با توجه به مواجه پرستاران با درد و رنج بیماران و تبعات اين رويارويي‏‏ ها بايد امکانات رفاهی، فرهنگی و تفریحی مناسبي را براي جبران اين مشقت‎‎هاي براي اين قشر زحمتكش مهيا شود.
مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم‌ پزشکی شهيد صدوقي يزد: در حالي كه ضريب تخت به پرستار در حالت استاندارد، تقریباً دو پرستار به ازای هر یک تخت است، در استان يزد به ازای هر تخت بيمارستاني تنها یک پرستار داريم.
کد خبر: ۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸ 24 February 2015

به گزارش تابناک یزد: استان یزد علاوه بر بهره‌‏‏مندي از شش بیمارستان خصوصی با برخوداري از 800 تخت فعال و یک بیمارستان تأمین اجتماعی، داراي 12 بیمارستان دولتی با حدود يكهزار و 500 تخت فعال است كه چهار بیمارستان آن در مركز استان و مابقي در شهرستان‎‎هاي يزد ارائه خدمات مي‏‏كنند.

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم‌ پزشکی شهيد صدوقي يزد با اشاره به فعاليت يكهزار و 450 پرستار در بيمارستان‎‎هاي استان يزد، يكي از عمده مشكلات در اين بخش را كمبود پرستار مرد ذكر كرد و گفت: حدود 70 درصد از نیروهای پرستار در استان، زن هستند.

ساعت کار بالا و درآمد ناکافی عمده مشکل پرستاران

"علی‌اکبر جراحی" افزود: در يك سال اخير با توجه به کمبود نیروي پرستار، 290 نفر نیروي جديد به صورت خرید خدمت ساعتی از طریق وزارتخانه مجوز استخدام گرفتند و در بيماريستان‏‏ هاي دولتي استان به كار گرفته شدند.

جراحي تاكيد كرد: با اين حال در استان يزد به ازاي هر تخت تنها يك پرستار وجود دارد، در حالي كه ضريب تخت به پرستار در حالت استاندارد، تقریباً دو پرستار به ازای هر یک تخت است.

دو شغله بودن 30 درصد پرستاران بيمارستانهاي خصوصي

به گزارش ایسنا اين مسئول خاطرنشان كرد: كمبود نيرو باعث شده تا تعدادی از پرستاران استان در دو محل شاغل باشند به نحوي كه براساس آمارها به طور میانگین 30 درصد از نیروهایی که در بیمارستان‌های خصوصی مشغول به كار هستند، در بیمارستان‌های دولتی نيز شاغل هستند.

وي تاكيد كرد: اگر بخواهیم از كادري خوب و فعال که تحت فشار کاری نيز نباشند، برخودار باشيم بايد نیروهای پرستاري در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی استان حداقل تا 50 درصد افزایش يابند كه البته اين نكته از سوي وزارت بهداشت در حال پيگيري است.

افزايش دو برابري ظرفیت پذیرش دانشجو دانشکده‌ پرستاري

جراحي در همين رابطه از افزايش دو برابري ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده‌ مامايي و پرستاري از سال آينده خبر داد و گفت: البته با توجه به طور دوران تحصيل اين تدبير براي چهار سال آينده جوابگوي نيازهاي پرسنلي بيمارستان‎‎هاي استان خواهد بود.

وی يكي ديگر از اقدامات در دستور كار سال آينده براي رفع مشكل كمبود پرستار در استان را به کارگیری نیروهای کمک‌پرستار ذكر كرد و افزود: کمک‌پرستاران کارهای ابتدایی و اولیه بیماران را انجام خواهند داد.

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی یزد با اشاره به استخدام پرستاران به ويژه در بيمارستان‎‎هاي دولتي در راستاي ايجاد امنیت شغلی اين قشر، گفت:خوشبختانه به دنبال استخدام نيروهاي پرستاري در بيمارستان‎‎هاي دولتي، بیمارستان‌های خصوصی هم برای حفظ نیروهاي خود در اين رابطه اقدام كردند و همين مشكل كمبود نيرو نيز باعث ايجاد امنیت شغلی در اين حرفه شده است.

درآمد ناکافی و ساعت کار بالا از مشكلات شغل پرستاري

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور علاوه بر کمبود نیروی پرستار، از ديگر مشکلات عمده در اين حوزه را درآمد ناکافی و ساعت کار بالا بیان کرد و گفت: متاسفانه علي رغم اين كه براساس قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان‏ آور، پرستاران می‌توانند زودتر بازنشسته شوند، ولی به علت کمبود پرستار در بیمارستان‌ها، اين امر در استان ممكن نيست.

وي در مورد رعايت عدالت در پرداخت‌ حقوق پرستاران نيز ابراز اميدواري كرد كه با تصويب قانون تعرفه‌گذاری پرستاری در مجلس شوراي اسلامي پس از گذشت چند سال، اين مشكل برطرف شود و پرستاران انگیزه كاري بالاتری پیدا کنند.

وي البته به اجراي طرحي مبتنی بر عملکرد در بیمارستان‌های دولتی از ماه جاري خبر داد و گفت: اين طرح نيز می‌تواند باعث افزایش انگیزه پرستاران در ارائه خدمات مناسب‎‎تر باشد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور بيان كرد: البته براساس اعلام وزير بهداشت به زودي 250 خدمت از خدمات پرستاری در کتاب تعرفه نسبی، ارزش‌گذاری نسبی يا به عبارتي تعرفه‌گذاری خواهند شد كه خبر خوبي براي جامعه پرستاري است.

به گفته اين مقام مسئول، براي ارائه خدمات پرستاري سالم به پرستار سالم نيازمند هستيم لذا با توجه به مواجه پرستاران با درد و رنج بیماران و تبعات اين رويارويي‏‏ ها بايد امکانات رفاهی، فرهنگی و تفریحی مناسبي را براي جبران اين مشقت‎‎هاي براي اين قشر زحمتكش مهيا شود.

معرفي سه پرستار استان به عنوان نمونه كشوري

جراحی از معرفي سه پرستار نمونه از سه بیمارستان شهید صدوقی، رهنمون و مجیبیان در سطح كشور در سالجاري، گفت: امسال از مجموع 140 هزار پرستار فعال در كشور، 200 پرستار نمونه معرفي خواهند شد كه از استان يزد نيز سه نفر معرفي شده‎‎اند.

به گفته وي، همه پرستاران استان نمونه هستندچرا كه همگي کارشان را بنحو احسن انجام می‌دهند و رضایت مردم را جلب می‌کنند ولي براساس سيستم بيمارستاني در استان حدود 80 پرستار به عنوان نمونه استانی معرفي و تجليل مي‏‏شوند.

جراحی در پايان نيز با بيان اين كه برخلاف پزشكان كه در شبانه روز كمتر از دو تا سه ساعت با بيماران در بيمارستان‎‎ها در ارتباط هستند، نيروهاي پرستار از بدو ورود تا ترخيص بيماران در كنار آنها به ارائه خدمات مشغول هستند و هر چند كه اين خدمات از سوي مردم به چشم ديده مي‎‎شود ولي رسانه‎‎ها نيز مي‎‎‌توانند در بهتر ديده شدن اين خدمات تاثيرگذار باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار