رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس:
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس اظهار کرد: یزد باید به جای توسعه کشاورزی و صنعت که بیشترین مصرف آب را دارند، به سمت صنعت گردشگری و طبیعت‌گردی سوق داده شود .
کد خبر: ۶۷۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 27 October 2018

دکتر «احمدعلی کیخا» رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در بازدید از قرق‌‌های اختصاصی محیط زیست استان یزد با بیان این که واگذاری قرق‌ها به جوامع محلی یک کار مثبت است ، افزود: با توجه به این که یزد جزو استان‌هایی است که در سال کمترین بارش را دارد و با کمبود آب روبرو است، می‌بایست به جای توسعه کشاورزی و صنعت که بیشترین مصرف آب را دارند، به سمت صنعت گردشگری و طبیعت‌گردی سوق داده شود .

وی با توجه به بازدیدی که به همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از قرق‌های استان یزد داشتند، اظهار کرد: خوشبختانه در یزد آمارها نشان می‌دهد که با واگذاری قرق‌های اختصاصی به جوامع محلی با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست، درصد بالایی از رشد جمعیت حیات وحش را داشته و این گامی است در جهت حفظ گونه‌های جانوری که در این راستا می‌توان به توسعه پایدار دست پیدا کرد.

کیخا در پایان گفت: امیدواریم در این خصوص شرایط بهره‌برداری خردمندانه را فراهم کنیم و با این شروع خوبی که آغاز شده بتوانیم این راه را ادامه دهیم و به سایر مناطق کشور نیز تسری دهیم.

در ادامه این بازدید نمایندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی از راه اندازی قرق‌های اختصاصی و واگذاری آنها به بخش خصوصی و جوامع محلی را مثبت ارزیابی و ابراز کردند که با توجه به این که ما در مناطق خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم باید در راستای حفاظت از محیط زیست تلاش کنیم تا بتوانیم آنچه تاکنون از دست داده ایم را حفظ و احیا کنیم.

«نیره پورملایی» مدیر کل حفاظت محیط زیست یزد در نشست با رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، گفت: تغییر اقلیم و خشکسالی و تخریب‌هایی که انسان در محیط خود داشته باعث شده جمعیت حیات وحش در مناطق کاهش پیدا کند، از این رو استان یزد نیز در بعضی مناطق با حذف یا کاهش جمعیت حیات وحش مواجه شد لذا مشارکت مردمی را در امر حفاظت می‌طلبد و مشارکت مردم و بهره‌برداری خردمندانه می‌تواند کمبود سازمانی را جبران کند.

وی عنوان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با توجه به استقبال علاقه مندان به طبیعت به عنوان فرصت احیا زیستگاه‌ها و جمعیت های حیات وحش بهره جست و در نهایت با پیگیری موضوع، از ۵ قرق مصوب در شورایعالی حفاظت محیط زیست، سه قرق اختصاصی به نام های علی آباد چهل گزی، دربید و روباز مجموعاً ۱۳۲ هزار و ۸۹۷ هکتار مساحت دارند و 1.8 درصد از خاک استان را پوشش می دهند راه‌اندازی کرد.

گفتنی است؛ قرق علی آباد چهل گزی به مساحت ۵۰۶۳۴ هکتار در غرب و جنوب غرب منطقه حفاظت شده کالمند بهادران و قرق روباز به مساحت ۶۳۴۸ هکتار در شمال غرب منطقه حفاظت شده کالمند بهادران و مابین دو منطقه کالمند بهادران و شیرکوه قرار گرفته و به عنوان حائل و پشتیبان برای حیات وحش مناطق مزبور قلمداد می گردند. قرق دربید نیز به مساحت ۷۵۹۱۵ هکتار بخشی از زیستگاه یکپارچه و بهم پیوسته بافق- سیاهکوه می باشد که یکی از کریدورهای مهم زیستی حیات وحش به ویژه یوزپلنگ آسیایی به حساب می آید. این قرق در غرب منطقه شکار ممنوع آریز بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر قرار دارد و پشتیبان مناسبی برای این مناطق به حساب می آید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار