مگه میشه؟! مگه داریم؟!
ادعاي استفاده از تجهيزات پزشکي بي‌کيفيت و از جمله پلاتین هایی که در پای بیمار می شکند یا عفونت می کند را رئیس بيمارستان طالقاني مشهد رد می‌کند و البته مدعی‌ست که برخي پزشکان با تغيير روش عمل جراحی مي گويند تجهيزات خارجي می‌خواهيم!
کد خبر: ۷۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 03 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، استفاده از تجهيزاتی مانند پلاتين و پيچ و مهره و... برای حادثه دیدگان شکستگي استخوان پا، دست، جمجمه، ستون فقرات و انواع زخم ناشي از تصادف و... که به بيمارستان طالقانی مشهد منتقل مي شوند امری متعارف است و وای به روزی که این تجهيزات، بي کيفيت و نامرغوب باشد.
در صورت پذیرش این ادعا که گویا مصادیق و مستندات هم دارد آیا حمایت از تولید داخلی و اقتصاد ملی توجیه مناسبی برای بهره بردن از کالای بی کیفیت داخلی است ؟ و مگر می شود و ممکن است که تولید ملی برایمان مهم باشد و جان هم میهنمان چندان نیارزد که به خاطر ارزانی نوعی از کالا به بهانه تولید داخلی بودن بخواهیم از منافع و مصالح بیمار چشم بپوشیم ؟! آیا براستی ممکن نیست که اجناس داخلی تاریخ گذشته و البته ارزان تر را به ما بفرشند و بهایش را بیمار بپردازد ؟! اما آیا براستی می توان با تغییر شیوه عمل جراحی باعث ضرورت استفاده از تجهیزات خاص خارجی شد!؟ اینها همه ادعاهاییست که در پاسخ به گزارش روزنامه خراسان به آن پرداخته شده و لابد پاسخ متولیان نظارت بر بیمارستان و نهادهای ذیربط را می طلبد.

آموزش پررنگ‌تر از درمان! و زنگ خطر اجناس نامناسب

ساعت 11 يکي از روزهاي داغ تابستان است. پس از طي کردن چند کيلومتر در مسير مشهد به چناران، تابلوي بيمارستان از دور نمايان مي شود، بيمارستاني که اگر نديده باشي و يا گذرت به آن نيفتاده باشد، با شنيدن نامش کلمه تصادف و حادثه در ذهنت نقش خواهد بست. بيمارستان آموزشي پژوهشي درماني طالقاني، بيمارستاني است که بيشتر بيمارانش حادثه ديده اند و با شکستگي استخوان پا، دست، جمجمه، ستون فقرات و انواع زخم ناشي از تصادف و... به بيمارستان منتقل مي شوند ونياز به درمان فوري و عمل جراحي و در کنار آن استفاده از تجهيزات مانند پلاتين و پيچ و مهره و... دارند. البته با اجراي برنامه تحول نظام سلامت، بيماران تصادفي به صورت رايگان و مابقي با پرداخت 10 درصد درمان مي شوند اما به ادعاي برخي از متخصصان و کارکنان بيمارستان مشکلاتي در امر درمان بيماران به دليل تداخل بخش آموزشي با بخش درماني و همچنين به ادعاي برخي از پزشکان استفاده از تجهيزات بي کيفيت و نامرغوب وجود دارد.

در اين بين اما با مشکل بزرگي روبه رو مي شويم و آن نگراني مصاحبه شوندگان از دادن اطلاعات است ، درواقع آن ها احساس امنيت شغلي نمي کنند و ما با علم به اين موضوع که قاعدتا بايد اسم و سمت منابع را درج کنيم، به واسطه امانت داري و لزوم بيان مسئله ناچاريم از درج نام مصاحبه شوندگان خودداري کنيم.

خطر جان بيماران را تهديد مي کند

يکي از پزشکان بيمارستان طالقاني دراين باره مي گويد: بيمارستان طالقاني به عنوان بيمارستان سوانح در اسفند 76 از محل بودجه سفر رهبري با هدف کمک رساني سريع و نجات جان بيماران تصادفي و سانحه ديده در حاشيه جاده و نزديک شهرک صنعتي مشهد ايجاد شد و از معدود بيمارستان هاي تشخيص ودرمان است.

وي مي افزايد : بيمارستان طالقاني ابتدا درماني بود اما اکنون رويکرد بيمارستان تغيير کرده و بيشتر آموزشي شده است درحالي که در بيشتر بيمارستان هاي دنيا تنها درصدي به بخش آموزشي اختصاص داده مي شود که بيشتر از 50درصد نيست.

او تصريح مي کند: ارائه خدمات اورژانس بايد با حضور متخصص باشد نه فردي که در حال آموزش است، به خصوص بيماراني که وضعيت بحراني دارند؛ اگر روند درماني به سمت افت کيفيت برود جان بيماران به خطر مي افتد متاسفانه اکنون آموزش جراحي عمومي در بخش جراحي بيمارستان انجام مي شود که اين آموزشي شدن بخش معايبي دارد.

وي بابيان اين که بايد با تعريف استانداردها، ارتباط و وظايف بين بخشي رعايت شود اضافه مي کند: اگر نظارت وجود نداشته باشد و اين بخش خودسرانه اداره شود و نظارت بخش آموزش بردرمان زياد شود، اين امر باعث ايجاد اختلاف و درجه بندي کادر درماني مي شود و روي کار درمان تاثير مي گذارد.

وي مي افزايد : اکنون عمده کارهاي درماني بيمار و آغاز درمان در بخش جراحي عمومي و توسط افراد در حال آموزش انجام مي شود که کيفيت درمان به نظارت ناظران بر افراد در حال آموزش بستگي دارد.يکي ديگر از پزشکان بيمارستان طالقاني مي گويد:بخش هاي ارتوپدي و جراحي مغز واعصاب درماني است اما بخش جراحي عمومي تحت نظر هيئت علمي و آموزش بيمارستان است که يک تضاد وبرخوردي را ايجاد کرده است؛ زيرا رئيس بيمارستان به بخش هاي آموزشي توجه ويژه دارد که اين امر بد نيست اما متاسفانه به بخش هاي ديگر بي توجهي شده است.

وي مي افزايد: از لحاظ مالي ، نيروي انساني و خريد تجهيزات به بخش درماني بي توجهي شده که اين موضوع تبعاتي را به وجود آورده و کيفيت درمان را پايين آورده است.

او اضافه مي کند: بيمارستان در بخش پرستاري نيز مشکل دارد که همه اين موارد معلول نبود مديريت درست است زيرا با اجراي برنامه تحول نظام سلامت، بار درماني بسيار سنگين شده است اما امکانات و نيروي انساني تغيير نکرده و کيفيت درمان را کاهش داده است.

وي با بيان اين که اجراي طرح از نظر پرداختي بيماران براي درمان موفق بوده است، تصريح مي کند: با اين وجود اجراي اين برنامه يک شبه بيماران را به بيمارستان ها سرازير کرد، درحالي که امکانات افزايش پيدا نکرده است و به همين دليل انجام کار نياز به مديريت قوي دارد.اين پزشک مي افزايد: به نظر مي رسد در برنامه هاي اعمال شده توسط مديريت بيمارستان، آموزش به نسبت درمان در اولويت قرار دارد که اين موضوع بر کيفيت درمان تاثير مي گذارد و باعث کاهش انگيزه در نيروهاي بخش درمان مي شود.

کیفیت نظارت بر پلاتین بی کیفیت

وي با طرح ادعاي کاهش کيفيت تجهيزات مصرفي براي بيماران به ويژه پلاتين ، مي گويد: دانشگاه علوم پزشکي وبيمارستان برخريد تجهيزات مصرفي نظارت دقيق ندارند به همين دليل کيفيت اين تجهيزات به ويژه پلاتين ها کم شده است که اين امر نياز به نظارت دقيق دارد .او اضافه مي کند: تجهيزاتي که در اين بيما رستان مصرف مي شود بدترين نوع در کشور است که دربيمارستان هاي دولتي استفاده مي شود وکيفيت ندارد؛ اين درحالي است که اگر پلاتين بشکند يا عفونت کند پزشک بايد پاسخگو باشد.وي مي گويد: چرا از پلاتين هاي خوبي که وزارت بهداشت اجازه استفاده از آن را درسايت اداره تامين تجهيزات پزشکي داده است، در اين بيمارستان استفاده نمي شود؟ چرا فقط ازاجناس يک شرکت ايراني که توليداتش کيفيت ندارد استفاده مي کنند؟چرا بيمارستان و دانشگاه علوم پزشکي، اجازه استفاده از اجناس مصرفي پزشکي با کيفيت را نمي دهد ؟ هر وقت درخواست کرديم از اجناس با کيفيت استفاده شود گفتند پول نداريم.او تصريح مي کند: دود اين کار به چشم بيماران مي رود؛ آبروي پزشک نيز مي رود. اين درحالي است که هزينه هاي اجراي برنامه تحول سلامت را پزشک وبيمار تحمل مي کنند و مي گويند طرح موفق بوده است.در ادامه پزشک ديگري مي گويد: بيماران زيادي در حوزه ارتوپدي و مغزو اعصاب به دليل استفاده از تجهيزات پزشکي بي کيفيت دچار مشکل شده اند .وي مدعي مي شود: تجهيزات ديگر پزشکي از سرنگ گرفته تا سوند نيز از زمان آغاز اجراي برنامه تحول نظام سلامت دچار افت کيفيت شده که وزارت بهداشت ودرمان و دانشگاه علوم پزشکي بايد فکري براي اين موضوع بردارند که از اجناس بي کيفيت استفاده نشود.او مي افزايد: دربرنامه تحول نظام سلامت ، تجهيزات پزشکي مصرفي براساس فهرست مشخص شده درسايت وزارت خانه و بر اساس مشورت با پزشک بايد براي بيمار خريداري واستفاده شود در حالي که براي خريد تجهيزات با پزشک مشورت نمي کنند و خودشان با شرکت هاي توليد تجهيزات پزشکي قرارداد مي بندند.وي مي گويد : يکي ديگر از مشکلات بيمارستان طالقاني، اختصاص بودجه به بخش هاي ضروري توسط مديريت بيمارستان است و به جاي اينکه که حقوق پزشک و پرستار پرداخت شود، بودجه ها به هزينه هاي بي مورد اختصاص داده مي شود.وي با بيان اين که طبق آيين نامه برنامه تحول نظام سلامت حق و حقوق پزشکان مقيم بايد پرداخت شود، اظهار مي کند: متاسفانه تاکنون 4 ماه است که اين حقوق پرداخت نشده است در حالي که يارانه آن را دولت پرداخت کرده، سوال اين جاست که اين پول ها کجا هزينه مي شود؟


رابطه روش عمل جراحی با تجهیزات خارجی پزشکی؟!

"دکتر مسعود خاني " مدير بيمارستان آموزشي پژوهشي درماني طالقاني مشهد در باره صحبت هاي مطرح شده توسط برخي از پزشکان اين مرکز درماني به خبرنگار خراسان مي گويد: اين بيمارستان از روز اول آموزشي، پژوهشي درماني بوده و درمان در آموزش مستتر است.

وي درباره هزينه کرد بودجه ها اظهار مي کند: رديف بودجه ها مشخص بوده و بودجه آموزشي از بخش درماني جداست و مانند ساير بيمارستان هاي دولتي در همان رديف تخصيص هزينه مي شود.

وي اضافه مي کند: همه نيروهاي درماني و آموزشي متخصص هستند اما يکي عضوهيئت علمي مي شود که سطح آن بالاتر است و دانشجويان را طبق روال آموزشي وشيوه نامه آموزشي مشخص شده تربيت مي کند و دخالتي در امر درمان نمي شود بلکه تذکرات علمي است که از سوي هيئت علمي ارائه مي شود.

وي درباره ادعاي بي کيفيت بودن تجهيزات پزشکي استفاده شده در اين بيمارستان مي گويد: اين گونه نيست؛ وزارت بهداشت ودرمان از آغاز طرح تحول نظام سلامت براي جلوگيري از رانت خواري اداره تجهيزات پزشکي را ايجاد و براي معرفي تجهيزات مورد تاييد وزارت خانه سايتي را راه اندازي کرده است که در آن کليه تجهيزات استاندارد پزشکي معرفي شده است.

خاني تصريح مي کند: بر اساس بخشنامه وزارت، اگر توليدات ايراني وجود دارد، بايد از نمونه استاندارد ايراني استفاده شود. به همين دليل اگر پزشکي بگويد جنس خارجي مي خواهيم قبول نمي کنيم مگر بيمار خودش بخواهد که ابتدا به او توضيح مي دهيم که توليدات ايراني نيز استاندارد است و همان کارايي را دارد و درصورت تمايل به استفاده از تجهيزات خارجي از وي امضا مي گيريم و با هزينه خودش آن را خريداري مي کنيم.

مدير بيمارستان طالقاني مي گويد : ما جلوي هرگونه رانت خواري را در بيمارستان گرفته ايم و از اجناس معرفي شده در سايت وزارت خانه استفاده و در صورت نبود نمونه ايراني، جنس خارجي را خريداري مي کنيم.

وي مي افزايد: برخي از پزشکان در عمل هايي که مي توانند از تجهيزات پزشکي ايراني استفاده کنند با تغيير روش عمل جراحي مي گويند تجهيزات خارجي مي خواهيم ولي ما اجازه نمي دهيم و مي گوييم به همان روشي عمل جراحي را انجام دهيد که درساير بيمارستان هاي مشهد رايج است.

وي درباره ادعاي انعقاد قرارداد خريد تجهيزات پزشکي از شرکت هاي خاص اظهار مي کند: قراردادهاي خريد بيمارستان مشخص است و در اين باره مشکلي نداريم؛ برخي افراد مي خواهند براي خريد تجهيزات خارجي اعمال فشار کنند تا بيمار با هزينه سنگين آن را خريداري کند؛ درحالي که بر اساس برنامه تحول نظام سلامت اين خريدها انجام شده است و رايگان در اختيار بيماراني قرار مي گيرد که کروکي تصادفات را بياورند يا باهزينه مصوب طرح در اختيار ساير بيماران قرار مي گيرد.

خاني مي افزايد: تجهيزاتي که در بيمارستان طالقاني طبق فهرست سايت اداره تجهيزات وزارت خانه خريداري مي کنيم، در بيمارستان هاي سراسر کشور نيز استفاده مي شود. چگونه در بيمارستان طالقاني پلاتين ها مي شکند و براي بيماران مشکل ايجاد مي شود؟

مدير بيمارستان طالقاني در باره حقوق و کارانه پزشکان وپرستاران مي گويد: اين موارد از بخش درآمدهاي بيمارستان پرداخت مي شود و هر وقت بيمه ها پول بدهند کارانه ها پرداخت مي شود که تاکنون نيز کارانه سال 93 تسويه و پرداخت شده است و به محض پرداخت پول توسط بيمه ها کارانه ماه هاي باقي مانده ابتداي امسال نيز پرداخت خواهد شد.

خبيري

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار