کد خبر: ۵۷۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ 03 March 2018

تابناک / طرح تغییر کاربری خانه «میرزا خلیل رفیع» به خانه مشروطه در شورای اسلامی شهر رشت، به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در جلسه شورای شهر با اشاره به ضرورت ایجاد خانه مشروطه در گیلان، اظهار داشت:‌ با اینکه اکثر مورخان اسناد و مدارک زیادی را در زمینه پیشگام بودن گیلان در جنبش مشروطه منتشر کرده و نقش این استان را در فتح تهران و تشکیل مجلس اول برجسته می‌دانند، اما هنوز متولیان فرهنگی نتوانسته‌اند یک مرکز فرهنگی برای نمایش اسناد و تلاش مجاهدان مشروطه‌خواه گیلانی در مرکز استان ایجاد کنند.


محمدحسن عاقل‌منش اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین علل مغفول ماندن نقش مجاهدان مشروطه‌خواه گیلانی در تاریخ معاصر، نداشتن یک موزه یا خانه مشروطه است که بتوانیم این تلاش‌ها را در آن به نمایش بگذاریم و فضایی را برای مورخان فراهم کنیم تا بتوانند در حوزه تاریخ معاصر گیلان و به ویژه نقش این استان در جنبش مشروطه، تحقیق کنند و خروجی آن را در اختیار نسل جوان قرار دهند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در ادامه خاطرنشان ساخت: شهر کوچکی مانند مراغه موزه مشروطه دارد اما ما با وجود نقش فعالانه گیلانیان در مشروطه هنوز نتوانسته‌ایم حتی یک بنای تاریخی را در این زمینه تغییر کاربری دهیم.
وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی کشور 50 درصد هزینه اجرایی شدن طرح تغییر کاربری خانه «میرزا خلیل رفیع» به خانه مشروطه را تقبل کرده، گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین اعلام آمادگی کرده که اشیای موزه‌ای گیلان را در صورتی که شرایط حفاظتی فراهم باشد، به رشت برگرداند و در اختیار ما قرار دهد.
شایان ذکر است در پایان جلسه، طرح تغییر کاربری خانه «میرزا خلیل رفیع» به خانه مشروطه با رای موافق همه اعضای شورای اسلامی شهر رشت به تصویب رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار