اگر تکه های پازل اقدامات این روزهای مدیران عزیز را کنار هم بچینیم ،دو نتیجه بیشتر عاید نمی شود ؛اول اینکه یک تکه از این پازل که همان خبرنگار است، به کلی فراموش شده واین نقش ناقص ،ارزش دیدن ندارد. دوم اینکه برآیند این نقش ناقص ،چیزی جز توهین به شعور خبرنگاران و تخریب شان ومنزلت آنان نبوده و نخواهد بود.
کد خبر: ۴۷۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 14 August 2017

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::مرداد ماه سال 1377بود که محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان، به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند.

شورای فرهنگ عمومی کشور با شهادت این خبرنگار پرتلاش،تازه یادشان امد که خبرنگاری هم وجود دارد . در اقدامی به پاس قدردانی از مقام خبرنگار ، اولین سالگرد شهادت محمود صارمی را به عنوان روز خبرنگار در تقویم کشور ثبت وضبط کردند

بگذریم که شورای فرهنگ عمومی  پس از سالها جهد وتلاش خبرنگاران در عرصه های مختلف از روزهای خونین انقلاب گرفته تا جنگ تحمیلی 8ساله ،با خطر پذیری فراوان ،دوشادوش رزمندگان به ثبت وضبط آن لحظه های دود وخون مبادرت نموده تا خبرهای آن دوران را به بهای خون خود برای مردم مخابره کنند وکسی هم به فکر تعیین روزی برای پاسداشت مقام این جهادگران عرصه اطلاع رسانی نبود .

از این نکته بگذریم که اگر اصلا طالبانی وجود نداشت و جنگی رخ نمی داد وصارمی عزیزی جان خود را درراه رسالت خبررسانی در کف اخلاص نمی گذاشت ،الان کدامین برگ تقویم کشور به تجلیل از مقام این خطرنگاران اختصاص می یافت ؟ آیا بازهم مجالی برای به یاد بودن و قدردانی از مجاهدتهای خاموش این صنف روشنگر باقی می ماند؟

حال که این اتفاق افتاده است و دست تقدیر براین قرار گرفت که یک خبرنگار در راه رسالت خویش جانش را فدا نماید تا وجدان شورای فرهنگ عمومی کشور بیدار شده وبه خاطر این شهید والا مقام هم که شده ، روزی را هم برای تجلیل وبه یاد خبرنگار ماندن ،در کنار این همه روزهای رنگارنگ مندرج در تقویم ملی کشور ثبت نمایند.

کاری نداریم که خبرنگاران چه تلاشها در زمینه خبررسانی وآگاهسازی و تنویر افکار عمومی می کنند ،چه مرارتها وزخم زبانها که نمی شنوند ،چه روزهای سخت معیشتی را درکنار خانواده سر نمی کنند ،چه فشارهای مالی بدلیل نبود پشتوانه اقتصادی را تحمل کرده  وچه روزها را به اتهام تشویش اذهان عمومی در راهرو دادگاهها سپری می کنند و و و .همه اینها به کنار، ای کاش در روزی که به نام آنها نگاشته شده ،لااقل شان ومنزلتشان حفظ شود .

کاری به سایر نقاط کشور هم نداریم ،در همین استان خودمان ایلام ،این روزها مدیران دستگاههای اجرایی فرصت را مغتنم شمرده اند تا مثلا از مقام این عزیزان تجلیل کنند ،اما گویا عطش این عزیزان برای دیده شدن آنهم در راستای چمبره زدن بر روی میز مدیریت تمامی ندارد و فرصت تجلیل را بهانه ای برای بیشتر دیده شدن خود قرار داده اند .

در یک سو برخی مدیران دستگاههای باتشکیل نشست های بنام خبرنگاران عرصه را برای ارایه گزارش مناسب دیده وتنها چیزی را که نمی بینند خبرنگار وروز خبرنگار است .در دگر سو نیز، برخی مدیران ،حال نمی دانیم با چه نیتی ! شایدهم برای رفع تکلیف ،از بین دهها رسانه فعال و پای کار رسمی ،تعداد معدودی مدیر کانال تلگرامی را دور خود جمع کرده وعکس یادگاری می گیرند.

درست است که خبرنگاران با مشکلات مالی دست وپنجه نرم می کنند ،درست است که درآمد کافی برای رتق وفتق امور دراختیار ندارند ،اما شان یک خبرنگار فقط در حد یک کارت هدیه صد هزارتومانی نیست که دوستان مدیر این روزها به نام خبرنگار ، به تعداد انگشت شماری فعال شبکه های اجتماعی پیشکش می کنند وبا افتخار ژست اجتماعی بودن و حمایت از رسانه را به نمایش می گذارند.

اگر تکه های پازل اقدامات این روزهای مدیران عزیز را کنار هم بچینیم ،دو نتیجه بیشتر عاید نمی شود ؛اول اینکه یک تکه از این پازل که همان خبرنگار است، به کلی فراموش شده واین نقش ناقص ،ارزش دیدن ندارد. دوم اینکه برآیند این نقش ناقص ،چیزی جز توهین به شعور خبرنگاران و تخریب شان ومنزلت آنان نبوده و نخواهد بود.
 
مخلص کلام اینکه مطلب را بایک سوال به انتها می رسانم ؛آیا  دوستان مدیر تجلیل کننده از خبرنگاران ،می توانند سند هزینه کرد این روز را برای شفاف سازی در اختیار رسانه ها قرار دهند، تا شائبه به نام "خبرنگاران به کام مدیران" در اذهان شکل نگیرد؟!دوستان مدیر بهتر است پاسخ دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار