رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان شمالی تصریح کرد
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی از بهره‌برداری از سالن سنگ‌نوردی اختصاصی در شیروان در سال 97 خبر داد و همچنین در توصیه به خانواده‌ها گفت: کوهنوردی و طبیعت‌گردی ایمن را حتماً در قالب باشگاه‌های کوهنوردی و در کنار افرادی بادانش و تجربه لازم انجام دهید تا متحمل آسیب نشوید.
کد خبر: ۵۹۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸ 29 April 2018

حسین بهمن یار در گفت‌وگو با خبرنگاران در بجنورد اظهار کرد: با توجه به بودن در فصل بهار و افزایش حضور مردم در طبیعت و کوهنوردی و طبیعت‌گردی و با توجه به عدم آگاهی لازم در خصوص کوهنوردی در بین عموم مردم توصیه می‌کنم علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی حتماً از طریق باشگاه‌های کوهنوردی مجاز اقدام به این کار کنند.

کوهنوردی ایمن در قالب باشگاه‌های کوهنوردی میسر می‌شود

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی در ادامه افزود: از خانواده‌های محترم خواستارم که حتماً در قالب باشگاه‌های کوهنوردی و در کنار افرادی با دانش و تجربه لازم اقدام به کوهنوردی و طبیعت‌گردی کنند.

وی همچنین بیان کرد: متأسفانه دیده می‌شود خیلی‌ها در فضای مجازی در حال تبلیغات هستند و برنامه اجرا می‌کنند درصورتی‌که صلاحیت فنی ندارند که سرپرست یک برنامه باشند و مشکلات زیادی را به بار می‌آورند و متأسفانه هرساله آسیب‌های خیلی زیادی می‌بینیم که در برنامه‌های معمولی و نه برنامه‌های جدی و زیر نظر هیات اتفاق می‌افتد؛ سال گذشته نیز در دره درکش یک نفر فوتی داشتیم که از همین برنامه‌های افراد غیرحرفه‌ای و ناآشنا با طبیعت و طبیعت‌گردی بود.

بهمن یار در ادامه از تعداد باشگاه‌های موجود در سطح استان سخن گفت و بیان داشت: در شهرستان بجنورد 4 باشگاه فعال داریم و 2 باشگاه نیز در حال تدوین هستند، در اسفراین 2 باشگاه، در گرمه و جاجرم هرکدام یک باشگاه و در شیروان نیز در مرحله تأسیس دو باشگاه هستیم لذا هم استانی‌های عزیز می‌توانند به این باشگاه‌ها مراجعه کنند تا ما کوهنوردهای قابل و باتجربه را به آن‌ها معرفی کنیم که هم از برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی لذت ببرند و هم اینکه یک برنامه ایمن را در کنار خانواده داشته باشند.

وی از افزایش تعداد مربیان کوهنوردی در چند سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: در چند سال اخیر تعداد مربیان کوهنورد افزایش‌یافته و ما حدود 40 مربی در استان داریم که از این تعداد 6 نفر خانم هستند.

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی در ادامه بیان کرد: ما در سال 97 در پی برگزاری و تدارک همایش دیواره نوردی کشوری در استان هستیم که اگر این اتفاق بیفتد یک حرکت مهم ورزشی برای استان خواهد بود و با توجه به تأسیس خانه کوهنورد سالوک به مساحت 260 مترمربع در روستای رختیان در دو سال گذشته و همچنین وجود دیواره قزل، استان ما شرایط خوبی برای برگزاری همایش کشوری و حتی جهانی را دارد.

وی در توضیح افتخارآفرینی‌های کوهنوردان استان در میادین برون مزی در سال 96 گفت: خانم ملیکا ولی زاده و آقای احسان محمدی در سال 96 به قله لنین در کشور قرقیزستان صعود کردند، سه نفر از نوجوانان استان به مسابقات آسیایی سنگاپور اعزام شدند (آقایان توکلیان و الهامی و خانم رضاپور) و همچنین اولین تلاش ایرانیان برای صعود زمستانی به دیواره اوشبا گرجستان را نیز در بهمن‌ماه داشتیم که البته به صعود ختم نشد.

بهمن یار ادامه داد: در سال 96 در مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی کشور در رده سنی نونهالان و نوجوانان مقام آور داشتیم و همچنین صعود به قلل مرتفع ایران، صعود به دیواره علم‌کوه و صعودهای استانی دیگر و مسابقات استانی در سالی که گذشت به‌کرات داشتیم.

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همچنین افزود: البته کوهنوردان استان به‌طور شخصی نیز در حال تدارک برنامه‌هایی هستند اما قطعی نشده و به دنبال اسپانسر هستیم که انشا الله برای تابستان یک تیم هم برای دیواره‌ی خارجی تلاش خواهند کرد که اگر اتفاق بیفتد حرکت بزرگی در سال 97 است و خواهیم تونست همانند سال 96 افتخارآفرینی کنیم.

بهره‌برداری از سالن سنگ‌نوردی شیروان در سال 97

وی در خصوص فعالیت‌های خود در هیات به‌عنوان رئیس هیات تصریح کرد: در این چند سالی که رئیس هیئت بودم در بحث‌های زیرساختی کارکردم به‌طور مثال پیگیر ساخت خانه کوهنورد سالوک، ساخت سالن سنگ‌نوردی بجنورد بودم که همین باعث شده قهرمان ملی آسیایی داشته باشیم و همچنین ابزار دیواره سرعت برای استان خریداری‌شده و در حال نصب است و همچنین در شیروان یک سالن سنگ‌نوردی اختصاصی بزرگ در حال ساخت است که حدود 45 در صد پیشرفت فیزیکی داشته است و انشا الله ارسال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود.

بهمن یار ادامه داد: این سالن 1000 مترمربع زیربنا دارد و مبلغ 1 میلیارد و 600 میلیون تومان تخصیص بودجه از سوی اداره کل ورزش و جوانان داشته و از سال 90 ساخت‌وساز آن آغازشده و به علت نبود بودجه ساخت و اتمام آن تا به امسال باقی‌مانده است و انشا الله در سال 97 با اختصاص این بودجه به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت آن به حدی است که حتی می‌شود مسابقات آسیایی را میزبانی کرد.

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به فعال بودن هیات کوهنوردی در اکثر شهرستان‌های استان و باشگاه‌های کوهنوردی در استان تصریح کرد: تقریباً همه رشته‌های کوهنوردی در استان فعال است و همه باشگاه‌ها برنامه‌ریزی خاص خود را دارند و بر اساس سیاست کاری که دارند هر هفته اجرای برنامه دارند.

وی به برخی از اتفاقات ناگواری که براثر همراهی با گروه‌های کوهنوردی آماتور رخ‌داده اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته در برنامه‌های هیات و باشگاه‌های مجاز کوهنوردی تلفاتی نداشتیم اما در برنامه‌های گروه‌های آماتور اتفاقاتی از قبیل خفگی در گل‌ولای، رعدوبرق، سرمازدگی در فروردین‌ماه و حتی گم‌شدن در طبیعت دیده‌شده است.

بهمن یار در پایان با هشدار به خانواده‌ها گفت: باشگاه‌ها قطعاً محیط امنی را برای علاقه‌مندان به کوهنوردی فراهم می‌کنند چراکه افراد باتجربه و کار بلد همراه جوانان شما خواهند بود و دقیقاً جایی که شما فکر حادثه را نمی‌کنید این افراد تجربه داشتند و می‌توانند جوانان شمار را توجیه کنند که چه طور به این ورزش بپردازند، چه بپوشند و چطور با خطرات مواجه شوند لذا حتماً با مربی و در قالب باشگاه‌های مجاز به کوهنوردی و طبیعت‌گردی بپردازید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار