همایش ملی فناوری های نوین در صنعت آب بانگرشی بر احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه فنی و حرفه ای ارومیه برگزار شد
کد خبر: ۷۳۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰ 30 April 2019

تصاویری از همایش ملی آب
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۶:۰۰
ستاد آب، فرسایش و محیط زیست از طرح‌های فناورانه آب حمایت می‌کند
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۴:۲۰

نادرقلی ابراهیمی با بیان اینکه ایران در کمربند خشک از نظر آب و هوایی قرار گرفته است و براساس آن وقوع حوادث طبیعی در این منطقه دور از انتظار نیست، گفت: برخلاف گفته برخی که توسعه سدسازی در کشور یک نیاز بوده، سدسازی باعث خشک شدن برخی مناطق در کشور شده است.

وی افزود: فناوری‌های نوین در حوزه آب از جمله فناوری پایش و اندازه‌گیری دقیق آب و خاک در کشاورزی، فناوری افزایش نوین کارایی و بهره‌وری آب و سایر فناوری‌های مرتبط وجود دارد که ستاد آب در این راستا از همه طرح‌های فناوارانه مرتبط با آب حمایت می‌کند.

به گزارش فارس، در حاشیه برگزاری همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب با نگرشی بر احیا دریاچه ارومیه، نمایشگاه دستاوردها، تولیدات، ابتکارات و خلاقیت‌های دانشجویان مراکز تابعه دانشگاه اعم از دانشکده فنی پسران شماره یک، دانشگاه شهید قاضی طباطبایی، آموزشکده فنی شهید بهشتی و دختران ارومیه و آموزشکده فنی دختران خوی افتتاح شد و در معرض نمایش قرار گرفت.

تصاویری از همایش ملی آب
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۴:۰۱
طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی در دانشگاه‌ها می‌تواند اجرا شود
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۳:۵۰

علی‌اصغر علم‌الهدی در این همایش با بیان اینکه در سند توسعه فناوری‌های راهبردی ۱۱ سند وجود دارد، اظهار کرد: در بحث مدیریت‌های فناوری تنها نیاز به خواندن رشته‌های مرتبط با آب نیست بلکه دانشجویان همه دانشگاه‌ها در تامین و ساخت این طرح‌های مرتبط با فناوری‌ها وظایفی برعهده دارند و دانشجویان فنی و حرفه‌ای نیز می‌توانند در بخش فناوری به شغل‌های مرتبط با آب از جمله بهره‌وری و تصفیه بهداشتی آن وارد بشوند.

وی با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه باید شوری آب کاهش یابد تا آرتمیا نیز به حیات خود ادامه دهد، افزود: برای این منظور طرح استحصال املاح دریاچه ارومیه ارائه شد که براساس آن می‌توان نمک‌های منیزیم و پتاسیم و سایر املاح را از دریاچه ارومیه استخراج کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور ماده ۳۶ بخش آب مکلف شده است تا اقدامات لازم را با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در جهت اصلاح نظام بهره‌برداری آب آشامیدنی و بهره‌وری استحصال و مصرف آن را حداقل معادل ۳۰ درصد ارتقاء دهد و نیز حداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور از طریق شرین کردن آب دریا تا پایان برنامه را تامین کند، گفت: برای این منظور طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی در دانشگاه‌ها می‌تواند اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداران، دولت، مجلس، مهندسان مشاور و طراح، سرمایه‌گذاران و صنعت آب شیرین‌کن برای اجرای طرح‌های صنعت آب باید با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ارتباط داشته باشند، ادامه داد: دانشگاه‌ها به عنوان مراکز مطالعاتی نقش مهمی در این ارتباط می‌توانند داشته باشند.

ایجاد اشتغال جایگزین کشاورزی برای مردم ساکن حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای احیای آن ضروری است
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۳:۴۰

امروز همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب با نگرشی بر احیای دریاچه ارومیه با حضور علی‌اصغر علم‌الهدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دبیر نمک‌زدایی وزارت علوم و مسؤول کارگروه استحصال املاح دریاچه ارومیه، احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، نادرقلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نادر قاضی‌پور و سیدهادی بهادری نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، یعقوب پوراسد رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی و تعدادی از مدیران کل استان در دانشکده فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه برگزار شد.

احمدعلی کیخا با اشاره به اینکه ۲۵ میلیارد دلار منفعت با بارش‌های خدادادی ابتدای سال جاری برای کشور ایجاد شد، عنوان کرد: از مهر ۹۶ تا فرودین ۹۷ از نظر آبی خشک‌ترین سال برای کشور بود، اما امسال کشور یک سال پرآبی داشته است به گونه‌ای که تنها در ۲۴ ساعت ۸۰ درصد بارش سالانه یک شهر امسال محقق شد و در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت، اما باید به این نکته توجه کرد، تا زمانی که خشکسالی در کشور بود همه از ساختن سد بدگویی می‌کردند، در حالی که با بارش باران همه به دنبال ساخت سد هستند و این یعنی در مدیریت و برنامه‌ریزی مشکل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در آذربایجان‌غربی ۳۰۰ هزار هکتار افزایش سطح کشت وجود داشته است که این زمین‌ها به سه میلیارد مترمکعب آب در کشاورزی نیاز دارند، گفت: در این راستا در طول این سال‌ها حق‌آبه دریاچه ارومیه به کشاورزی اختصاص یافته است که در نهایت توسعه بی‌ضابطه کشاورزی در استان، باعث خشک شدن دریاچه شد، در حالی که می‌شد ضمن افزایش تولیدات کشاورزی با حفظ تعادل و استفاده از روش‌های نوین کشت و آبیاری از خشک شدن دریاچه نیز جلوگیری کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها ابتدا سند بهینه آب برای خود داشته باشند و سپس به فکر اجرای برنامه‌های دیگر مرتبط با آب باشند، تصریح کرد: از آنجایی که ضعف نگاه مدیریت یکپارچه در کشور وجود دارد و در نتیجه نمی‌توان نظام مدیریت آب و خاک را در کشور پیاده کرد، این موضوع باعث شده است تا برنامه‌ریزی مناسب در این ارتباط در کشور صورت نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای حل مشکل دریاچه و احیای آن ابتدا باید موضوع اشتغال در این منطقه حل شود و کشاورزی تنها منبع اشتغال مردم نباشد که با توسعه آن حق‌آبه دریاچه بلعیده شود چرا که نمی‌توان هم کشاورزی را توسعه داد و هم انتظار داشت دریاچه ارومیه احیا شود و برای این منظور کشاورزی در روستاها باید اقتصادی شود.

 

تصاویری از همایش ملی آب
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۳:۳۱
احیای دریاچه ارومیه دغدغه همه مردم
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۳:۳۰

1
 سیدهادی بهادری در همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب با نگرشی بر احیای دریاچه ارومیه که در دانشکده فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع دریاچه ارومیه یک مسئله بین‌المللی و ملی است و اگر برای احیای آن تلاش صورت نگیرد، زندگی مردم در این منطقه با خطر رو به رو خواهد شد، اظهار کرد: در سال ۹۲ صحبت از دریاچه ارومیه یک موضوع امنیتی و حتی در مواردی جرم بود و برخی نیز می‌گفتند که دریاچه ارومیه خشک شده است و صحبت از آن دیگر معنا ندارد تا جایی که حتی محققان هم بیان می‌کردند که روی دریاچه ارومیه باید خاک ریخت و فاتحه آن را خواند، اما بعدها در این شرایط نیز احیای دریاچه ارومیه تبدیل به یک مطالبه مردمی شد.

وی افزود: مردم در مجامع بین‌المللی و ملی این مطالبه خود را از مسؤولان داشتند و از این رو اجازه ندادند تا دریاچه ارومیه به فراموشی شود و در همان فضای حساس سال‌۹۲، افرادی به میدان آمده و با تحقیقات ثابت کردند که برخلاف گفته عده‌ای، دریاچه ارومیه هیچ‌وقت در طول تاریخ خودش خشک نشده و این باور که دریاچه پیش از این چندین بار به طور کامل خشک شده بود تنها یک توهم و خیالی بیش نبوده و در عصر حاضر نیز عامل انسانی و تصمیم غلط مدیران با ۷۰ درصد بیشترین نقش را در خشک شدن دریاچه ارومیه داشته است.

رئیس فراکسیون احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها با بیان اینکه به مرور گفتمان احیای دریاچه ارومیه در کشور قوت یافت، عنوان کرد: در این راستا ۲۷ طرح برای احیای آن در نظر گرفته شد که از جمله آنها انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه بوده که اکنون تنها ۶ کیلومتر از ساخت تونل انتقال آب این رودخانه به دریاچه باقی مانده است که با پایان یافتن این طرح سالانه بیشتر از ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تراز دریاچه در حال حاضر مشابه تراز آن در سال ۹۰ یعنی برابر با ۱۲۷۱.۷۰ سانتی‌متر مکعب است، عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد که امسال ۹۰ سانتی‌متر نسبت به سال گذشته تراز دریاچه افزایش داشته و تا احیای آن ۲.۶ متر فاصله وجود دارد.

بهادری اضافه کرد: با بارش‌های امسال امید به احیای دریاچه افزایش یافته است، اگر تراز دریاچه ارومیه به تراز آن در سال ۸۴ یعنی ۱۲۷۴.۱ سانتی‌متر مکعب برسد در این صورت شوری دریاچه به حد ۲۵۰ گرم در لیتر رسیده و آرتمیا به حیات خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب به دریاچه ارومیه و مدیریت مصرف آب می‌تواند به الگویی برای جهانیان تبدیل شود، تصریح کرد: در حال حاضر دو ماه است که آب سد سیلوه به دریاچه ارومیه انتقال یافته و براساس این طرح سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه وارد خواهد شد و با اجرای سایر طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، این دریاچه تا احیا به ۱۰ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد و امروز حال دریاچه نسبت به سال ۹۲ که ۹۵ درصد آن خشک شده بود، از وضعیت بهتری برخوردار است.

امسال ۷۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه نیاز است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تشکیل فراکسیون احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها سعی شده است تا قوانین مزاحم در حوزه مدیریت مصرف آب حذف شود، گفت: همچنین در این راستا دیگر نباید اجازه داد تا طرحی مانند طرح طوبی در کشور پیاده‌‌سازی شود و اراضی دیمی به اراضی آبی تبدیل شده و باغات توسعه یابد و با اقدامات این فراکسیون، بودجه طرح زاب از محل صندوق توسعه ملی تامین شد که تا به امروز نیز ادامه دارد و اگر امسال ۷۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این طرح از محل این صندوق اختصاص پیدا کند طرح زاب به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه نگرش غیرعلمی و غیرتخصصی در همه حوزه‌ها آسیب‌زا است و باید از این نگرش اجتناب کرد، خاطرنشان کرد: کلنگ طرح انتقال آب از خروجی تونل نقده به سمت دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به زودی زده خواهد شد و در این راستا آب از پیرانشهر به رودخانه گدار نقده منتقل شده و از آنجا به دریاچه وارد می‌شود و برای احیای دریاچه ارومیه نیاز به بهره‌بردن از فناوری‌های صحیح آبیاری در باغات استان نیز وجود دارد.

دریاچه ارومیه هنوز احیا نشده است
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۲:۴۰

1
نادر قاضی‌پور در همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب با نگرشی بر احیای دریاچه ارومیه که در دانشکده فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه برگزار شد، ضمن تشکر از دانشگاه قاضی طباطبایی برای برگزاری چندین همایش تاثیرگذار در سال گذشته، اظهار کرد: دریاچه ارومیه پیش از بارش‌های ابتدای سال جاری، زیر دو میلیارد مترمکعب آب داشت که اکنون این میزان به چهار میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که برای احیای دریاچه ارومیه ۱۴ میلیارد مترمکعب آب نیاز بوده و در حال حاضر کمبود ۱۰ میلیارد مترمکعبی آب در این دریاچه وجود دارد، پس باید گفت که هنوز دریاچه ارومیه احیا نشده و برخی تنها به دنبال جوسازی با شعار احیای دریاچه با بارش‌ها هستند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که سدسازی را در کشور محکوم می‌کردند، افزود: امسال که در چندین نقطه کشور سیل باعث تخریب منازل مردم شد، برخی‌ها به اهمیت وجود سدها پی بردند، از این رو کسانی که اجازه ندادند تا ساخت سد نازلو با ۳۲ پیشرفت فیزیکی و سد باراندوز با ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی در ارومیه ادامه پیدا کند، به مردم استان خیانت کردند چرا که آنها از پشت ساختمان‌های شیشه‌ای برای مردم تصمیم می‌گیرند در حالی که از درد مردم آگاهی ندارند.

وی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان مجلس برای گرفتن حق‌آبه استان‌های خود دعوا در مجلس به راه می‌انداختند، ادامه داد: اما در آذربایجان‌غربی مسؤولان در اوج خشکسالی دریاچه ارومیه برای افزایش حق‌آبه دریاچه، آب مردم تبریز را قطع نکردند و امید است این همایش مقدمه‌ای برای مرگ ستاد احیای دریاچه ارومیه باشد، چرا که نخستین تصمیم این ستاد تعطیلی بخش کشاورزی در استان بود که اجازه این کار به آنها داده نشد تا کشاورزی و دامپروری در استان ادامه پیدا کند.

قاضی‌پور با درخواست از دانشجویان برای انجام مطالعات در ارتباط با تاثیر سدها عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز باید برای توسعه آبخیزداری در ارتفاعات بالا و احداث آب‌بند در روستاهای استان تلاش کند تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، کشاورزی این منطقه نیز توسعه یافته و از بین نرود.

تصاویری از همایش ملی آب
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۲:۳۹
برکزاری استارت آپ ویکند این بار برای ایده های فنی مرتبط با احیای دریاچه ارومیه
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۲:۰۰

1
یعقوب پوراسد در همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب با نگرشی بر احیای دریاچه ارومیه که در دانشکده فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه برگزار شد، با اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهار کرد: به دلیل نبود رشته آب در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشجویان این دانشگاه با این رشته بیگانه هستند، برای این منظور برنامه‌ریزی صورت گرفت تا با برگزاری همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب ضمن آشنایی دانشجویان با رشته‌های مرتبط با آب، استارتاپی با عنوان ایده‌های دانشجویان در ارتباط با صنعت آب و کمک به احیای دریاچه ارومیه نیز برگزار شود.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی سوال عمومی در ارتباط با آب از جمله ادامه شرایط خشکسالی در کشور یا وارد شدن به دوره ترسالی در ذهن مردم وجود دارد که با برگزاری این همایش سعی شده است که با حضور کارشناسان متخصص در یک محیط علمی و دور از فضای جلساتی، اطلاعات در این موارد به مردم داده شود و دانشگاه بر حسب وظیفه‌اش اقدام به مطالبه‌گری از مسؤولان ذی‌ربط کند که آنها در بیشتر موارد از ارائه پاسخ درست به اذهان و عملکرد خود طفره می‌روند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این همایش مقرر بود تا در اسفند ماه ۹۷ برگزار شود که بنا به دلایلی به امروز موکول شد، افزود: در حال حاضر نیز با توجه به اینکه با بارش نزولات آسمانی و اقدامات دولت بارقه‌های امیدی در احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته است، زمان حال، بهترین فرصت برای برگزاری این همایش بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مسیر رشد قرار دارد، عنوان کرد: همانگونه که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌ها شده است، در این راستا دانشگاه فنی و حرفه‌ای بدون توجه به حاشیه‌ها به مسیر پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار