کد خبر: ۵۳۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 28 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»دو اصلی مهم است که در اقتصاد مقاومتی نهفته است، بی‌شک کسانی این وادی به هدف خود خواهند رسید که از ناملایمات نترسیده و از تهدیدهای راه برای خود فرصت ساخته است.

اصغر زارع میرک آبادی، فعال اقتصاد مقاومتی است که در مواجهه با مشکلات بازار گیاهان دارویی، از تکاپو نایستاده و با ورود به عرصه کاشت و پرورش زعفران و کلزا، باب جدیدی در عرصه کشاورزی هرات ایجاد کرده است

کشاورز برجسته منطقه هرات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد گفت: بنا به علایق شخصی خود به پرورش گیاهان دارویی ونیز رشته تحصیلی وارد این عرصه شده و از هشت سال پیش کار خود را با کشت گیاهان دارویی با هزینه‌ی سه میلیون تومان در زمین‌های روستایی هرات آغاز کردم.

وی افزود: متأسفانه به علل گوناگون چون ضعف بازار فروش قادر به ادامه این مسیر نبوده و فعالیت خود را به پرورش زعفران و کلزا معطوف کردم.

فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه پرورش گیاهان دارویی اذعان کرد: کلزا یا شلغم روغنی، گیاهی سازگار با محیط و بسیار شبیه به شلغم است که نسبت به گیاهانی چون جو، به مقدار آب بسیار کمتری در پروش نیاز دارد، علاوه بر آن کلزا بازدهی بسیار بالایی داشته و نسبت به جو به چند برابری به فروش می‌رسد.

زارع تصریح کرد: کشت کلزا توانست خیلی زود وضعیت مرا به حالت عادی برگردانده و امروز با یاری خدا توانسته‌ام 10 هکتار زمین را به کشت کلزا اختصاص داده و برای 11 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کنم.

وی گفت: دانه‌های روغنی کلزا در شمال کشور بهترین بازار را داشته و هرساله تیمی از شهرهای شمالی به کشتزارهای ما اعزام می‌شوند و ضمن برداشت محصول، آن را جهت روغن‌گیری به شمال کشور می‌برند، البته ناگفته نماند برداشت کلزا در این حجم نیازمند استفاده از کمباین بوده که به علت کمبود امکانات، این امر خود به معضلی جدی تبدیل‌شده است.

این فعال اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در منطقه هرات کمباین مخصوص کلزا وجود ندارد و ما به‌اجبار باید از کمباین‌های برداشت گندم استفاده کنیم که به دلیل مطابقت نداشته این ادوات با کلزا، در هر بار برداشت مقدار قابل‌توجهی از این محصول ارزشمند از بین می‌رود.

زارع میرک آبادی در ادامه از مسئولین خواست تا با توجه بیشتر به مناطقی چون هرات، نیازمندی‌های کشاورزان را تأمین کنند تا کشاورزان نیز با کار شبانه‌روزی و تلاش جهادی، کشور را از مشکلات بسیار تولیدی رها کنند.

وی ادامه داد: در شمال کشور و حتی اقلید فارس، علاوه بر کمباین‌های خصوص برداشت کلزا، دستگاه‌هایی وجود دارد که با استفاده از فناوری روز دنیا به کشت کلزا می‌پردازد که اگر این فناوری به مناطقی چون هرات نیز منتقل شود بدون شک خواهیم توانست سطح کشت خود را به بیش از 50 هکتار برسانیم.

فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه پرورش گیاهان دارویی به کسانی که می‌خواهند وارد عرصه تولید کلزا شوند گفت: تازه‌واردان در این عرصه باید توجه داشته باشند که بدون اطلاع کامل از نحوه کشت و پرورش کلزا و نیز علوم روزمره کشاورزی کار خود را آغاز نکنند، همچنین موضوعاتی چون سم‌پاشی منظم و انتخاب بذر مناسب نیز همواره باید در رأس توجه قرار گیرد.

زارع میرک آبادی در پایان کشت کلزا را بسیار مقرون‌به‌صرفه و دارای توجیه اقتصادی دانست بیان کرد: این دانه‌های روغنی ارزشمند و سازگار با طبیعت، قطعاً می‌توانند نقش بسیار ارزشمندی در رفع بیکاری در کشور داشته باشند که البته این امر نیازمند توجه مستقیم و مجدانه مسئولان کشور است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار