صرفنظر از تمامی گاف ها ،مواضع ضد ونقیض ،سخنان عجیب وغریب و ..و ..که به وفور در میان انبوه مطالب در میان شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال وغیر دیجیتال منتشر ورد وبدل می شود ،اما موضوع مهمی که این روزهابه یک پای ثابت بخش های خبری رسانه های رسمی را به خود اختصاص داده ،افزایش چشمگیر تکذیبیه ها و جوابیه ها صادره از سوی دستگاههای اجرایی است.موضوع مهمی که این روزها به یک اپیدمی در سپهر اطلاع رسانی استان وحتی کشور تبدیل شده است
کد خبر: ۵۷۲۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲ 27 February 2018

تابناک ایلام::در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم ، دوری ونزدیکی ،شهری و روستایی معنا ندارد، خبرها در پوششی برابر و در کسری از ثانیه در دسترس افراد جامعه قرار می گیرند . نه تنها خبر، بلکه به مدد تکنولوژی روز ،عکس وفیلم هر حادثه خوب وبدی ،در یک پلک بر هم زدن  بر قاب گوشی های هوشمند نقش می بنند. به کمک این تکنولوژی همه مردم رسانه شده اند  و در یک کلام می توان چنین ادعا کرد ،رسانه دیجیتال همه را خصوصا مدیران ومسئولین را در اتاقی شیشه ای قرار داده و راه گریزی هم از وضعیت وجود ندارد.

البته در کنار انبوه خوبی هایی که دارد ،بدی ها و بد اخلاقی هایی رانیز  به ارمغان آورده و چه بسا استفاده نادرست از این چاقوی دو لبه، اخلاق را ذبح و موجی از تهمت و افترا و توهین وتخریب را به جامعه پمپاژ می کند .بهتر بگوییم عدم شناخت ،ناآگاهی ،بی مسئولیتی و مهمتراز همه غیر حرفه ای بودن فعالین این حوزه ،آسیب ها ومضرات اجتماعی وفرهنگی وحتی امنیتی فراوانی را به اشخاص و حتی جامعه تحمیل کرده است.

از خصوصیات رسانه های امروزی که بگذریم ، نکته مهمی که خمیرمایه مطلب ما را تشکیل می دهد ،اطلاع رسانی سریع وتکثر رسانه های دیجیتال است که سرعت عمل آنها این روزها مدیران دستگاههای اجرایی را دچار انفعال نموده واثرات ناشی  از این انفعال و حیرانی را می توان در موضعگیری ها ،جوابیه ها و تکذیبیه های روابط عمومی دستگاهها به عینه مشاهده نمود.البته  بهتراست این عزیزان با انطباق وهمراه نمودن خود با شرایط موجود ومراقبت در اطلاع رسانی ،به گونه ای رفتار نکنند،که این رفتارها به صورت  "گاف " خود را نشان داده و آنان را وادار به صدور جوابیه ها وتکذیبیه های برجسته تر از گاف نماید.

صرفنظر از تمامی گاف ها ،مواضع ضد ونقیض ،سخنان عجیب وغریب و ..و ..که به وفور در میان انبوه مطالب در میان شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال وغیر دیجیتال منتشر ورد وبدل می شود ،موضوع مهمی که این روزها یک پای ثابت بخش های خبری رسانه های رسمی را به خود اختصاص داده ،افزایش چشمگیر تکذیبیه ها و جوابیه های  صادره از سوی دستگاههای اجرایی است.

به طور مثال در همین یکی دو روز گذشته دو خبر متفاوت در فضای  رسانه ای  استان منتشرشد  که با بررسی واکنش های صورت گرفته توسط منابع خبری و روابط عمومی دستگاههای مرتبط با خبر،میتوان  به روشنی استیصال ،انفعال ودست پاچگی مدیران دستگاهها وروابط عمومی آنها را  آن استنباط نمود.

در خبر اول؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرگزاری ایرنا از تعطیل شدن  فعالیت کشتارگاه صنعتی ایلام بدلیل اعتصاب کارگران خبر داد ،اما هنوز چندساعتی از انتشاراین خبر نگذشته بود که همان رییس در گفتگو با رسانه دیگر وبا چرخشی آشکار، از فعال بودن همان کشتارگاه خبر داد و به نوعی مبادرت به تکذیب سخنان چند ساعت پیش خود نمود.

در خبر دوم ،یکی از کانالهای رسمی استان با انتشار دو فیش حقوقی از مدیران یک دستگاه اجرایی در استان ،تبعیض در پرداخت ها حقوق ومزایا و وام های پرداختی ر اگوشزد نمود. در حالیکه در فیش منتشره هیچگونه اثری از نام مدیر یا دستگاه محل خدمت آن وجود نداشت ،در اقدامی قابل تامل ،روابط عمومی تامین اجتماعی استان ایلام با انتشار تکذیبه ای ،این فیش را مجعول وانتساب آن به مدیرکل تامین اجتماعی را تکذیب نمود.این درحالی بود که نامی از اداره کل تامین اجتماعی و مدیرکل آن در  تصویر فیش منتشره وجود نداشت .

بابررسی رفتار ناشیانه مدیر روابط عمومی این دستگاه در انتشار تکذیبه ای آن هم در یک خبرگزاری رسمی کشور ،می توان ردی از استیصال و انفعال  در میان دستگاههای اجرایی را مشاهده نمود که در نهایت با روی آوردن به تکذیبیه های غیر واقع ،گونه ای  از همه گیری  تکذیبیه در حوزه اطلاع رسانی استان را به نمایش گذاشتند.

این روزها مدیران دستگاهها به جای پاسخگوی منطقی ،علمی و معقول به رسانه ها در راستای  اقناع افکار عمومی، به رقم نمایان بودن دم خروس گافشان ،به واسطه روابط عمومی های گوش به امر ،به صدور تکذیبیه هایی روی می آورند که حتی عُمی ترین وعادی ترین فرد جامعه هم  قادر به تشخیص واقعی یا  غیر واقع بودن این تکذیبیه ها ست. تکذیبیه هایی که این روزها به یک اپیدمی در سپهر رسانه ای استان وکشور تبدیل شده وعمق اعتماد افکار عمومی به دستگاههای اجرایی ،عملکرد وصداقت آنها را نشانه رفته است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
بسیار عالی وبا درایت بوده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار