متحدان اروپایی آمریکا نیز در قبال این اظهارات ترامپ موضع‌گیری و سخنان وی را نکوهش و تصریح کردند که چنین مواضعی در قبال ایران صحیح نبوده است.وقتی متحدان آمریکا به چنین مواضعی می‌تازند قطعا نخبگان داخلی آمریکا نیز بیکار نخواهند نشست.
کد خبر: ۵۰۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 27 September 2017

به گزارش تابناک : ۴ نماینده مجلس شورای اسلامی ارزیابی خود را از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل عنوان کردند:

 

محسن علیجانی، نماینده مجلس:

آمریکا نگران حضور فرامنطقه‌ای ایران است

http://static3.ilna.ir/thumbnail/EpOd3MBKKZM5/zD2ly951Lbe1X4vBXmeYxnwvBKd2o-upCBoRpuXWWQ3xVYIwBtE8SJc5CgG8w1SR1HhaeHPcWe7Z4QQxwQ5aCQuC6bW65Yo2vzNA1A_oYcME-xuDHnCGIL88GkvFaMums2lp5Xzk-eErjUYezqJx15vgVYkT1_XDXuOejRjZDSys4NdjIqNZJEQ6csj1vAj05WGPQraAJW8,/%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpg


 رفتار ترامپ و سایر حاکمان آمریکا با ایران تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و جملگی از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن همواره در حق ملت ایران ظلم و جفا کرده و به دشمنی با آن پرداخته‌اند. ترامپ نیز در ادامه این رویه تعریف می‌شود، با این تفاوت که استراتژی‌ها و عملکرد‌ها در هر برهه نسبت به مقاطع دیگر قدری با هم متفاوت است. به هر روی باید اذعان داشت که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در عداوت و دشمنی با مردم ایران دست همه را از پشت بسته است. در بیان علت این رویکرد افسارگسیخته باید گفت آمریکا در مقابل ایران کم آورده و در مواجهه با دستاورد‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مستأصل شده است.

ایران نگذاشته آمریکا به اهداف مورد نظر خود برسد. آمریکایی‌ها با پدید آوردن داعش در پی آن بودند که ضمن ایجاد نوعی فراموشی و حواس‌پرتی جمعی نسبت به فلسطین در عرصه بین‌المللی، محور مقاومت به‌ویژه در کانون سوریه شکسته شود و درنهایت نیز ایران به محاصره درآید. تلاش آنها بر این مبنا استوار بود که با این فعالیت‌های عملیاتی و میدانی، در عرصه دیپلماسی و برجام هم بتوانند از ایران امتیازهای زیادی ‌بگیرند که الحمدلله ایران هم در منطقه و هم در برجام آمریکا را ناکام گذاشت. واقعیت آن است که امروز بعید است کشورهای دیگر، آمریکا را در موضوع بازبینی در برجام همراهی کنند.

بر این اساس حالا باید گفت که زمینه‌های حضور فرامنطقه‌ای ایران رفته‌رفته در حال فراهم شدن بوده و آمریکا نگران همین مساله است. همان‌گونه که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره کردند ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا رقبای خود را به واسطه ایجاد داعش مورد نقد قرار می‌داد، حال آنکه امروز در رفتاری تناقض‌آمیز ایران را به تروریسم متهم می‌کند. بر این اساس باید گفت به نظر می‌رسد رقبای ترامپ از او زیرک‌تر بودند، چراکه به‌رغم آنکه خود، داعش را پدید آوردند، پرچم مبارزه با تروریسم را نیز برافراشته بودند، این در حالی است که ترامپ، خود رفتاری داعش‌گونه دارد و به نظر می‌آید که سروصداهای اخیر نیز با هدف فروش سلاح‌های بیشتر در منطقه و به جیب زدن پولی بیشتر صورت می‌گیرد. با همه اینها باید اطمینان خاطر داشت که این اول شکست و افول آنهاست.

خودکرده را تدبیر نیست و آمریکایی‌ها خود، توان مبارزه حقیقی با داعش را ندارند و بر همین اساس امروز سروصدا به پا کرده و ایران را به مبارزه با تروریسم محکوم می‌کنند.

 

هاجر چنارانی، نماینده مجلس:

چهره بدون نقاب آمریکا بار دیگر رونمایی شد

http://media.icana.ir//Image/2016/05/201605106543875938_Orig.jpg


 اظهارات سخیف، غیرمسئولانه و مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور آمریکا در حقیقت نشان‌دهنده چهره بدون نقاب مسئولان آمریکایی و عمق کینه و عداوت آنان با ملت بزرگ ایران بود. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند سخنان ترامپ «نطقی ابلهانه با ادبیات گانگستری و کابویی» بود، سخنان دروغ، غیرمنطقی و مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور آمریکا را باید در سه بخش مورد بررسی قرار داد.

در بخش اول چرایی این‌گونه سخن گفتن را باید مورد جست‌وجو قرار دهیم، در این خصوص می‌توان به ناکامی سیاست‌های خرابکارانه آمریکا اشاره کرد. مسئولان آمریکایی انتظار داشتند با فشارهای بی‌حدوحصری که طی 38 سال گذشته به صورت غیرقانونی و غیرمنطقی به کشورمان تحمیل کردند جمهوری اسلامی ایران را از پای در آورده و مسیر پیشرفت و رشد ایران را متوقف کنند، اما همگان شاهد هستند که ملت غیور و بزرگ ایران به‌رغم تمام فشارها و سختی‌هایی که نظام استکباری آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی و پیاده‌سازی کردند، نتوانست ملت بزرگ و شجاع ایران را از یکپارچگی و مسیر دین و انقلاب خارج کند.

آنها از همین موضوع ناراحت و عصبانی هستند، لذا اظهارات توام با عصبانیت ترامپ نشان از شکست برنامه‌ها و سیاست‌های غلط آمریکا علیه کشورمان است. در بخش دوم می‌توان به درماندگی و ناتوانی آنان پرداخت، چراکه ناکامی و شکست‌های متعدد برنامه‌های شیطانی آنان باعث شده است که ندانند در آینده چه کار خواهند کرد، لذا از روی استیصال دچار فرسودگی شده و با عجز و درماندگی به یاوه‌گویی می‌پردازند.

بخش سوم که نتیجه و حاصل دو بخش دیگر و در حقیقت بروز ناتوانی و بی‌برنامگی ترامپ است، اظهارات سبک و بی‌محتوایی است که از زبان رئیس‌جمهور کشوری خارج می‌شود که ادعای رهبری جهان را دارد؛ اظهاراتی که افتخارآمیز نبود، بلکه باعث شرمساری و سرافکندگی نخبگان و آزاداندیشان آمریکایی شد.  امروز مردم و نیز جامعه نخبگانی آمریکا از سیاست‌های کینه‌توزانه و غلط ترامپ در موضوعات سیاست خارجی و حتی سیاست‌های داخلی گله‌مند و ناراضی هستند و این نارضایتی‌ها به صورت اعتراضات و تجمعات خیابانی در ایالت‌های مختلف آمریکا اتفاق می‌افتد.

 

محمدرضا بادامچی، نماینده مجلس:

نخبگان آمریکا از رئیس‌جمهورشان اعلام برائت می‌کنند

http://sahebnews.ir/files/uploads/2016/06/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%DA%86%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3.jpg


 وضعیت رئیس‌جمهور آمریکا و مواضع او کاملا روشن و بدون بحث است؛ لکن اظهارات اخیر از آن جهت حائز اهمیت بود که این سخنان سخیف و سبک در منظر عموم دنیا و در مجمع عمومی سازمان ملل بر زبان رانده شد.

خوشبختانه مواضع قاطع رئیس‌جمهور ایران قابل قبول بود و آمریکایی‌ها موفق نشدند اهداف خود را محقق سازند تا جایی که حتی اروپایی‌ها نیز با سخنان ترامپ مخالفت کردند. سخنان روحانی در موقعیتی مناسب و بجا مطرح شد که همه شنونده بودند و این درنهایت به سود جمهوری اسلامی ایران بود، چراکه هدف آمریکایی‌ها بسترسازی برای نابودی برجام بود که باید گفت این هدف محقق نشد. دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه قائل به آن است که ترامپ واقعیت آمریکاست و اظهارات وی با آنچه مطلوب هیات حاکمه آمریکاست منافاتی ندارد.

نگاه دوم اما بر این اعتقاد است که حساب ترامپ از بقیه دولتمردان و حاکمان آمریکایی جداست و اظهارات مطرح شده از سوی وی صرفا مواضع ترامپ است.

 بلافاصله بعد از سخنان ترامپ موضع‌گیری کلینتون مطرح شد که اظهارات ترامپ را سرزنش کرد.

 متحدان اروپایی آمریکا نیز در قبال این اظهارات ترامپ موضع‌گیری و سخنان وی را نکوهش و تصریح کردند که چنین مواضعی در قبال ایران صحیح نبوده است.وقتی متحدان آمریکا به چنین مواضعی می‌تازند قطعا نخبگان داخلی آمریکا نیز بیکار نخواهند نشست.

اینک کار به جایی رسیده که نخبگان داخلی آمریکا تلاش می‌کنند حساب خود را از رئیس‌جمهورشان سوا می‌کنند و نوع نگاه وی به عرصه بین‌الملل و نیز سلامت روانی وی را به چالش می‌کشند. هرچند ترامپ اکنون رئیس‌جمهور آمریکاست لکن مواضع وی، با نگاه مردم و نخبگان آمریکا ناظر به ایران منطبق نیست. واکنش‌های اجتماعی شکل گرفته نسبت به سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به‌خوبی گویای این مدعاست. هم‌اکنون، روزبه‌روز بر مخالفان ترامپ اضافه می‌شود و این در نوع خود بسیار حائز اهمیت است.

 

عبدالرضاهاشم‌زایی، نماینده مجلس:

مذاکره مجدد با آمریکا بلاموضوع است

  http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/7/16/1021460_347.jpg

 طی روزهای اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور طی گفت‌وگویی با اشاره به رفتار آمریکا در برجام تصریح کرد که مذاکره کردن با آمریکایی‌ها وقت تلف کردن است. درخصوص این اظهارات باید گفت اساسا قرار نبوده که ما با آمریکایی‌ها صحبت کنیم، چراکه اگر چنین بنایی وجود داشت باید زمان اوباما صحبت می‌کردیم نه در زمانی که یک انسان دیوانه مانند ترامپ که مشخص نیست به چه شکلی رأی آورده، رئیس‌جمهور آمریکا شده است؛ فردی که چندی پیش عده‌ای روان‌شناس در نامه‌ای تاکید کردند که باید تست روانی شود. اصولا حتی صحبت‌های ترامپ قابل پاسخ نیست.

اظهارات وی در مجمع عمومی سازمان ملل کودکانه و بدون مبنا بود. اگر رژیمی وجود داشت که رئیس‌جمهوری نرمال بر آن حاکم بود شاید می‌شد در چارچوب منافع ملی با آن مذاکره کرد. بنده در مقطعی مذاکره با آمریکا را لازم می‌دانستم اما اکنون با توجه به رفتار ترامپ، مذاکره بلاموضوع است. هر چند رئیس‌جمهور در آمریکا قدرت زیادی دارد اما بالاخره آمریکایی‌ها درنهایت به این نقطه خواهند رسید که به اتکای پارلمان، کنگره یا هر سازوکار قانونی دیگر رفتارهای خارج از قاعده ترامپ را کنترل کنند.

ترامپ به هیچ روی قابل پیش‌بینی نیست و اظهارات وی درخصوص ایران و کره شمالی اساسا در شأن مجمع عمومی سازمان ملل نبود. برجام یک معاهده بین‌المللی محسوب می‌شود و قراردادی دوجانبه میان ایران با آمریکا یا هر کشور دیگری نیست. علاوه‌بر خود آمریکایی‌ها و کشورهای عضو 1+5، شورای امنیت سازمان ملل نیز بر آن صحه گذاشته‌اند و اینک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان دارد که ایران تاکنون هیچ‌گونه انحرافی از این قرارداد نداشته است.

ترامپ همیشه همگام با اسرائیل حرکت کرده و اعتقاد بنده بر آن است که در سال‌های گذشته به‌رغم آنکه ما ارتباط خاصی با آمریکایی‌ها نداشتیم و همواره میان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا خصومت وجود داشته اما هیچ‌یک از روسای جمهور قبلی نظیر بوش پدر و بوش پسر نیز مانند ترامپ نبودند. حزب طرفدار ترامپ مجبورند به شکلی حفظ آبرو کرده و از رئیس‌جمهورشان حمایت کنند اما در همین کنگره حتی برخی جمهوری‌خواهان مواضع‌شان با ترامپ متفاوت است. لذا جمع‌بندی بنده آن است که اساسا نباید او را چندان جدی گرفت.


منبع : فرهیختگان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار