مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: بیش از 16 هزار نوبت سر دام در استان طي 11 ماهه اول سال جاری تحت پوشش تست سل قرار گرفت .
کد خبر: ۵۷۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 14 March 2018

دکتر «سید خلیل موسوی» با بيان اين كه بیماری سل یک بیماری مزمن و مشترک بین انسان و دام است که از دیرباز سلامت دام و انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است، تصريح كرد: مبارزه با این بیماری در حیطه وظایف ادارات دامپزشکی تعریف شده و در صدر برنامه هاي این ارگان قرار دارد.

وي افزود: گاوهای آلوده مخزن باکتری سل بوده و میکرب را از طریق شیر و ترشحات تنفسی هنگام سرفه دفع كرده و از این طریق انسان و سایر دام‌ها را مبتلا می‌سازد لذا مهمترین راه پیشگیری از بیماری خودداری از خرید گاوهایی است که فاقد گواهی تست سل هستند . 

موسوي گفت: با توجه به این که واکسن خاصی برای پیشگيری از این بیماری وجود ندارد، انجام تست سل بر روی دام‌ها و تشخیص دام‌های آلوده به منظور جداسازی و کشتار دام آلوده بهترین راهکار موجود به منظور کنترل و مقابله با این بيماري مشترک است.

وي ادامه داد: در همین راستا طی 11 ماهه اول سال جاری تعداد 16هزار نوبت سر دام در استان یزد تحت پوشش تست سل قرار گرفتند و تعداد 70 راس دام آلوده شناسایی شدند . 

وی خاطرنشان كرد: پس از انجام تست سل در صورتی که از وجود این بيماری در دام اطمینان حاصل شود، اقدام به کشتار دام آلوده و معدوم سازی تمام یا قسمت‌هایی از لاشه دام كرده و در قبال آن به دامداران غرامت پرداخت می‌شود . 

موسوی با تاکید مجدد بر قابل انتقال بودن این بیماری به انسان، اظهار كرد: بیماری سل یک بيماری واگیر باکتریایی است که می‌تواند از راه شیر و فراورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و تماس با دام آلوده و حتی از طریق استنشاق‌هوای آلوده دامداری به انسان منتقل شود، به همین دلیل رعایت نکات ایمنی در هنگام تماس با دام از جمله استفاده از ماسک و دستکش و خودداری از نگهداری دام‌ها به صورت متراكم در محیط‌های مرطوب و فاقد نور و تهویه مناسب و اجتناب از مصرف فراورده‌های غیر پاستوریزه لبنی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آمار ابتلاء به این بیماری داشته باشد . 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار