تا کنون اعلام شده است180 تا 200 هزار نفر محدوده سني 25 سال به بالا در استان یزد به ديابت مبتلا هستند و جمعيت مبتلايان به اين بيماري در دو جنس زن و مرد برابر است.
کد خبر: ۶۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 15 July 2015
به گزارش تابناک یزدابتلاء به ديابت با بيشترين اختلال متابوليسم بدن و افزايش قند خون همراه است كه ممكن است بر اثر كاهش ترشح انسولين از غده لوزالمعده و يا كاهش فعاليت بيولوژيكي آن و يا هر دو ايجاد شود. تا کنون اعلام شده است180 تا 200 هزار نفر محدوده سني 25 سال به بالا در استان یزد به ديابت مبتلا هستند و جمعيت مبتلايان به اين بيماري در دو جنس زن و مرد برابر است.
در باور بسیاری از مردم، حاجی خلیفه‌ها یا همان قنادها، سهم مهمی در دیابتی شدن مردم یزد دارند اما طبق تحقیقاتی که از سوی محققان و پزشکان یزدی در مورد آمار دیابت ارایه شده، باید 100 هزار بیمار دیابتی در استان یزد باشد که سبک زندگی در این بین گوی سبقت را از باقلوا و قطاب و نبات ربوده، زیرا نوع زندگی مردم، کم تحرکی و چاقی وهوای آلوده مقصران اصلی این بیماری خفته می‌باشند.
مدیر کلینیک دیابت استان یزد در گفت و گو با تابناک یزد اظهار داشت: استان یزد بیش از100هزار بیمار دیابتی دارد به طوری که 10 درصد جمعیت آن را دیابتی ها تشکیل می دهند و نکته قابل توجه در این زمینه، کاهش شدید سن ابتلا به دیابت در یزد است.
محمدرضا آقایی میبدی اظهار داشت: در دو دهه گذشته، سن ابتلا به دیابت نوع 2 در استان یزد 35 سال به بالا بود، اما اکنون این سن کاهش یافته و بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در استان یزد، حدود 15 سال دارند!
دكتر محمدرضا وفايي‌نسب نیز در خصوص رشد دیابت معتقد است: رشد ديابت در يزد، رشد چشمگير بيماران دياليزي در استان را به‌همراه دارد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بيماران دياليزي از بيماران خاص در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي هستند؛ چون چهار دسته بيماران دياليزي، هموفيلي، تالاسمي و ام. اس در دسته‌بندي بيماران خاص هستند و هم‌اكنون 320 بيمار دياليزي، در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي يزد قرار دارند.
وی با اشاره به اين‌كه همه بيمارستان‌هاي استان به بخش دياليز مجهز هستند، ادامه داد: هم‌اكنون 87 تخت دياليز در استان فعال است و 320 بيمار از خدمات آن بهره‌مند مي‌شوند.
در ادامه يك كارشناس مامايي در خصوص دیابت بارداری هم به عنوان یک نوع دیگر از دیابت که ممکن است حتی بعد از بارداری هم به شکل بیماری دیابت ادامه پیدا کند، سن بالاي30 سال را از علل ابتلا به ديابت بارداري برشمرد.
صديقه عليشاهي می گوید: سلول‌هاي بدن در ديابت بارداري نسبت به گلوكز(قند خون) تحمل خود را از دست مي‌دهد كه البته اين وضعيت هميشه براي نخستين بار در دوران بارداري تظاهر مي‌كند به‌طوري‌كه در اين حالت مادر ممكن است نسبت به شرايط عادي بيشتر تشنه، گرسنه و خسته شود كه همگي از علائم شايع دوران حاملگي است و طبيعي تلقي مي‌شود.
وي با اشاره به بي‌علامتي ديابت بارداري افزود: از همين‌رو تقريباً در همه زنان باردار بين هفته‌هاي 24 تا 28 بارداري تست تحمل گلوكز درخواست مي‌شود.
وي می افزاید: عوارضي چون استرس عصبي، عفونت، پر فشاري خون (غالباً در ماه‌هاي پاياني بارداري)، افزايش خطر مسموميت حاملگي و زايمان پيش از موعد، همچنين افزايش عمل سزارين و صدمات زايماني از عوارض ديابت دوران بارداري است.
اين كارشناس مامايي معتقد است: در صورت عدم كنترل قند خون، بروز اختلالات متابوليكي، ناهنجاري‌هاي مادرزادي، بزرگي و زردي نوزاد و حتي سقط و افزايش مرگ جنيني ازعوارض جنيني ديابت دوران بارداري است.
عليشاهي می گوید: كودكان متولد شده از مادراني با ديابت دوران حاملگي با خطراتي چون بروز چاقي در دوران كودكي و بروز ديابت حاملگي در نوزادان دختر مواجه هستند.
وي به مادران باردار توصيه کرده است: درمان ديابت حاملگي به شدت بيماري بستگي دارد از اين‌رو بيمار علاوه‌بر داشتن برنامه غذايي صحيح بايد قند خون خود را با استفاده از دستگاه‌هاي خانگي كنترل قند خون و يا نوارهاي حساس به قند خون كنترل كند.
احتمال ابتلاي ديابتي‌ها به آب مرواردي دو تا چهار برابر بيش از ديگران
دكتر ابوالقاسم رستگار، يك جراح و متخصص چشم در يزد هم در این باره گفت: در افراد ديابتي دو تا چهار برابر بيشتر از افراد نرمال كدر شدن عدسي و به دنبال آن آب مرواريد رخ مي‌دهد.
وي ديابت را يكي از چهار علت عمده كاهش ديد و حتي نابينايي در جهان برشمرد و افزود: آب مرواريد و آب سياه از عوارض ديابت است.
اين جراح و متخصص چشم گفت: معاينه عمومي بخش‌هاي مختلف چشم، ارزيابي ديد رنگ و بررسي ميدان ديد براي تشخيص علائم ناشي از ديابت ضروريست.
رستگار با بيان اينكه شبكيه نخستين بخش درگير چشم براثر ابتلاء به ديابت است، گفت: اين مشكل با نوع محل و شدت ضايعه اختلالات ديد متفاوت است.
اين جراح و متخصص چشم تجمع نوعي چربي به‌صورت منطقه‌اي در پلك، فلج شدن عضلات خارج چشمي كه حركات چشم را تنظيم مي‌كند را از درگيري قسمت‌هاي ديگر چشمي غير از شبكيه برشمرد و افزود: ‌حدقه چشم در بيماران ديابتي بيشتر مساعد عفونت‌هاي قارچي خاص است، قرنيه در اين بيماران حس كمتري دارد، عنبيه به دنبال بيماري قند ممكن است محل تجمع عروق اضافي شود كه اين خود عاملي براي ايجاد آب سياه است،عدسي در افراد ديابتي با ميزان قند خون بالا به اختلال انكساري دچار شده و افرادي با ديد طبيعي به كاهش ديد دچار مي‌شوند كه بايد از نظر قند خون بررسي شوند.
طبق آمار، اکنون حدود 6 تا 9 درصد افراد در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که این میزان در کشور ما حدود 7 درصد است. همچنین طبق آخرین آماری که در سال 90 در چهارمین کنگره بین‌المللی دیابت در ایران ارائه شد، استان‌های یزد، بوشهر، تهران، مشهد، تبریز و مازندران به ترتیب بیشترین مبتلایان به دیابت را داشته اند.
کم تحرکی بلای جان یزدی ها و عامل مهم دیابت/ پرهیز دیابتی ها از طب سنتی بدون دستور پزشک
شیوع دیابت در حدی است کهه پیش از این  نیز دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران با بیان این‌که استان یزد بویژه شهر یزد  با ابتلای 16 درصد جمعیت، بیشترین آمار افراد دیابتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، گفته بود: در تمام دنیا شیوع ابتلا به این بیماری بین زنان و مردان مساوی است، اما طبق آمارهای کشورمان تعداد مبتلایان زن ایرانی به علت کم‌تحرکی و زندگی شهری بیش از مردان است.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز مصرف بالای شیرینی، بی‌‌تحرکی و ورزش نکردن، مصرف غذاهای پرچرب و پروتئین‌دار که به افزایش وزن منجر می‌شود و همچنین وجود احتمالی یک عامل ژنتیکی را از جمله عوامل شیوع بالای دیابت در این استان عنوان می‌کند.
دکتر محمدحسن زارع درباره مصرف شیرینی و غذاهای پرچرب در این استان به جام‌جم می‌گوید: یزدی‌ها علاوه بر مصرف زیاد غذاهای چرب که به چاقی و در نتیجه دیابت منجر می‌شود، معمولا در تمام مراسم خود، از مهمانی‌های ساده و کوچک خانوادگی گرفته تا مراسم ختم و عروسی از شیرینی استفاده می‌کنند.
دکتر مسعود رحمانیان در اين باره افزود: در واقع تركيبات مورد استفاده در اين محصولات مشخص نیست و نمي‎‎توان به يقين ادعا كرد كه اين محصولات واقعاً بی‌ضرر هستند به طوري كه شخصاً معتقدم كه هیچ تضميني در مورد محصولاتی که اكنون در بازار هست، وجود ندارد.
وي با اشاره به توليد محصولات رژيمي كه شيريني آنها از گياهاني مانند استويا تامين مي‎‎شود نيز اعلام كرد: "استویا" گیاهی است که اگر خوب فرآوری نشود، امكان وجود نوعي مواد سمي در آن وجود دارد لذا وزارت بهداشت باید واقعاً نظارت بیشتری روی ساخت محصولات آن داشته باشد.
اين مسئول در ادامه تاكيد می کند: این طور نیست که مشکل دیابتی‌ها فقط مصرف شیرینی باشد، بلكه مشکل آنها به تغذیه ناسالم و بی‌تحرکی، استرس و ژنتیک باز مي‏‏گردد، البته نمي‌توان گفت که کدامیک عامل اصلي بروز ديابت يك فرد است.
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در ادامه به برخي باورهاي غلط در مورد ديابت اشاره و می افزاید: متاسفانه امروزه بازار طب‌سنتی غیرآکادمیک رواج پیداکرده و بسياري از افراد ناآشنا با اين علم با راه‌اندازي يك مغازه عطاري برای دیابتي‌ها، دارو  تجويز مي‌كنند و آنها را از مصرف داروهايي اصلي خود منع مي‎‎كنند.
وي از بيماران خواست كه تنها به دستوراتی که به صورت علمی مطرح می‌شود توجه كنند و تحت نظر متخصصان همان رشته، دارو بخورند و در خصوص طب‌سنتی نيز از متخصص اين علم و نه از عطاری‏‏ها، بهره ببرند.
 با تمام این تفاسیر هر چند اغلب کارشناسان بیماری دیابت را ناشی از کم تحرکی و مصرف مواد قندی و حتی آلودگی هوا می دانند ولی آیا تا کنون فکر کرده اید شاید در صورتی که امکانات تفریحی بیشتری در اختیار مردم بود و برای آگاهی و اطلاع رسانی مردم بیشتر هزینه می شد شاید شاهد سرعت روز افزون شیوع دیابت در کشور نبودیم؟ هزینه‌های پیشگیری از بیماری دیابت پرداخت نمی‌شود، در صورتیکه با پرداخت برخی هزینه‌ها می‌توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد، هم اکنون شیوع دیابت در ایران حدود 98 درصد است و با انجام آموزش‌هایی درخصوص پیشگیری از این بیماری می‌توان میزان شیوع دیابت را در کشور به 22 درصد رساند.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار