مدیرکل تعاون مازندران:
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: از 17 اردیبهشت ماه امسال تا 9 خردادماه بیش از 5 میلیارد تومان وام اشتغال روستایی در استان پرداخت شده است.
کد خبر: ۶۱۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ 31 May 2018

به گزارش تابناک مازندران : ایجاد اشتغال یکی از مسائل مهم و دغدغه‌های جوامع امروز از جمله ایران است مجوز برداشت 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی که به درخواست دولت  و موافقت مقام معظم رهبری  در تیرماه گذشته به تصویب  مجلس شورای اسلامی رسید، قطعاً خون  تازه‌ای  در رگ‌های روستائیان جاری و روستایی به روستایی بودنش افتخار خواهد کرد، توسعه روستایی می‌تواند موتور محرکه توسعه بخش مهمی از اقتصاد کشور باشد که آبادانی کشور در گرو آبادانی روستاست.

 

*تولید و اشتغال روستایی نیازمند تعامل فرابخشی و هدف‌گذاری درست

تولید و اشتغال روستایی در کشورمان نیازمند تعامل فرابخشی و هدف‌گذاری درست با توجه به استعدادهای موجود را می‌طلبد و تعیین مفهوم توسعه روستایی بر مبنای تولید محوری باید در دستور کار و هدایت وام‌ها قرار گیرد.

در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، دولت طرح‌های اشتغال‌زای بخش‌های خصوصی و تعاونی را که در چارچوب رسته‌های منتخب برنامه اشتغال فراگیر باشند، در قالب اعطای تسهیلات بانکی مورد حمایت قرار می‌دهد.

در این راستا، به استناد آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف و ب ) تبصره (18) قانون بودجه سال 1396 و شیوه‌نامه‌های اعطای تسهیلات و نحوه تعیین، تشخیص و پرداخت یارانه تسهیلات مرتبط با آن، طرح‌های مورد نظر با لحاظ نکات ذیل جهت اجرا در سال 96 و سال‌های آینده مورد حمایت قرار می‌گیرند.

با هدف حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و به استناد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا به سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی با موسسات عامل، انجام می‌شود.

برای آشنایی بیشتر درباره آخرین وضعیت پرداخت وام اشتغال روستایی با کامران اصغری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

 

*ارتباط بین دستگاه‌ها،‌ بانک‌ها و دبیرخانه هنوز آن قوام درست را نگرفت

وی درباره کندی اختصاص تسهیلات در روستاها اظهار کرد: استاندار مازندران در جلسات کارگروه اشتغال به صورت برجسته به کندی پرداخت تسهیلات اشاره کردند و دلایل این موضوع را اعلام می‌کنم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه به صراحت نمی‌شود اعلام کرد کندی کار و این موضوع مختص مازندران نیست و کل کشور از این موضوع بی‌نصیب نیستند، به چهار علت اصلی اشاره کرد و افزود: این طرح در کشور نوع بوده و سابقه چنین اعطای تسهیلاتی از سوی دولت در کشور با نرخ 6 درصد نداشته‌ایم.

این مسؤول تصریح کرد: ارتباط بین دستگاه‌ها،‌ بانک‌ها و دبیرخانه هنوز آن قوام درست را نگرفته است تا بتوانیم آن شدت کار را ببینیم و در نتیجه یکی از علت‌های اصلی همین بوده است که تمام استان‌ها درگیر این موضوع بوده‌اند، دوم اینکه در گذشته در همه پرداختی‌ها به عنوان تسهیلات در قالب‌های مختلف صورت می‌گرفت در حالی که رسته و اولویت را در استان نمی‌دیدیم اما در این طرح اولویت فعالیت‌ها مشخص شده است و به نوعی در برخی بخش‌ها محدود شده‌ایم.

اصغری با اعلام اینکه در حال حاضر جهش خوبی در اعطای تسهیلات اشتغال روستایی را در استان شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: مجموعه پرداخت تسهیلات باید منتج به ایجاد اشتغال شود.

وی با بیان اینکه اعتبار این طرح در دی ماه سال 96 ابلاغ شده است، گفت: علت اصلی در کندی کار این است که بیشتر روستاها با اجرای این طرح غافلگیر شدند، به عنوان نمونه طرح‌های بزرگی که در استان از تسهیلات استفاده می‌کنند از قبل آمادگی موضوع را دارند اما ذات کار روستایی این بوده که در مشاغل کوچک و متوسط کار می‌کند در بسیاری موارد در گرفتن مجوزها دچار مشکل شدند و مجوزهای لازم را نداشتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران درباره توجیه فنی طرح‌ها گفت: زمانی که طرحی در سامانه توسط متقاضی ثبت‌نام می‌شود ابتدا براساس قانون و دستورالعمل، دستگاه اجرایی مرتبط مکلف است بررسی اولیه طرح را داشته باشد بلافاصله بعد از بررسی طرح و تایید در کمیته فنی شهرستان با حضور نماینده دستگاه اجرایی، بانک، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده فرمانداری و اعضای کمیته مطرح و بعد در کمیته استان با حضور اعضا بررسی و تایید و به بانک معرفی می‌شود.

 

*جهش مثبت در پرداخت تسهیلات

این مسؤول افزود: این طرح که از دی ماه سال گذشته به صورت عملیاتی آغاز شده است تا 17 اردیبهشت امسال 360 میلیون تومان توسط بانک‌ها پرداختی داشته‌ایم و از 17 اردیبهشت تا 9 خردادماه بیش از 5 میلیارد تومان پرداختی صورت گرفته است.

اصغری با اشاره به اینکه در کل 990 طرح را با مبلغ 120 میلیارد تومان در کمیته مصوب کردیم، ادامه داد: از 990 طرح 833 طرح به بانک رفته است و بقیه در دست اقدام است و از 120 میلیارد تومان 110 میلیارد تومان به معرفی بانک داشته شدند، در معرفی به بانک یک هزار و 986 نفر تعهد اشتغال، پرداختی 57 طرح با 120 نفر اشتغال با 5 میلیارد و 200 میلیون تومان داریم.

 

وی درباره کمک به مردم روستاها در ارائه طرح اظهار کرد: برای این موضوع پنج مرکز مشاوره در شهرهای ساری،‌ قائم‌شهر و بابل راه‌اندازی شده است و در ضمن مرکز مشاوره در دستگاه‌های اجرایی متولی در شهرستان‌ها مستقر شدند و در نوشتن طرح‌ها به مردم کمک می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه روال گرفتن وام و طرح از گذشته بوده است و در این زمینه اطلاع‌رسانی شده است، بیان کرد: طرح‌ها براساس قانون نوشته می‌شود و مشکلی در این بخش نداریم.

 

* مهم‌ترین مشکل کار، تفاضل بین معرفی طرح و پرداختی

این مسؤول مشکل کار را در تفاضل بین معرفی طرح و پرداختی عنوان کرد و گفت: وقتی می‌گوییم 833 پرونده به بانک معرفی شده است و در نهایت به پرداخت 57 طرح ختم می‌شود این تفاضل است و حدود 750 طرح پرداخت نشده داریم.

اصغری ادامه داد: براساس قانون بانک‌ها موظف هستند ظرف مدت یک ماه طرح‌ها را بررسی کنند و دو معاون استاندار مازندران به صورت جدی و محکم پای کار هستند.

وی با اشاره به اینکه رسته طرح‌ها را در استان‌ها محدود کردند، خاطرنشان کرد: تقاضاهایی که از فراوانی بیشتری برخوردار هستند با نامه‌ای که به امضای استاندار مازندران می‌رسد به تهران اعلام می‌شود و اولویت‌ها را درخواست می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اولویت طرح‌های اشتغال روستایی در استان در حوزه کشاورزی را شامل دامداری سبک و سنگین، گلخانه، پرورش گیاهان دارویی، بوم‌گردی، گردشگری، حوزه صنعت و معدن شامل محصولات بتنی، بسته‌بندی برنج و حبوبات، خشک کردن میوجات و ... برشمرد.

 

این مسؤول درباره تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی برای ایجاد اشتغال در روستاها ادامه داد: جهاد کشاورزی در ابتدا پیشنهاد کردند که شاید در تغییر کاربری بسیاری از اراضی دچار مشکل شویم یا زمین‌هایی که فاقد سند باشند اما در این بخش استاندار مازندران در تمام موارد پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی که برای بهبود عملکرد ما باشد را پذیرفته‌اند.

اصغری در پایان با بیان اینکه بسیاری از موانع برطرف شده است، گفت: پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال صورت می‌گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار