کد خبر: ۵۱۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 29 October 2017
به گزارش تابناک یزد،مسئول دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران از الگو شدن نخل‌برداری و برخی دیگر از آیین‌های عزاداری ویژه این استان در برخی کشورها از جمله هند و برخی کشورهای آفریقایی خبر داد.

 سیدحسن حسینی  در جلسه شورای مرکزی حسینیه ایران که به منظور ارزیابی تجمع ۱۳ محرم یزد برگزار شد، از جمله اهداف تجمع هیئت‌ها در ۱۳ محرم را همدلی و هم افزایی اجتماعی دانست و اظهار داشت: اینکه همه هیئت‌ها با یک نوحه، یک علم و یک هیئت به عزاداری بپردازند، اقدامی ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۳ محرم امسال اتفاقات خوبی رخ داد و شاهد نذورات ارزشمند هیئت‌ها بودیم، افزود: امسال سرپرست ۹۶ کودک یتیم و بی‌سرپرست توسط هیئت‌های مذهبی به مدت یک سال بر عهده گرفته شد همچنین هیئت‌ها مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان بابت کمک به بیماران صعب العلاج، خدمات عام المنفعه و خدمات ورزشی با عنوان ۱۳ محرم را بر عهده گرفتند.

مسئول دبیرخانه یزد حسینیه ایران همچنین برپایی ۱۴ موکب پذیرایی از عزاداران حسینی در روز ۱۳ محرم ازسوی هیئت‌های مذهبی یزد را از دیگر اتفاقات ارزشمندی دانست که امسال در حاشیه این تجمع بزرگ اتفاق افتاد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: سبک عزاداری یزدی‌ها این قابلیت را دارد که برای دیگر استان‌ها الگو شود چنانکه امسال در استان‌های البزر و سیستان و بلوچستان و برخی کشورهای دیگر، شاخص‌ترین مراسم عزاداری یزد که نخل‌برداری است، اجرا شده است.

حسینی یادآور شد: نخل‌برداری امسال در کشور هند و برخی کشورهای آفریقایی با الگوگیری از عزاداری‌ یزدی‌ها اجرا شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین در یزد نباید از سبک‌های دیگر استانها استفاده شود به ویژه سبک‌هایی که مورد تایید مراجع عظام نیست بر این اساس نباید بهانه به دست دشمنان اهل بیت (ع) داد و اقدام به برپایی مراسمی شود که مورد وهن اسلام و تشیع باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: معتقدیم همچنانکه در بافت تاریخی یگان حفاظت مسئولیت محافظت از بافت تاریخی را بر عهده دارد، در بحث مباحث عاشورا و عزاداری‌ها هم باید نهادی باشد که مراسم عزاداری را آسیب شناسی کند و از اجرای مواردی که منافی فرهنگ یزد است، جلوگیری کند.

در این نشست مواردی از جمله سد معبر به دلیل برپایی غرفه های پذیرایی در سطح شهر، مسدود شدن خیابان‌ها برای اجرای تعزیه، ذبح حیوانات در مکان‌های عمومی و در انظار مردم، مناسب نبود محتوا و آهنگ نوحه برخی هیئت‌ها، مسئله نظافت خیابان‌ها، استفاده از بعضی از علائم و نمادها از جمله آسیب‌های محرم امسال معرفی شد.

در این نشست که با حضور مسئول شورای هیئات مذهبی استان یزد، مسئول موسسه گسترش فرهنگ حسین (ع)، مسئول هیت رزمندگان استان، مسئول کانون بسیج مداحان استان به عنوان اعضای شورای مرکزی یزد حسینیه ایران برگزار شد، برخی روسای هیئت‌های مذهبی نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار