کد خبر: ۷۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 04 August 2015
مدلينگ حذف چادر و پوشش جورابهاي بدن نمايکي از روش هايي که امروزه مورد توجه بازرگانان و شرکت هاي تبليغاتي قرار گرفته است پرداختن به روش هاي نوين تغيير در سنت هاست.
به گزارش پيشرفت پرس به نقل ازقدس آنلاين گرچه مدگرايي و غرب گرايي دو مفهوم جدا از هم و داراي تعاريف متمايز از يکديگرند، اما سير تحولات تاريخي- اجتماعي در ايران به گونه اي سرنوشت اين دو مفهوم را با هم گره زده است که هرگاه سخن از مدگرايي به ميان مي آيد، مفهوم غرب گرايي نيز به ذهن، تبادر مي کند، زيرا پس از رشد تکنولوژي در اروپا، سنّت ها مورد انتقاد قرار گرفت و جامعه به تدريج، انديشه ها، طرز زندگي و نوع لباس را تغيير داد. در ايران پايبندي به سنت ها يکي از عوامل بقاي خانواده و ارکان توجه به خاواده به شمار ميرود.
يکي از روش هايي که امروزه مورد توجه بازرگانان و شرکت هاي تبليغاتي قرار گرفته است پرداختن به روش هاي نوين تغييردر سنت هاست.تغييراتي که منجر به افزايش دغدغه جوانان به تجمل طلبي و تنوع طلبي مي شود.
طراحان لباس که خود پيشتاز در اين امر هستند با تکيه بر طرح هاي غربي و آفرينش رنگ ها و طرح هاي بيگانه با فرهنگ و سنت ايراني، ذايقه جوانان را در نوع پوشش تغيير داده اند.
جذابيت در طراحي پوستر ها و تصاوير تبليغاتي مختص به تنوع در طراحي لباس نيست اين طراحان براي جلب نظر مخاطبين خود از مانکن هاي ايراني با آرايش هاي تند و زننده چشم هاي مخاطبين را به ديدن اين نوع پوشش و ارايش عادت مي دهند و حضور اين مانکن ها را به زودي در خيابان هاي شهر نويد مي دهند.
مانکن ها به اصطلاح با پوشش اسلامي ظاهر ميشوند پوششي که مي توان ان را کاوري براي ادامه فعاليت هاي اين مزون ها دانست.
طراح ها پس از حذف پوشش چادر و کوتاه و نازک کردن روسري ها و حذف کامل پوشش جوراب به حذف و کمرنگ کردن شلوار و جايگزيني جورابهاي چسبان و نازک رو آورده است که در نوع خود جديد و بسيار متنوع ميباشد.اميد است اين روند به زودي متوقف شود زيرا با افزايش اين سير نزولي در فرهنگ حجاب به زودي شاهد حذف مقوله به نام پوشش هستيم.
با پوشش حداقلي و شکافتن حجاب نوع جديد پوشش را ارائه مي دهند و سلائق جوانان را به سوي بي بند و باري هدايت مي دهند.
تبليغات شايع شده در سطح شهر به طور گسترده فرونشستن سنت ها را به طلايه داران فرهنگ هشدار ميدهد و بيلبورد ها و تصاوير منتشره در شهر جوانان با هر جهت فکري و فرهنگي را مورد تهاجم قرار داده است.
تخريب فرهنگ را به نوعي عميق پيش گرفته اند که در مرحله بعد و در مد جديدي که در آينده رواج خواهند داد بازسازي و بازگردانندن حيا و حجاب به جوانان بعيد به نظر ميرسد.
مسير بي بازگشتي که تهاجمات غربي با نفوذ در جامعه پيش گرفته اند نياز به مديريتي قاطع دارد تا با افکار جوانان هم گون باشد و با پيشبرد اهداف اسلامي ايراني نظر مخاطبين جوان را نيز تطميع کند.تسلط بر اين مخرب فرهنگي نياز به نگاه مديريتي وانقلابي دارد که با شناخت نياز هاي روز به رفع و بازسازي فرهنگ بپردازد.
ميانگين سني در دنياي مدل‌ها

در ايران چند مرکز مدلينگ رسمي و قانوني وجود دارد. خيلي از مدل‌ها يا به صورت زيرزميني با شبکه‌هاي مدلينگ کار مي‌کنند يا با دوربين‌هاي شخصي شان به صورت انفرادي پا به دنياي مد گذاشته‌اند . با اين حال سنين جواني اوج نياز دخترها و پسرها براي جلب توجه و ديده‌شدن است و به همين خاطر سن وارد شدن به دنياي مدلينگ‌ها معمولا کمتر از 30 سالگي است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميانگين سني دستگيرشدگان در آخرين پرونده‌هاي مشابه، بين 18 تا 28‌ سال است.

مدل‌هايي كه مي‌خواهند ديده شوند
عبدالرضا طرزي، داديار سابق دادسراي جرايم رايانه‌اي كه تاكنون پرونده‌هاي زيادي درخصوص مدلينگ را بررسي كرده است به «شهروند» گفت: «بحث مدلينگ و فعاليت‌هاي آنها در شبكه‌هاي اجتماعي تقريبا از 5‌سال پيش آن هم با انتشار عكس يك زن به‌عنوان مدل آغاز شد و بعد از آن نيز گسترش يافت.
افزايش فعاليت‌هاي مدلينگ‌ها در فضاي مجازي از زماني گسترش يافت كه مردم استفاده نادرست از شبكه‌هاي اجتماعي مثل فيس بوك و بعد از آن نيز اينستاگرام و حتي وايبر و تانگو را ياد گرفتند.
از زماني كه اين شبكه‌هاي اجتماعي راه اندازي شد هيچ كس از آنها استفاده نادرست نمي كرد و پيج‌هاي مدلينگ‌ها هم فعال نبود. اما آموزش شبکه‌هاي اجتماعي کافي بود تا کاربران فعاليت‌هاي خود را آغاز کنند. عده‌اي با انتشار عكس‌هاي غير مجاز با پوشش‌هاي نامناسب آن هم اغلب از زنان پيج‌هايي در همين شبكه‌ها راه‌اندازي كردند و فعاليتشان را تحت عنوان تبليغات لباس کليد زدند. تا جايي كه در همين تهران حدود دو‌سال پيش بزرگترين پرونده مدلينگ با 60 متهم كه 57 نفر آنها زن بودند را شناسايي و دستگير كرديم.»
طرزي ادامه مي‌دهد: «تابه‌حال پرونده‌هاي زيادي را درخصوص مدلينگ در شبكه‌هاي اجتماعي بررسي كردم و در بيشتر آنها اين زنان بودند كه مورد آسيب‌هاي جدي قرار گرفتند.
در اين‌گونه پرونده‌ها معمولا زنان با مراجعه به يك آتليه غير مجاز خود را در معرض نمايش مي‌گذارند. اينگونه آتليه‌ها با جذب زنان به‌عنوان مدل از آنها سوءاستفاده مي‌کنند و عكس‌هاي مشتريان خود را با پوشش‌هاي نامناسب در فضاي مجازي منتشر مي‌كنند.
خيلي از اين زنان خودشان با پاي خودشان به اين آتليه‌ها مراجعه كرده و تمايل زيادي به انتشار عكس‌هايشان در فضاي مجازي دارند. اين‌گونه زنان و حتي مرداني كه تمايل به انتشار عكس‌هاي نامناسب خود دارند، از لحاظ روانشناسي تمايل به شهرت دارند.
در بيشتر پرونده‌هاي مدلينگي كه بررسي كردم هيچ‌كدام از اين زنان درآمد خيلي خوبي هم نداشتند و شايد براي هر بار مدلينگ شدن بين 100 تا 200‌هزار تومان پول گرفته بودند. اين نشان مي‌دهد زناني كه با پاي خودشان به سراغ مدلينگ مي‌روند؛ تنها به دنبال مطرح شدن هستند. آنها هيچ دليل ديگري براي اين كارشان نداشتند. چون خودشان هم مي‌دانند كه از عكس‌هاي نامناسب آنها سوءاستفاده مي‌شود.»

اين داديار دادسراي جرايم رايانه اي در ادامه صحبت‌هاي خود مي‌گويد: «زناني هم هستند كه با مراجعه به آتليه‌هاي غير مجاز حاضر به انتشار عكس خود در يك ژورنال خاص مي‌شوند اما نمي‌خواهند كه عكس‌هايشان در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شود.
اين‌گونه زنان معمولا طعمه قرار مي‌گيرند و با اعتماد به صاحب آتليه عكس‌هايي به‌عنوان مدل مي‌گيرند. ولي خيلي از عكس‌هاي آنها در فضاي مجازي و در شبكه‌هاي اجتماعي كه بيشترشان همان فيس‌بوك و اينستاگرام است به معرض نمايش گذاشته مي‌شود.
در پرونده‌هاي مشابه با وجودي که اين زنان خودشان متهم هستند و با پوشش نامناسب اقدام به گرفتن عكس براي ژورنال كرده‌اند ولي شاكي پرونده هم مي‌شوند و از صاحب آتليه به خاطر انتشار عكس‌شان شكايت مي‌كنند.
برخي از اين زنان نيز اصلا كارشان مدلينگ نيست و تنها براي گرفتن يك عكس شخصي و ساده به آتليه‌هاي غيرمجاز مراجعه مي‌كنند. اما پس از مدتي عكس‌هايشان را در شبكه‌هاي اجتماعي آن هم تحت عنوان مدل مي‌بينند.»
طرزي درخصوص مجازات‌هايي كه به اين متهمان داده مي‌شود مي‌گويد: «معمولا براي متهماني كه به‌عنوان مدل كار مي‌كنند و يا صاحب آتليه‌هاي غير مجاز هستند مجازاتي بين 6 ماه تا 3‌سال حبس در نظر گرفته مي‌شود.
البته بستگي به نوع جرمشان دارد. به‌عنوان مثال يك زن به‌عنوان مدل تبليغات شال و روسري را به معرض نمايش مي‌گذارد كه اين مجازاتش كمتر است و حتي ممكن است كه تنها جزاي نقدي باشد. اما زنان ديگري تحت عنوان مدل پوشش‌هاي نامناسب و بدي را از خود منتشر مي‌كنند كه مجازات حبس دارد.
برخي از مردان فيتنس كار و زيبايي اندام هم پوشش‌هاي نامناسبي را از خود ارايه مي‌دهند. گاهي آنها نيز لباس‌هايي با نماد شيطان پرستي به تن مي‌كنند که مجازات‌هاي بيشتري نيز برايشان در نظر گرفته مي‌شود و اگر عكس‌هاي آنها موجب انحرافات اخلاقي شود ممكن است به مجازات اعدام نيز منتهي شود. بنابراين بحث مدلينگ و پرونده‌هاي آنها يك بحث گسترده است و با افزايش گرايش مردم به سمت شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت‌هاي آنها نيز افزايش پيدا مي‌كند.»
چگونه وارد دنياي مدلينگ‌هاي زيرزميني نشويم؟
رئيس‌کل دادگستري استان بوشهر در رابطه با تشکيل شبکه‌هاي غيرمجاز مد گفت: «شکل‌گيري پديده مدلينگ توسط برخي عکاسي‌ها، آرايشگاه‌ها، مزون‌ها و مدل‌هاي خانم با ترغيب برخي از زنان و دختران و الگو‌برداري از شبکه‌هاي غربي و ماهواره‌اي اقدام به عکاسي و فيلمبرداري مغاير حريم خانوادگي و مبتذل مي‌کردند.
اين شبکه با تکثير عکس‌هاي مدلينگ، عروس و داماد، فيسبوکي و اسپورت به صورت عکاسي زير زميني و يا در استوديو عکاسي، آنها را براي تبليغ و جلب مشتري به واحدهاي صنفي مزون عروس و آرايشگاه زنانه ارسال کرده و يا اين تصاوير و فيلم‌ها در سايت‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي مانند فيسبوک و اينستاگرام منتشر مي‌شد.

برخي از متهمان با برگزاري مسابقه مدلينگ در يکي از شبکه‌هاي اجتماعي غيرمجاز و تعيين جايزه براي نفرات اول تا سوم، کاربران عضو اين شبکه‌ها را به مدل شدن و گرفتن عکس‌هاي غيراخلاقي و بارگذاري آن در پروفايل خود ترغيب مي‌کردند. انهدام اين شبکه توسط سپاه و مرجع قضايي اين استان هشداري جدي به کساني است که فکر مي‌کنند در شبکه‌هاي اجتماعي توانسته‌اند خانه‌اي امن براي فعاليت‌هاي مجرمانه خود ايجاد کنند.»
پيامدهاي امنيتي و انتظامي:
وقتي جرمي اتفاق مي‌افتد بايد عوامل موثر در گسترش آن جرم توسط مردم را بررسي كرد. بايد ديد ريشه اين‌گونه جرم‌ها در چيست و چرا مردم تمام خطرات را به جان خريده و به دنبال ارتكاب آن جرم مي‌روند.
مدلينگ شدن هم از اين قاعده مستثني نيست. وقتي يك زن به دنبال مدل شدن مي‌رود با اين‌كه مي‌داند هم آبرويش در خطر است و هم ممكن است دستگير شود، حتما در جامعه خود دچار مشكل شده و نتوانسته بر مشكلات خود غلبه كند.
خيلي‌ها مي‌گويند كه اينگونه افراد دچار بيماري رواني هستند اما آنها تنها به دنبال يك راه‌حل براي مشكلات خود هستند اما راه‌حل غلطي را انتخاب مي‌كنند. همان‌طور كه مشكل كار، فقر، طلاق و ... در جامعه رو به افزايش است اين‌گونه جرم‌ها نيز افزايش پيدا مي‌كنند.
تا چند وقت پيش شاهد وقوع جرمي مثل مدلينگ شدن در سايت‌هاي اينترنتي نبوديم اما درحال حاضر شاهد آن هستيم، بايد ديد كه چه عاملي باعث شيوع اين جرم شده است. زناني كه به عواقب كار خود فكر نكرده با انتشار تصاوير غير اخلاقي و نامناسب از خود، هم از خانواده شان طرد مي‌شوند و هم از جامعه. آنها در نهايت دستگير مي‌شوند و قاضي نيز بر طبق قانون آنها را مجازات مي‌كند و بايد عوامل اجتماعي و محيطي اين جرم را بررسي و حل كرد.
تهيه کننده: پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان يزد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار