مراسم تحلیف 64 نفر از کارشناسان رسمی دادگستری با حضور ريیس کل دادگستری استان یزد و جمعی از مسئولین قضایی این استان برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 13 June 2015
به گزارش تابناک یزد، "محمد رضا حبیبی" ريیس کل دادگستری استان در این مراسم با اشاره به جذب این تعداد کارشناس جدید توسط کانون کارشناسان رسمی استان، گفت: قطعاً جذب این نیروهای جدید در کیفیت و سرعت کارها و در ارجاعاتی که به این کانون می‌شود، تأثیر زیادی دارد.

وي در ادامه، اهمیت کار و وظیفه کارشناسان رسمی دادگستری را یاد آور شد و اظهار كرد: کار قضاوت ظریف و مهم است و با جان و مال و ناموس مردم سر و کار دارد و باید توجه داشت نظریات کارشناسی هم به دلیل  نقش مستقیم در صدور آرای قضایی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی با بیان این که بیشتر پرونده‌های حقوقی به نوعی جهت اظهارنظر کارشناسی به کارشناسان رسمی ارجاع می‎‎شود، افزود: امروزه به جهت کشف علمی جرایم، بهره‌گیری از نظریات کارشناسی در پرونده‌های کیفری نیز مطرح و از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تأکید کرد: کشف علمی و استفاده از  دانش روز در رسیدگی به پرونده‌ها کمک کار قاضی است و نظریات کارشناسان هم که با تکیه بر دانش  روز ارائه می‌شود، جایگاه کارشناسان رسمی را در امر قضا مشخص می‌کند.

حبیبی خاطر نشان کرد: اهمیت آرای کارشناسان به حدی است که در پاره ای از مواقع دلایل قانونی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی همچنین نظریات کارشناسان را چراغ راه قضات جهت روشن شدن حقیقت و رفع ابهامات در پرونده عنوان کرد و گفت: قضات دادگستری در بیشتر موارد به نظرات کارشناسان استناد نموده و بر همین پایه آرای قضایی خود را صادر می‌کنند.

حبیبی همچنین انجام مراسم سوگند توسط کارشناسان رسمی را بیانگر اهمیت این حرفه عنوان و اظهار كرد:  تنها تعداد محدودی از مشاغل که با حقوق مردم سرو کار دارند نظیر پزشکی، قضاوت، نمایندگان مجلس و غيره موظف به انجام مراسم سوگند هستند و این امر نشان دهنده مسئولیت و وظیفه خطیر این اقشار در قبال حقوق مردم است.

ريیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: بر اساس مفاد این سوگند نامه کارشناسان باید همواره خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود دانسته و نظرات کارشناسی خود را درست و منطبق با واقعیت و بدون اغراض شخصی ارائه دهند.

وی با بیان این که دربیان نظرات کارشناسی حقیقت نباید کتمان گردد گفت: حفظ اطلاعات و اسرار مردم نیز ضرورت دارد و باید کارشناسان مانند یک امانت نزد خود نگه داشته و  از افشای آن خودداری كنند.

حبیبی در پايان نيز ضرورت آشنایی کارشناسان رسمی با علوم و یافته های علمی روز و همگام بودن با آن را خواستار شد و افزود: در حال حاضر دنیا و جوامع به سرعت در حال تغییر هستند و کارشناسان نیز باید با حضور فعال در نشست‌های علمی، بازآموزی اطلاعات و تبادل علمی با دنیا خود را با این تغییرات هماهنگ سازند.

" سید محمد سجاد" ريیس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان یزد نيز در اين مراسم گفت: کارشناسان رسمی استان یزد با ارائه نظرات کارشناسی درست و منطبق با واقعیت کمترین میزان خطا را در سطح کشور دارند.

وي گفت: کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان از سال 81 به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر با  577 نفر کارشناس در 63 رشته در حال خدمت به مردم استان است.

وی ابراز امیدواری كردكه با کارشناسان متخصص و متعهدی که در اختیار دادگستري است و همچنین تأمین زیرساختهای لازم و شناسایی کانون به کلیه ادارات، گام‌های اساسی در زمینه خدمت‌رسانی برداشته شود.

سجاد در ادامه از تأسیس بانک اطلاعاتی ویژه کانون خبر دارد و گفت: امید است با تأسیس این بانک اطلاعاتی ، کانون به درجه رشد و بالندگی خود برسد و به عنوان مشاور بالقوه یار و مددکار کلیه ادارات و سازمان‌ها باشد.

این مقام مسئول در خاتمه با تأکید بر حمایت دادگستری استان از کانون کارشناسان رسمی دادگستری، افزود: این حمایت باعث می‌شود کلیه امور کارشناسی پرونده‌های قضايی و سایر ادارات از طریق کارشناسان کانون صورت گیرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار