رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: 17 مسجد تاریخی در این شهرستان به ثبت آثار ملی ایران رسیده و قدیمی ترین آنها مسجد بیرون و جامع است .
کد خبر: ۵۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 01 July 2015
به گزارش تابناک یزد عباس قدیریان با بیان اینکه مسجد میهمانسرای حضرت کریم ، محل انس با خدا و تکمیل ایمان ، تصفیه روح ، مصافحه با صالحان ، معانقه با فرشتگان و بیعت با ثقلین است ، افزود : شهرستان ابرکوه دارای بیش از 70 مسجد که 30 باب آن تاریخی و قدیمی است.

وی اظهار کرد : مسجد بیرون منزلگاه علی بن موسی الرضا(ع) از مساجد تاریخی ابرکوه است که در مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو ( مشهد مقدس ) در 17 آبان ماه سال 195 هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال 201 هجری قمری است بناشده است .

قدیریان ادامه داد: این مسجد شامل دو ایوان با حیاط مرکزی و ایوان غربی به گنبد خانه ای گشوده میشود که از داخل مربع و ازخارج نیم دایره است.

وی اضافه کرد: ضخامت دیوارهای آن به بیش از 70/1 متر می رسد و تنها ورودی مسجد درحال حاضر در جبهه شمالی است که از طریق اتاق به ایوان غربی باز می شود علاوه برآن دو گذرگاه دیگر نیز وجود دارد که یکی ازشرق به داخل حیاط و دیگری از غرب از طریق راهرویی به گنبد خانه راه می یابد و کتیبه کاشی معرق درسه رشته خط به عرض تقریبی 65 سانتیمتر به رنگهای سفید و آبی برپیشانی سردر ورودی مسجد نصب شده که از آن اطلاعات تاریخی بدست می آید.

این مسوول خاطرنشان کرد: خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبه های مورد توجه دوران تیموری درقرن نهم هجری / پانزدهم میلادی است و این نوع خط را میتوان در کتیبه های افریزی مسجد گوهرشاد که در سال 821 هجری/1418میلادی و نیز مناره مصلای هرات که بین سالهای 820 و 821 هجری/1437 و 1438 میلادی ساخته شده اند مشاهده کرد و این مسجد باشماره 2170 درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .

رییس میراث فرهنگی ابرکوه ادامه داد : مسجد جامع ابرکوه یکی از مساجد مهم تاریخی ابرکوه و استان یزد بشمار می رود که قدمتی به بلندای تاریخ این شهر دارد.

قدیریان ، با بیان اینکه مسجد جامع ابرکوه یکی از قدیمترین مساجد و از دوران سلجوقی و با دوقبله از دیدینهای جذاب است ادامه داد: قسمتهایی از این مسجد مربوط به قبل ازاسلام وقسمتهایی هم مربوط به دوره سلجوقی وحکمرانی مغول می باشد و دارای دو شبستان درپس ایوان شمالی و ایوان جنوبی و سردابه ای به ابعاد10*10 در میا ن صحن خود است.

وی خاطرنشان کرد: محراب نفیس گچبری ایوان شرقی مسجد جامع ابرکوه که یکی از پنچ محراب این مسجد است، یادگار این دوره می باشدو تاریخ ساخت این محراب سال 738 هجری است و عرض آن 24/4 متر می باشد .

این مسوول ادامه داد : از چهار محراب دیگر مسجد جامع ابرکوه سه محراب از جنس سنگ مرمر و آهک و دیگری از جنس کاشی ساده است و محراب اصلی سنگی این مسجد که دارای دو ستون تزئینی زیبا بوده و از جنس مرمر است واکنون در میان تالار مرکزی گنجینه ی اسلامی موزه ی ملی ایران، نماینده ای شایسته برای نمایش فضای معنوی مساجد ایرانی به گردشگران داخلی و خارجی است .

وی خاطرنشان کرد : از ویژگیهای مهم بنا مسجد جامع ابرکوه دومحراب آن می باشد که محراب بزرگ یا اولیه مسجد همانند بناهای مغولی ساخته شده است و با جهت قطب مغناطیسی شمال 47 درجه اختلاف دارد به منظوراصلاح محراب اولیه محراب دومی ساخته شده است که این محراب به قدری قبله سابق این مسجدرا اصلاح می کند.

مسجد جامع ابرکوه با مجموعه ای غنی از انواع هنرهای تزئینی معماری اولین بنای تاریخی استان یزد است که به شماره 197 در تاریخ 9/5/1312 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علاوه بر برپائی نماز جماعت ، تشکیل کلاسها ی علوم دینی ، فرهنگی و مذهبی و فعالیتهای فرهنگی هنری توسط کانون های مساجد با شرکت قشرهای مختلف مردم بخصوص جوانان و نوجوانان وبا همکاری هیات امنای مساجد و تشکل های فرهنگی و دینی و تبلیغات اسلامی ابرکوه ازاهمیت و جایگاه مساجد بشمار می رود.

ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار