آخرین اثر مکتوب و از فاخرترين آثار دکتر «محمدعلي اسلامی ندوشن» با عنوان «نامه بفرزند» كه به خط نستعلیق اساتيد برجسته خوشنويسي كشورمان نگاشته شده است، چهارشنبه هفته آينده در جريان برگزاري شمشمين شب‌ فرهنگي يزد رونمايي مي‌شود.
کد خبر: ۶۹۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 03 January 2019

«محمود رهبران» يكي از اين اساتيد خوشنويسي در رابطه با آخرین اثر فاخر خوشنویس شده‌ي دکتر اسلامی ندوشن و انگیزه نگارش آن، مي‌گويد: نوشتن نامه تا چند سال پيش جزو سنت‌هایی بود که افراد در هر نقطه شهر یا کشور با آن از حال و احوال یکدیگر مطلع می‌شدند؛ رسمی که طی سال‌ها انسان به آن عادت کرده بود اما با بروز و ظهور فنآوری‌های نوین، در زندگی انسان تغییراتی حاصل شد که از آن جمله کمرنگ شدن نگارش نامه بود.

وي ادامه مي‌دهد: اکنون با پیشرفت تکنولوژی، فاصله‌ها بسیار کم شده تا جایی که افراد هر زمان اراده کنند از یک سوی دنیا با دوستان و بستگان خود در سویی دیگر جهان، به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند .

به گفته‌ي اين خوشنويس برجسته‌ي يزدي، در این میان نامه‌نگاری‌ها نیز محدود شده و ارتباطات بیشتر از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی میسر است ولي در عين حال، افراد در گذشته تا می‌خواستند، می‌نوشتند و محدودیتی برای صحبت با کسی در نامه نداشتند، ضمن این که این نامه کاغذی تا مدتها به عنوان یادگاری نگهداری می‌شد .

رهبران اظهار مي‌كند: یکی از مزایای نامه نوشتن، ماندگاری متنی بود که نوشته می‌شد؛ گاه محتوای این نامه‌ها عاشقانه و گاه پندآموز بود، گاه در این نامه‌های به مسایلی اشاره می‌شد که می‌توانست برای نسل آینده درس و آموزش به همراه داشته باشد و باعث کسب تجربه برای آنها شود .

وي از جمله این نامه‌های ماندگار می‌توان به نامه امام حسین‌(ع) به مردم بصره، نامه «ملک الشعرای بهار» به همسرش و نامه دکتر «علی شریعتی» به پسرش اشاره و اضافه مي‌كند: هر چه بود و هست نامه خواهد ماند زیرا انسان هیچ زمان از نوشتن آن دست بر نمی‌دارد .

رهبران در مورد آخرين اثر مکتوب دکتر اسلامی بيان مي‌كند: به تازگي نامه‌ایی از دکتر اسلامی ندوشن به فرزندانش بدست آمد که البته خطاب به همه فرزندان ایران است لذا به منظور رساندن آن به دست این نسل و کم شدن فاصله میان نسل‌ها، اقدام به خوشنویسی آن کردیم تا این نامه که سراسر حکمت و آموزه های اخلاقی، دغدغه‌های هویتی، عشق به وطن و انسان‌هاست، به دست نسل حائل امروز برسد و در تاریخ هم به یادگار بماند .

وي يادآور مي‌شود؛ در این کتاب چهار یادداشت از استادان بزرگ ادب و هنر یعنی دکتر «اصغر دادبه»، دکتر «محمدجعفر یاحقی» و «ميرجلال الدين كزازي» و «فریدون مجلسی» به خط استاد «امیرخانی» نیز افزوده شده و اشعاری از دکتر اسلامی نیز با مضامین نزدیک به محتوی‌نامه در قالب تابلوهای نفیسی از خوشنویسی و تذهیب زینت‌بخش آن شده است .

اين خوشنويس برجسته‌ي يزدي كه خود نيز از نگارندگان اين كتاب به خط خوش نستعليق است، در پايان خاطرنشان مي‌كند: این کتاب در ۱۹ دیماه در شب فرهنگی یزد که به تجلیل دکتر اسلامی اختصاص یافته، رونمایی می‌شود و اول بهمن نيز در تهران طی مراسمی با حضور بزرگان ادب و هنر رونمایی و معرفی خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار