مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: در راستای حفاظت و نگهداری از اماکن ارزشمند تاریخی و مذهبی، ساماندهی و مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون(س) آغاز شد.
کد خبر: ۶۱۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ 31 May 2018

آغاز مرمت سر سرای امامزاده آمنه خاتون قزوین

به گزارش تابناک قزوین، محمدعلی حضرتی روز پنجشنبه افزود: بقعه آمنه خاتون یا امینه خاتون از زیارت گاه‌های قدیمی شهر قزوین و بنای آن متعلق به دوره صفوی به شمار می رود که از دیرباز محل زیارت و عبادت و برگزاری بسیاری از مراسم آئینی و مرکز تجمع مناسبت‌های مختلف مذهبی در قزوین بوده است.


وی اظهار کرد:به دلیل قدمت تاریخی این بنا و جایگاهی که نزد مردم دارد و حجم زائران و گردشگران داخلی و خارجی که در طول سال به این امامزاده مراجعه می‌کنند، حفاظت و نگهداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

حضرتی با اشاره به روند مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون توضیح داد: ساماندهی و مرمت ورودی این بنای تاریخی و مذهبی تحت نظارت فنی و کارشناسی این اداره کل و با همکاری اداره کل اوقاف آغاز شده و در این راستا اقدامات مرمتی شامل خاکبرداری جهت آسیب شناسی، کف سازی، مرمت سر در ورودی امامزاده، نوسازی و مرمت ستون‌های آجری ورودی، بند کشی و ساماندهی تاسیسات مکانیکی در حال انجام است.

بنای امامزاده آمنه خاتون یا امینه خاتون واقع در خیابان ملک آباد از بقعه‌ های قدیمی شهر قزوین است که در سال 1375 با شماره 1789به ثبت رسیده است.

این بنا تا چند دهه پیش در محوّطه گورستان محلّه پنبه ریسه قرار داشت و باکشیدن دیوار برگِرد آن، بقعه دارای صحن بزرگی شد که چند قبر قدیمی هنوز در آن برجای مانده است.

بقعه امامزاده آمنه خاتون از آثار ارزشمند دوره صفوی در قزوین است که بر روی شالوده ایلخانی ساخته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار