رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان خبر داد؛
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان، با بیان این که تاکنون هیچ مورد سرمازدگی در استان گزارش نشده است، گفت: 53 پایگاه امدادی در سطح استان یزد مسئولیت ارائه خدمات به سرمازدگان برعهده دارند.
کد خبر: ۵۵۹۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷ 31 January 2018

به گزارش تابناک یزد، دکتر«احمد دهقان» ، با اشاره به این‌که مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، در خصوص مدیریت سرما و برودت هوا براساس دستورالعمل کشوری عمل می‌کند، اظهار کرد: طبق این دستور کلیه پایگاه‌های اورژانس در سطح استان آماده خدمت رسانی به مردم هستند .

وی با بیان این‌که 53 پایگاه امدادی در ایام سرما مسئولیت ارائه خدمات به سرمازدگان برعهده دارند، افزود: این پایگاه‌ها مجهز به اتوبوس، آمبولانس و اورژانس هوایی هستند .

بنا به گزارش ایسنا یزد، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی یزد با اشاره به این‌که بعضی از پایگاه‌ها در مناطق کوهستانی مانند علی‌آباد به تجهیزات خاصی نیازمند دارند، گفت: تاکنون هیچ مورد سرمازدگی در یزد گزارش نشده است .

دکتر«سعیدرضا پهلوان‌پور»  معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و سرپرست اورژانس 115 شهرستان یزد در ادامه با بیان این‌که سرمازدگی یکی از اورژانس‌های محیطی به شمار می‌رود که عمدتأ در فصل سرد سال و در مناطق سردسیر اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: در جریان این اورژانس اندام‌هایی از بدن که در معرض هوای سرد  قرار گرفته‌اند، به طور معمول دست، پا و صورت دچار عارضه می‌شوند .

وی با اشاره به این‌که در نتیجه برودت هوا یا کاهش درجه حرارت، خون‌رسانی به عضو سرمازده مختل می‌شود، خاطرنشان کرد: در ادامه اختلال در خون‌رسانی، عضوی که خون رسانی آن مختل شده حیاتش را از دست می‌دهد، گانگرن و سیاه می‌شود و در نهایت امکان دارد منجر به قطع آن عضو شود .

معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و سرپرست اورژانس 115 شهرستان یزد، با بیان این‌که در جریان سرمازدگی کلیه واکنش‌های حیاطی بدن به حداقل حالت خود می‌رسند، گفت: افرادی که در هوای سرد فعالیت بالا دارند احتمال این‌که در اثر عوارض ناخواسته سرمازدگی قرار گیرند بیشتر است .

وی افزود: در جریان این اورژانس محیطی خردسالان و افراد مسن آسیب پذیرتر هستند .

پهلوان‌پور، در ادامه به رعایت نکات لازم در مواجه با فرد سرمازده اشاره کرد، و گفت: اولین اقدام خروج فرد از محل سرما و انتقال بیمار به محیط گرم است .

وی اظهار کرد: در صورتی که لباس‌های فرد مرطوب است، در ابتدا باید لباس‌های وی را تعویض و سپس اقدام به گرم کردن فرد با استفاده از پتو، لباس‌های اضافه، مایعات گرم و گرم کردن هوای اتاق کرد .

این مقام مسئول، با اشاره به این‌که از قرار دادن عضو سرمازده در برابر گرما و یا فروکردن آن در آب گرم خودداری کنید، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که خانم‌ها باید مدنظر قرار دهند این است که اگر دست یا انگشتان دچار سرمازدگی شد به دلیل امکان تورم عضو سرمازده، بلافاصله انگشتر یا حلقه خود را قبل از تورم بیرون بیاورند .

پهلوان‌پور، افزود: حلقه در انگشت ورم کرده موجب اختلال در خون رسانی و بدتر شدن شرایط بیمار می‌شود .

وی با بیان این‌که افرادی که در فصل سرما قصد سفر به مناطق کوهستانی و روستاها دارند، پوشش مناسب آن آب و هوا و مایعات گرم به همراه داشته باشند، گفت: افراد از اقامت در هوای سرد به مدت طولانی حتماپرهیز کنند .

این مقام مسئول در پایان با اشاره به این‌که افرادی که بیماری‌های خاص مانند دیابت دارند از حضور در مناطق سرد خودداری کنند، خاطرنشان کرد: امیدواریم با رعایت این نکات احتمال بروز این اورژانس محیطی روز به روز کمتر شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار