاید: زمانی که قرار است مبلغی برای نصب نماد شهری هزینه شود، بهتر است این مبلغ صرف ساخت نمادهای معنادار، با‌مفهوم، ماندگار و اثربخش شود.
این شهروند می‌گوید: مصالح و سبک ساخت نمادهای شهری هم باید متناسب با اقلیم و فرهنگ این دیار باشد در غیر این صورت مانند ایام نوروز، برخی از نمادها به دلیل مطابقت نداشتن مصالح با اقلیم استان، به سرعت خراب خواهند شد.

 نمادها؛ هویت فرهنگی هر شهر

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با اشاره به نصب نماد «مرد نی‌زن» در ورودی غربی یزد می‌گوید: دلیل نصب این نماد در شهر یزد و شیوه مکان‌یابی آن اصلا مشخص نیست و بسیاری از شهروندان این نماد را به سخره می‌گیرند. «حسام رضایی» ادامه می‌دهد: نمادها  هویت فرهنگی هر شهر محسوب می‌شوند اما در حال حاضر اثری از هویت یزد در نمادهایی که در این شهر نصب شده‌اند، مشاهده نمی‌شود.
وی با اشاره به نمادهای میدان معلم می‌گوید: نمادهایی که تاکنون در این میدان نصب شده حداقل با نام این میدان همخوانی داشته اما این همخوانی در سایر نمادهای شهری به چشم نمی‌آید.
 
 نصب نمادهای ماندگار

مدیرعامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد با اشاره به تصمیم شهرداری و شورای شهر برای نصب نمادهای ماندگار در میدان‌های اصلی شهر، می‌گوید: امسال 2 نماد ماندگار و ارزشمند در میدان‌های اصلی شهر از جمله میدان آزادی و معلم نصب خواهد شد.
«مسعود تاج‌آبی» می‌افزاید: میدان‌های اصلی شهر از جمله آزادی، شهید بهشتی، معلم، نماز، صنعت و حضرت ابوالفضل(ع) در اولویت نصب نمادهای ماندگار شهری هستند به‌طوری که در نیمه‌دوم امسال نمادهای 2 میدان  آزادی و معلم نصب خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: نصب نمادهای ماندگار نیاز به انجام کارهایی مانند فعالیت‌های مجموعه‌ای، محوطه‌سازی و نورپردازی و البته اعتبار بیشتر برای اجرا دارد و به همین دلیل باید طرحی قوی و مناسب برای آنها تهیه شود که در مجموع کار دشواری است.

    یزد؛ بدون نماد ماندگار

مدیرعامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد می‌گوید: هنوز در شهر یزد تشکیلات منسجمی ‌با همکاری تیم‌های هنرمندان برای ساخت نمادهای ماندگار شهری ایجاد نشده و این موضوع باعث شده است که تاکنون نماد ماندگاری در شهر نصب نشود.
تاج‌آبی می‌افزاید: سازمان برای تامین منابع مالی اجرای طرح‌های ماندگار، مشکلی ندارد و نظر شهرداری و شورای شهر نیز نصب نمادهای ماندگار در شهر است اما بیشترین مشکل در انتخاب و گزینش طرح وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: در کنار همکاری با هنرمندان یزدی برای نصب نمادهای ماندگار، لازم است که از توان هنرمندان سراسر کشور نیز استفاده کنیم که این کار  در قالب فراخوان ملی دنبال می‌شود.

    روند نصب نمادهای مناسبتی

تاج‌آبی همچنین درباره نمادهای مناسبتی که در شهر نصب می‌شود می‌گوید: در ایام نوروز امسال 12 اثر از بین 380 اثر دریافتی در قالب فراخوان ملی در شهر نصب شد که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. وی ادامه می‌دهد: نماد مرد نی‌زن به مناسبت سال بز به عنوان نماد چوپان به‌صورت موقت در شهر نصب شده که باید جمع اوری شود.
مدیرعامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد می‌افزاید: نمادهای مناسبتی، باید در مناسبت مربوطه نصب و بعد از آن جمع‌آوری شود و به نقطه‌ای دیگر انتقال یابد یا به مزایده گذاشته شود.
وی با اشاره به ضرورت حضور پررنگ هنرمندان برای ارائه طرح برای نصب نمادهای مناسبتی در شهر می‌گوید: هنرمندان می‌توانند با ورق‌زدن تقویم، طرح‌های مد نظر خود را با توجه به مناسبت‌های ملی و مذهبی به سازمان پیشنهاد دهند. تاج‌آبی ادامه می‌دهد: اگر طرح‌های ارائه شده، مورد تایید سازمان قرار بگیرد به‌طور قطع از حمایت‌های لازم برای نصب شدن در نقطه مورد نظر نیز برخوردار خواهد شد اما هنرمندان یزدی کمتر به سراغ ارائه طرح‌های مناسبتی می‌روند.

    معرفی شهر در قالب نمادها

مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد معرفی شهر را یکی از کارکرد‌های نماد شهری برمی‌شمارد و می‌گوید: در کنار توجه به زیباسازی شهر برای شهروندانی که در آن ساکن هستند اگر خواهان توسعه صنعت گردشگری در شهر تاریخی یزد هستیم باید نمادهای شهری را نیز تقویت کنیم. «مسعود تاج آبی» با تاکید بر نقش پررنگ نمادهای شهری در رونق صنعت گردشگری یزد می‌افزاید: شهر یزد  از تاریخ و فرهنگی غنی برخوردار است درحالی از داشتن نماد شهری ماندگار محروم است و باید برای حل این مشکل فکری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار