رئیس بهزیستی اردکان خبر داد
رئیس بهزیستی اردکان گفت: در سال گذشته زمینه اشتغال 250 نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی اردکان فراهم‌شده است.
کد خبر: ۶۳۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 04 August 2018

امیرولی عضدزاده در گفتگو با خبرنگار فارس در اردکان، با اشاره به فعالیت‌های سازمان بهزیستی در جامعه گفت: بهزیستی، مجموعه‏ای هماهنگ از برنامه‏ها و فعالیت‏هایی است که با رویکرد پیشگیری، حمایتی، توان‌بخشی و اجتماعی برای بهبود زندگی آحاد افراد جامعه و به‌ویژه گروه‏های آسیب‏پذیر انجام می‏شود.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه، ‌افزود: در برنامه‌ ششم توسعه، مسئولیت سلامت اجتماعی به عهده سازمان بهزیستی گذاشته‌شده است که با توجه به اهمیت آن، ترویج ارزش‌‎های فرهنگی به‌منظور ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه ضروری است. امروز باید نگران آسیب‌هایی مانند طلاق، اعتیاد و خشونت و دلایل پیدایش آن‌ها در جامعه باشیم تا بتوانیم این آسیب‌ها را محدود و کنترل کنیم.

رئیس بهزیستی شهرستان اردکان اظهار داشت: بیشترین فعالیت بهزیستی در حوزه توانمندسازی مددجویان، تأمین مسکن برای افراد تحت پوشش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، معلولیت‌ها و اعتیاد با تأکید بر جلب مشارکت‌های مردمی است.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارش عملکرد بهزیستی در سال گذشته، از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای ۳ هزار و ۴۹۰ نفر از کودکان ۳ تا ۶ ساله شهرستان خبر داد و افزود: این طرح باهدف شناسایی کودکان دارای مشکل بینایی و پیشگیری از نابینایی و کم بینایی کودکان در سنین بزرگ‌سالی همه‌ساله توسط بهزیستی اجرا می‌شود که از این تعداد ۴۱۷ نفر مشکوک به تنبلی چشم و سایر بیماری‌های چشمی شناسایی و برای پیشگیری به متخصصان ارجاع داده شدند.

عضدزاده گفت: همچنین تعداد یک هزار و ۸۵۰ نوزاد در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد، ۲۶۴ نوزاد به وجود مشکلات شنوایی شناسایی و برای پیگیری تشخیصی تکمیلی و مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.

این مقام مسئول از برگزاری بیش از ۶۶ دوره آموزشی آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، آموزش پیشگیری از اعتیاد، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش خانواده، آموزش پیش از ازدواج برای ۵۶۶۹ نفر از شهروندان، ارائه خدمات طرح مراقبین و ویزیت در منزل برای ۱۲۰ نفر از افراد سالمند و معلول اردکانی، پیگیری و جلب مشارکت خیرین درزمینهٔ پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه ساختمان مرکز اختلالات بلع و تغذیه و دندانپزشکی معلولین ذهنی، تشکیل و ثبت بنیاد فرزانگان و افتتاح فاز دوم مرکز تحقیقات سالمندی اردکان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های اداره بهزیستی اردکان در سال ۹۶ نام برد.

وی، تعداد اشتغال ایجادشده در سال گذشته را ۲۵۰ نفر عنوان کرد و افزود : در این مدت با پرداخت ۳۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال انواع تسهیلات قرض‌الحسنه، زمینه اشتغال ۱۳۵ نفر از مددجویان بهزیستی اردکان فراهم شد. همچنین باهدف اشتغال پایا و مولد، تعداد ۱۲۳ نفر از مددجویان تحت پوشش جهت دریافت تسهیلات خوداشتغالی به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند.

رئیس بهزیستی شهرستان اردکان افزود: در همین راستا ۴ نفر از کارفرمایان با به‌کارگیری ۱۲ نفر از مددجویان برای دریافت تسهیلات کارفرمایی به مبلغ ۲۲ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند. در سال گذشته کارخانه کاشی ایفا سرام اردکان بدون دریافت هیچ‌گونه تسهیلات، زمینه اشتغال ۱۰۷ نفر از مددجویان بهزیستی را فراهم آورده است.

وی در ادامه با اشاره به افتتاح رسمی اورژانس اجتماعی در سال گذشته اظهار داشت: در سال ۱۳۹۶ برنامه اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای پنجاه‌هزار نفر جمعیت در کل کشور گسترش یافت و در حال حاضر تمامی شهرهای با جمعیت پنجاه‌هزار نفر در استان دارای برنامه اورژانس اجتماعی می‌باشند.

عضدزاده، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه را از اهداف کلی و ارائه خدمات تخصصی رایگان، به‌موقع و در دسترس گروه‌های هدف، ارتقای برنامه‌ها در جهت توانمندسازی مراجعین در ابعاد مختلف، توسعه برنامه‌های ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی و همچنین توسعه و تقویت برنامه اورژانس اجتماعی در سطح شهرستان را از اهداف اختصاصی این برنامه عنوان کرد.

وی، افرادی که در معرض کودک‌آزاری، همسر آزاری، والد آزاری، معلول آزاری و خشونت خانگی قرارگرفته‌اند، همچنین افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کلیه افرادی که در بحران ناشی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی گرفتارشده‌اند، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان خیابانی و کار، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند را به‌عنوان خدمت گیرندگان برنامه اورژانس اجتماعی معرفی کرد.

این مقام مسئول از کاهش ۲۷ درصدی طلاق در میان مراجعه‌کنندگان به مرکز کاهش طلاق بهزیستی شهرستان خبر داد و گفت: در سال گذشته، ۷۷۸ پرونده طلاق به مرکز تحکیم بنیان خانواده بهزیستی ارجاع شده است که از این تعداد پرونده ۲۷ درصد آن منجر به مصالحه شده است و این اداره توانسته است با برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، آموزش‌های پیش از ازدواج و آموزش خانواده، آمار سازش را بالا ببرد.

وی در پایان تصریح کرد: بهزیستی اردکان بیش از دو هزار معلول و ۳۰۰ خانوار نیازمند شهرستان را تحت پوشش و حمایت خود دارد و خدمات خود را از طریق ۴۰ مرکز روزانه و شبانه‌روزی شامل ۱۶ مهدکودک، ۱۱ مرکز توان‌بخشی روزانه و شبانه‌روزی و ویزیت در منزل، ۱۰ مؤسسه فعال در حوزه پیشگیری و ۳ مؤسسه خیریه همکار به آحاد مردم ارائه می‌نماید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار