معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه ۹۵۱ تن عسل در زنبورستان های استان تولید می شود .
کد خبر: ۶۸۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 22 November 2018

سالانه ۹۵۰ تن عسل در زنبورستان های استان قزوین تولید می شودعلی شاپورزاده در گفتگو با خبرنگار  تابناک قزوین از اجرای طرح آمار گیری از کلنی های زنبور عسل در سال جاری همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد و اظهار کرد: بر اساس سرشماری در حال حاضر یک هزار و ۷۹۳ زنبورستان وجود دارد که ۲هزار و ۴۹۶ نفر در این زنبورستانها مشغول فعالیت و اشتغال هستند.

وی افزود: در این زنبورستانهای؛ ۱۱۷ هزار و ۲۰۲ کندو وجود دارد که از این میزان ۱۱۸ عدد کندو بومی و ۱۱۷هزار و ۸۴ عدد کندو مدرن است.

شاپورزاده اضافه کرد: همچنین ۴۲ کیلو گرم ژل رویال، یک هزار و ۸۹۷ کیلو گرده گل، ۴۶ تن موم و یک هزار و ۵۴۱ کیلوگرم بره موم تولید می شود.

به گفته وی،میزان عسل تولیدی امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: در سال جاری به منظور حمایت از صنعت زنبورداری؛ از محل تسهیلات ابلاغی اشتغال روستائی و عشایری تعداد ۵۷ نفر از زنبور داران مبلغ ۳۴۲۶۶ میلیون ریال از این اعتبارات را دریافت کردند که پرداخت این مبلغ تسهیلات در سال های اخیر قابل توجه بوده است.

شاپورزاده بیان کرد: به منظور افزایش درآمد زنبورداران این معاونت توجه ویژه به سایر تولیدات زنبور ژل و گرده نیز در برنامه های خود دارد تا بتوان با آموزش زنبورداران؛ تولیدات این گونه محصولات را در کنار عسل در استان افزایش داد.

وی اضافه کرد: عملیات ثبت و رکوردگیری از کند وهای زنبور عسل، توزیع ملکه اصلاح نژاد شده و برگزاری کلاسها و کارگاه های آموزشی از مهمترین برنامه های معاونت بهبود تولیدات دامی در سال جاری برای زنبور داران است.

شاپورزاده به مزایا و اهمیت عسل اشاره کرد و گفت : با توجه به خواص درمانی بسیار زیاد عسل مانند: جلوگیری از عفونت در معده و روده، خون سازی، بر طرف کننده یبوست و مسکن، رفع خستگی و افزایش کلسیم خون می باشد اما متاسفانه جایگاه واقعی خود را در سفره های مردم ندارد که باید فرهنگ سازی شود.

طرح سرشماری از کلنی های زنبور عسل استان از تاریخ ۱۴ مهرماه لغایت ۳۰ مهرماه سال جاری درتمام شهرستانهای استان اجرا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار