رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: کار برداشت گیاه صنعتی 'وشا' در بیش از بک هزار و 200 هکتار از مراتع منطقه لرد شیطور این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۵۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 01 July 2015
به گزارش تابناک یزد کمال کمالی گفت: وشا از گیاهان کم نظیر استان یزد است که در گویش محلی اُشترک نامیده می شود و به صورت درختچه در سال هایی که بهارش نیکو و پر بارندگی است در این دشت به وفور می روید.

به گفته وی دو گونه نادر گیاهی که در این لرد می روید و محصول آنها مورد استقبال زیاد بومیان محلی دهستان سزدشت قرار می گیرد یکی اشترک و دیگری قارچ یا به لهجه محلی کغارک است.

رئیس منابع طبیعی بافق شروع برداشت صمغ وشا در دشت وسیع شیطور را یاد آور شد و گفت: به منظور جلو گیری از تخریب مرتع، فقط به بومی های منطقه شیطور و دولت آباد اجازه داده می شود با رعایت حفظ گیاهان موجود، به قدر نیاز خود از این گیاه برداشت کنند.

رئیس شورای شیطور در باره میزان برداشت وشاء به خبر نگار ما گفت: با توجه به وسعت لرد شیطور و تجارب گذشته پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه بیش از 17 تن محصول از گیاه اشترک (وشا) برداشت شود.

محمد حسین عبداللهی، کار برداشت این محصول را سخت خواند و افزود: به طور متوسط روزانه 1.5 کیلو گرم صمغ از هر درختچه وشاء استحصال و برداشت می شود.

وی، نرخ هر کیلو گرم محصول وشا را یک میلیون و 500 هزار ریال اعلام و خاطر نشان کرد: تا پایان فصل برداشت این محصول رقمی افزون بر 10 میلیارد ریال در آمد، عاید روستانشینان این منطقه خواهد شد.

عبداللهی تصریح کرد: با شروع فصل برداشت از گیاه اشترک زنان و مردان روستاهای شیطور ، دولت آباد و بعضا مردم روستای جزستان در دشت وسیع شیطور به کار برداشت محصول گیاه اشترک اشتغال دارند.

رئیس شورای روستای شیطور افزود: محصول این گیاه ابتدا به صورت دانه های روئیده بر شاخه های درختچه اشترک برداشت می شود و سپس طی مراحل خشک کردن و فرآوری، صمغ 'وشا' استحصال و قابل عرضه به بازار است.

محصول گیاه وشا از کالاهای صادراتی است و علاوه بر خاصیت دارویی، در صنعت لاستیک سازی و تولید برخی از چسب ها نیز کار برد دارد.

درمان کننده بیماری های تنفسی و مشکلات ریوی ،به ویژه برونشیت های مزمن آسم و سرفه های مداوم را می توان از مهمترین خواص دارویی محصول گیاه وشا یا اشترک نام برد.

دشت شیطور که در کتاب جغرافیای استان از آن نام برده شده است یکی از دشت های و مراتع مهم و مشهور استان یزد به شمار می آید.

این دشت در فاصله 90 کیلو متری بافق قرار دارد و رویشگاه انواع گیاهان دارویی از قبیل آویشن، کاکوتی،اسپند،کتیرا، رازیانه و ریواس است.

بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلو متری شهر یزد قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار