استاندار يزد:
استاندار يزد گفت: محبوبيت تحميلي نيست، بلكه ذاتي است و نمي توان مردم را مجبور به دوست داشتن هر كس نمود، بلكه مردم بايد با نگاه به رفتار، گفتار و كردار روحانيت به آن علاقمند شوند و مگر اين امر در ارتباط با حضرت امام خميني (ره) اينگونه نبود؟
کد خبر: ۵۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷ 23 June 2015
به گزارش تابناک یزد رييس و كاركنان سازمان تبليغات اسلامي استان به مناسبت سالروز تشكيل اين نهاد به دستور حضرت امام خميني (ره) در محل سالن زنده ياد حميديا با استاندار يزد ديدار كردند.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين حسيني كوهستاني رييس سازمان تبليغات اسلامي استان، گزارشي از اقدامات و مشكلات اين سازمان را به سمع و نظر استاندار يزد رساند.
سپس جمعي از حاضرين نقطه نظرات خود، پيرامون نقش آفريني سازمان تبليغات و لزوم مساعدت نهادهاي دولتي به اين سازمان را بيان داشتند.
در ادامه استاندار يزد در سخناني ضمن تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان و تشكر از گزارش ارائه شده و نظرات مطروحه، كاركنان سازمان تبليغات اسلامي را ، سربازان فرهنگي نظام خواند و آنگاه با اشاره به ملزومات امر تبليغ گفت: در قرآن كريم به حوزه تبليغ در ارتباط با حكمت و موعظه اشاره شده و از جدال احسن نام برده شده است و دستيابي به هريك از اين عناصر، مبلغين مناسب آن را طلب مي كند.
"ميرمحمدي" خاطرنشان كرد: عمل به دستورات الهي در امر تبليغ ايجاب مي كند كه در همه حوزه ها اعم از عرفان و حكمت و شعر و ادب و فرهنگ و مناسبات اجتماعي، تبليغات مناسب آن را داشته باشيم و مسائل مورد نياز عامه مردم را نيز از طريق موعظه منطقي دنبال كنيم.
وي اصطلاح جدال احسن كه در قرآن آمده است را هم رديف با پرسشگري و گفت و گوي منطقي دانست و تأكيد نمود: اگر به محض اينكه كسي حرفي زد به جاي ارائه پاسخ مستدل و منطقي، برخورد سلبي با او انجام دهيم، شامل جدال غيراحسن مي شود چرا كه جدال احسن روي گسترش نيكي ها و حسنات تأكيد دارد.
عالي ترين مقام اجرايي استان افزود: در اين خصوص بايد توجه بيشتري صورت گيرد تا زحمات مبلغين، آثار و نشانه هاي ارزشمندتري در جامعه بر جاي بگذارد.
"ميرمحمدي" با اشاره به نظر يكي از حاضرين مبني بر اينكه "جايگاه روحانيت در ميان مردم تضعيف شده و نياز به حمايت دولت در اين زمينه مي باشد" گفت: مگر قبل از انقلاب كه روحانيت از جايگاه برجسته اي برخوردار بود، دولت به آن كمك مي كرد؟ و آنگاه افزود: بنابراين بايد در طرح اين مسائل، منطق هايي را دنبال كنيم كه عزت روحانيت را زياد كند و عزت روحانيت نيز در ميزان علم و رفتار حسنه و نقش مثبتي است كه در هدايت مردم ايفاء مي كنند و ميزان اعتماديست كه در ميان مردم دارند.
استاندار يزد تأكيد كرد: روحانيت بايد جايگاه خود را در ميان مردم حفظ نموده و نقش ملجاء و پناه مردم را ايفاء كند كه هر فردي از هر كجا باز مي ماند به او رجوع كند و نقش تاريخي روحانيت نيز همين بوده است.
"ميرمحمدي" آنگاه خاطرنشان نمود: محبوبيت تحميلي نيست، بلكه ذاتي است و نمي توان مردم را مجبور به دوست داشتن هر كس نمود، بلكه مردم بايد با نگاه به رفتار، گفتار و كردار روحانيت به آن علاقمند شوند و مگر اين امر در ارتباط با حضرت امام خميني (ره) اينگونه نبود؟
وي افزود: وقتي آثار وجودي حضرت امام خميني (ره) در جامعه منعكس شد، مردم بدان جذب شدند و علاقه پيدا كردند و امروز نيز روحانيت بايد روشهايي را دنبال كنند كه مردم را جذب كند و مقبوليتشان را در ميان مردم افزايش دهد و در اين صورت است كه مردم نيز از آنها پيروي مي كنند.
استاندار يزد آنگاه به اهميت تبليغ صحيح در جامعه اشاره كرد و از مهمترين ويژگي هاي آن به شخص مبلغ اشاره نمود و خاطرنشان كرد : بايد ديد آيا مبلغي كه به مكاني اعزام مي شود، در ميان مردم وجهه اي دارد و مردم با او آشنا هستند يا خير؟ و آيا تنها به حرف زدن براي مردم بسنده مي كند و يا مي كوشد كه در عمل مبلغ باشد.
"ميرمحمدي" تأكيد كرد: مبلغيني كه به نقاط مختلف اعزام مي شوند بايد به مسائل مختلف اجتماعي، فرهنگي و آسيب ها آشنا باشند و بتوانند به تناسب شرايط اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و... مطالبي را منعكس و مطرح نمايند و به مردم ارائه دهند كه موجب هوشياري و آگاهي بيش از پيش مردم شود و آنها را به مشكلاتشان واقف نموده و راهكارهاي حل مشكلات را مطرح و مردم را به مشاركت در حل مشكلات فرا خوانند.
عالي ترين مقام اجرايي استان دومين امر مهم در بحث تبليغ را، روش كار تبليغي دانست و گفت: متأسفانه در برخي از مواقع، روش تبليغي ما تنها به منبر و سخنراني و بيان حرفهاي تكراري خلاصه مي شود و اين امر بسيار مهم است كه روحانيت و مبلغين، جامع نگر باشند و از همه ابزارها در امر تبليغ بهره گيرند.

وي مهمترين ويژگي مبلغ را، توان پاسخگويي منطقي به مردم جهت آگاه سازي آنان و قانع نمودن پرسش كنندگان دانست و آنگاه با اشاره به ابزارهاي متعدد و مختلف ارتباطي و اطلاع رساني در دنياي امروز، خواستار ايجاد تحول در امر تبليغات اسلامي و ديني شد.
استاندار يزد با بيان اين موضوع كه " امروز با توجه به ابزارهاي مختلف ارتباطي و شبكه هاي فراگير اجتماعي مجازي و ديگر راههاي سريع و تأثيرگذار ارتباطي، ديگر صرف سخنراني بر منبر نمي تواند زياد تأثيرگذار باشد" افزود: منبر و سخنراني يك جانبه، زماني بيشترين تأثير را داشت كه مردم به هيچ رسانه ديگري دسترسي نداشتند و مطالب ديگري را نمي شنيدند يا نمي خواندند و تنها مرجع دسترسي آنها به امور ديني و فرهنگي، منابر و سخنرانان منبري بود منتهي امروز روحانيت بايد مسائل را به گونه اي بررسي كند كه بيشترين جذابيت را براي مردم داشته باشد و از همه ابزارهاي ارتباطي نيز در اين راه بهره ببرد.
"ميرمحمدي" بزرگترين دغدغه خود در عرصه تبليغات اسلامي را بيان مطالبي از سوي مبلغين دانست كه بتواند با محتواي در حال تبادل در عرصه ارتباطي روز دنيا رقابت كند و جوانان را به سمت خود مجذوب نمايد و با بيان اين امر كه "متأسفانه در اين زمينه ضعف داريم " خاطرنشان كرد: متأسفانه شاهديم كه عليرغم اينكه انواع برنامه هاي جاذب از كانالها و وسايل ارتباطي مختلف در اختيار مردم و جوانان قرار مي گيرد، برخي به عنوان مثال حتي با اجراي تئاتر هم مخالفت مي كنند و به جاي بهره گيري از اين ظرفيت براي ارسال پيام فرهنگي و ديني خود به مردم ، سعي در محدوديت آن دارند و اين در حاليست كه دنيا پيام خود را به هر طريق ممكن ارسال مي كند و ما هنوز دلخوش به برخي شيوه هاي سنتي هستيم كه با شرايط امروز همخواني ندارد.
وي با اشاره به پيشنهاد يكي از حاضرين درخصوص حضور تيمهاي مبلغ در ادارات و دستگاههاي دولتي جهت ارشاد و تبليغ امور مذهبي گفت: امروزه برنامه هاي متعدد فرهنگي و مذهبي در ادارات در حال اجراست و به عنوان مثال در استان يزد، به صورت هفتگي تفسير قرآن كريم با حضور مديران برقرار است و آموزشهاي مذهبي لازم نيز به پرسنل داده مي شود و بنابراين نبايد مسائل ديني و فرهنگي را تنها در حوزه اداري جستجو كرد.
استاندار يزد عمده ترين حوزه ها و پايه هاي پرورشي و تبليغي را، خانواده و مدارس دانست و با اشاره به اين نكته كه بايد براي دفع آسيبهاي ديني و فرهنگي از اين اماكن آغاز كنيم " تأثيرگذاري آموزشهاي تبليغي و ديني از خانواده و مدارس را بسيار زياد دانست و آنگاه به جايگاه هيئت هاي عزاداري در جذب جوانان اشاره كرد و خاطرنشان نمود: امروزه در مجالس روضه خواني كه بسيار نيز ارزشمند و با اهميت است، چند درصد جامعه جوان فعال و بانشاط ما حضور دارد و چه ميزان از شركت كنندگان در اين مجالس از آگاهي و پويايي اجتماعي برخوردار هستند؟ چرا كه اين امور بسيار مهم است.
وي سپس به مبلغين توصيه نمود كه هرچه بيشتر ارتباط خود با مردم و جوانان را رو در رو و چهره به چهره كنند چرا كه تأثيرگذاري آن بيشتر خواهد بود و در فعال و پوياتر شدن و سازندگي فضا و جامعه كمك مي كند.
"ميرمحمدي" خاطرنشان نمود: شيوه هاي تبليغي كه جنبه تحميل و اجبار به خود بگيرد، به هيچ عنوان پاسخگو نخواهد بود بلكه بايد به گونه اي عمل شود و مطالبي عرضه گردد كه همه تشنه شنيدن آن باشند و همچنين از مبلغيني بهره گيري شوند كه مردم علاقمند به الگوپذيري از آنها باشند.
استاندار يزد آنگاه با اشاره به رونق جلسات بحث و درس و سخنراني افرادي چون مقام معظم رهبري، دكتر علي شريعتي و شهيد مطهري در پيش از انقلاب در مشهد و حسينيه ارشاد، تأكيد كرد: مردم از راههاي دور و نزديك ، مشتاقانه به مجالس سخنراني اين افراد مي شتافتند و آنقدر اين جلسات گيرا و جذاب بود كه مردم را شيفته خود كرده بود.
عالي ترين مقام اجرايي استان با ذكر اين مطلب كه "در امر تبليغ مهم آن است كه چه مطلبي ارائه شود كه جامعه تشنه فراگيري آن باشد و بتواند در جامعه جنب و جوش و پويايي ايجاد كند" تأكيد كرد : رواج گفتمان مذهبي در جامعه، مي تواند يكي از امور موفق تبليغي باشد چرا كه در گفتمان، همه نقش دارند و مي توانند نقش خود را ايفاء كنند و به همين دليل اين شيوه تبليغي جذابيت خاص خود را دارد و بسياري از خلاقيت ها در همين گفتمانها جاري و ساري است كه نمونه بارز آن، بحثهاي طلبگي است كه موجب رشد و خلاقيت طلبه هاي جوان حوزه مي شد.
وي از ديگر وجوه تبليغ را، رواج مناظره هاي ديني و فرهنگي در جامعه دانست و همچنين با اشاره به نظر مقام معظم رهبري بر گسترش كرسي هاي آزادانديشي در جامعه و اماكن مذهبي و فرهنگي تأكيد كرد.
"ميرمحمدي " سپس با اشاره به بحث رسيدگي به امر بودجه و اعتبارات سازمان تبليغات و مبلغين خاطرنشان نمود: از قديم الايام، روحانيت در مسائل مادي هيچ گاه به دولت وابسته نبوده و استقلال داشته است و همواره با كمك مردم و مباحثي چون پرداخت سهم امام (ع) بودجه موردنظر را جذب مي كرده و به نظرم همين امر نقش مؤثري در پويايي حوزه هاي علميه و سازمانهاي مبلغ ديني و فرهنگي دارد.
استاندار آنگاه با تأكيد بر اين موضوع كه " در زمينه تخصيص اعتبارات و بودجه به سازمان تبليغات اسلامي، آنچه در امكان ماست به عنوان سقف اختيارات قانوني لحاظ خواهيم كرد چرا كه به شخصه اعتقاد دارم ، مهمترين و حادترين مسئله امروز جامعه ما، بحث فرهنگي است و اگر حوزه فرهنگ در هر جامعه اي اصلاح شود و از آسيب ها مصون و يا به دور بماند، بسياري از مسائل حل و فصل خواهد شد.
وي با اشاره به اين امر كه "فرهنگ تنها به اين امر خلاصه نمي شود كه به قرائت قرآن بپردازيم بلكه حوزه بسيار وسيعي است كه مباحثي چون نظم پذيري، قانون گرايي، سبك زندگي اسلامي، حرمت نهادن به يكديگر، وظيفه شناسي و... را نيز در برمي گيرد و نبايد آن را در يك مورد خاص خلاصه نمود چرا كه حوزه فرهنگ بسيار وسيع است و مبلغين در اين حوزه بايد تلاش كنند كه الگوهاي فرهنگي ايجاد نمايند و آنگاه است كه مي توان به ساختن جامعه اميد داشت.
عالي ترين مقام اجرايي استان در پايان از همه مبلغين مذهبي و فرهنگي خواست تا با درك مسائل جوانان و نقش دادن به آنها در جامعه، به گسترش شبكه هاي اجتماعي كمك كنند و در اين خصوص يكي از مهمترين اماكن را، هيئت هاي مذهبي دانست كه مي توانند در ذات و وجود جوانان، تحولي عظيم ايجاد نمايند كه اثر آن همواره با آنان همراه باشد و آنگاه گفت : كار فرهنگي، تداوم مي خواهد و نبايد پس از مقطعي جوانان را رها نمود بلكه بايد با بهره گيري از همه ابزارهاي جذاب و روز دنيا، و با تكيه بر واقعيات جامعه و منطق همراه و همگام آنان حركت كرد و اينگونه گفتمان مذهبي را به گفتمان غالب جامعه بدل نمود و من معتقدم ظرفيت سازمان تبليغات بسيار در اين زمينه وسيع است و نياز به تغذيه فرهنگي جامعه نيز، بهره گيري از اين ظرفيت را مي طلبد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار