استان کرمانشاه با بیش از ۴۰۰۰ اثر تاریخی، آب و هوای معتدل و مناظر زیبای طبیعی از مقاصد مهم گردشگری کشور است.
کد خبر: ۸۰۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 28 December 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، هر ساله با نزدیک شدن به ایام عید نوروز و شروع تعطیلات دغدغه اصلی مردم که همان انتخاب شهر سیاحتی مورد نظر است آغاز می شود و به همین جهت از این پس جهت رفع این دغدغه به معرفی جاذبه های گردشگری و آثار باستانی شهرهای مختلف پرداخته خواهد شد.

 

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان ها/طاق بستان و سراب هرسین کرمانشاه

در ابتدا به معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه می پردازیم و منحصرا دو اثر تاریخی_سیاحتی طاق بستان و سراب هرسین را مورد بررسی قرار می دهیم.استان کرمانشاه را می توان یکی از مقاصد گردشگری کشور به دلیل آب و هوایی مطبوع، مناظر زیبای طبیعی و از همه مهمتر حضور مهمترین آثار باستانی در نظر گرفت، آثاری که طبق آمار ارائه شده توسط کارشناسان و باستان شناسان به تعدادی بیش از ۴۰۰۰ اثر خواهد رسید.

طاق بستان

طاق بستان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران است که در شهرستان کرمانشاه در دامنه کوهی به همین نام و درکنار چشمه ای واقع در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار گرفته است.

طاق بستان، یک یادگار تاریخی از زمان های گذشته و از دوران ساسانیان است که در قرن سوم میلادی ساخته شده است. این مجموعه در شمال غربی شهر کرمانشاه و در دامنه ی کوهی به همین نام قرار گرفته است. در طاق بستان می توان سنگ نگاره هایی که نشان دهنده ی تاج گذاری خسرو پرویز و اردشیر دوم و شاهپور دوم و سوم است را دید. سنگ نوشته ها هم که بخش دیدنی دیگری از این بنای تاریخی است.در واقع طاق بستان از ۲ طاق بزرگ و کوچک تشکیل شده است که روی طاق بزرگ تر می توان تاجگذاری خسرو پرویز و روی طاق های کوچک تر، تاجگذاری شاهپور دوم و سوم را دید، همچنین سنگ نگاره ای که مربوط به تاج گذاری اردشیر دوم است هم به چشم می خورد.در ورودی طاق می توان تصاویری کنده شده روی سنگ از فرشتگان بالدار، تصاویری از شکار و فیل و اسب دید که می توان آنها را نشانی از مراسم شادی دانست.

این مجموعه دارای یک طاق بزرگ است که روی آن، تاجگذاری خسرو پرویز به چشم می خورد و می توان آن را مهم ترین اثر طاق بستان دانست.در این طاق ۳ تندیس وجود دارد که فروهر در سمت راست، آناهیتا در سمت چپ و شاه در میان آنها قرار گرفته است.

 

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان ها/طاق بستان و سراب هرسین کرمانشاه

در زیر نقش تاج گذاری خسرو پرویز، فردی سوار بر اسب قرار دارد که مشخص نیست که این سوار چه کسی است یا یک رزم جوست یا خسرو پرویز یا پیروز ساسانی، اما نشان دهنده ی شکوه و قدرت شاه و ایرانیان است.

طاق کوچکتر اما دارای سنگ نوشته ها و کتیبه هایی است که به خط پهلوی نوشته شده اند، بخش دیگری از این طاق مختص به سنگ نگاره هایی از تاجگذاری شاهپور دوم و سوم است.

جالب است بدانید در بخش دیگری از طاق بستان، سنگ نگاره ای وجود دارد که متعلق به دوران قاجاریان است و با کتیبه ای که به خط نستعلیق است، حجاری شده است که نشان دهنده ی مجسمه ی پسر فتحعلی شاه قاجار است و در کنار او شعری نوشته شده است. طبق این شعر، محمد علی میرزا که پسر فتحعلی خان قاجار است، خسرو پرویز را دربان خود می داند و طاق بستان را به کوه طور تشبیه کرده است.

 

در صورتی که گردشگران بخواهند از این اثر دیدنی بازدید کنند تابستان‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ و زمستان‌ها هم از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ می‌توانند به دیدن این منطقه بروند.قیمت بلیط ورودی نیز برای هموطنان ۳۰۰۰ تومان و برای اتباع خارجی ۲۰۰۰۰ تومان می باشد.

 آدرس دقیق اثر باستانی طاق بستان به این شرح می باشد: کرمانشاه،بلوار شهید شیرودی، میدان طاق بستان

سراب هرسین

هرسین یکی از شهرستان های زیبای استان کرمانشاه می باشد که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری است.این شهر دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل می باشد و اطراف آن را کوه های سر به فلک کشیده ای چون زرین کوه، کوه شیرز و دیوانگاه احاطه کرده است که سبب پدید آمدن آثار طبیعی منحصر به فردی شده است.

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان ها/طاق بستان و سراب هرسین کرمانشاه

یکی از این آثار تاریخی سراب هرسین واقع در پارک شهر است که در دامنه کوه شیرز قرار گرفته است.این سراب یکی از مناطق نمونه گردشگری استان نیز می باشد و سالانه میزبان هزاران گردشگر از اقصی نقاط دنیا و ایران است.عوامل مختلفی چون قرارگیری در مرکز شهر، برخورداری از طبیعت بکر، آب و هوای مطبوع، چشم انداز فوق العاده زیبا، پوشش گیاهی زیبا و متنوع، ارتفاعات بی نظیر و وجود آثار تاریخی مربوط به دوره ساسانی تفرجگاهی را به وجود آورده که دل هر مسافری را مجذوب زیبایی های بی همتای خود می کند.گفتنی است که این منطقه از پتانسیل خوبی برای انواع ورزش های کوهستانی از قبیل کوهنوردی و دوچرخه سواری کوهستان برخوردار است.

در این سراب آثار تاریخی متعددی که متعلق به دوره ساسانی است دیده می شود که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

 

۱- حجاری های ساسانی معروف به فرتاش

فراتاش در دامنه کوه دیوانگاه در شمال هرسین و در گوشه ای از پارک شهر یا سراب هرسین بر روی صخره ای بزرگ موجود است.در این اثر قسمتی از صخره کاملا تراشیده شده و به صورت نیمه کاره رها شده است.این بخش متشکل از سه قسمت می باشد و مجموع این حجاری ها بر روی هم ۴۶/۵۲ متر طول و ۱۲/۲۵ متر عرض دارد.

۲-حوض سنگی

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان ها/طاق بستان و سراب هرسین کرمانشاه

در جنوب شرقی فراتاش، حوضی از سنگی یکپارچه به شکل دایره موجود است و وضعیت ظاهر آن به شکلی است که آن را ساعت آبی می نامند.بنا به گفته محققین به احتمال زیاد در گذشته از طلوع آفتاب تا غروب آن از کنگره های دوازده ضلعی مخروط وسط حوض به عنوان ساعت استفاده می کرده اند.گردشگران به صورت رایگان می توانند از این آثار بازدید به عمل آورند.
آدرس سراب هرسین به شرح زیر می باشد:

استان کرمانشاه، ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمانشاه، شهرستان هرسین، پارک شهر
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار