مازندران نیز همانند سایر استان‌‌های کشور با معضل بیکاری مواجه است، به نوعی استانی که باید سنبل اشتغال و کارآفرینی باشد، به دنبال شاه‌کلیدی برای رفع معضل بیکاری جوانانش می‌گردد.
کد خبر: ۸۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 01 September 2015
به گزارش تابناک مازندران نقل از فارس بیکاری یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی است که پیامدهایی از جمله فقر، اعتیاد، افسردگی و از هم گسیختگی خانواده را به دنبال دارد و سلامت روانی جامعه را تهدید می‌کند.
اگر جوانان نتوانند به تناسب استعداد و علاقه خود مشغول به کار شوند دچار سرخوردگی شده که این موضوع برای جامعه نیز تأثیراتی به همراه دارد.
جوانی که با هزار امید و آرزوی داشتن شغل در دانشگاه قبول می‌شود، پس از گذراندن دوران تحصیلی این پنجره امید برایش گشوده می‌شود که می‌تواند شغلی مناسب پیدا کند، اما پس از فارغ التحصیلی در بیشتر مواقع چیزی جزء سرخوردگی به دنبال ندارد.
سالانه هزاران نفر در رشته‌های مختلف فارغ‌التحصیل می‌شوند، بدون اینکه تعریفی برای حضور آنان در بازار کار فراهم شود و پیامد این موضوع در سال‌های آینده این است که جوانان انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارند؛ با این اوصاف تصور می‌شود قفل معضل بیکاری در مازندران شاه کلید می‌خواهد.
این موضوع برای استانی مانند مازندران که دارای نعمت‌های طبیعی و خدادادی است جای سوال دارد؟
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این باره می‌گوید: آنچه که تمامی مسئولان دغدغه دارند، بحث اشتغال و مسائل مربوط به بیکاری جوانان جویای کار فارغ‌التحصیل کم‌سواد و بی‌سواد است.
کامران اصغری با بیان اینکه بیکاری بحثی است که شامل تمامی افراد بی‌سواد تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مختلف که در مؤسسه‌های کاریابی غیردولتی ثبت‌نام کردند، افزود: البته یک‌سری افراد از طریق مؤسسه‌های کاریابی غیردولتی مشغول به کار می‌شوند که این مراکز کاریابی‌ از طریق بنگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها براساس نیاز در شهرستان‌ها نسبت به معرفی افراد اقدام می‌کنند.

* وضعیت بیکاری در مازندران نگران‌کننده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بیان کرد: براساس ماده 80 برنامه پنجم توسعه دولت، بخشی از سهمیه بیمه کارفرما به عنوان یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود که این موضوع به‌عنوان اهرم‌های تشویقی است، تا افراد جویای کار بیشتری جذب شوند.
اصغری با اعلام اینکه وضعیت بیکاری در مازندران با توجه به ظرفیت‌های موجود نگران‌کننده است، اضافه کرد: ظرفیت‌های موجود در استان هنوز بالقوه بوده و به بالفعل تبدیل نشده است.
وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی از جمله مدیریت کارآفرینی و اشتغال و هدایت به اشتغال از سوی مشاوران کارآفرین نهادینه نشده است، افزود: تمامی کارجویان استان دنبال مزدبگیری و دریافت حقوق هستند و به دنبال ایجاد کار نیستند که این مسائل بی‌انگیزگی جوانان و نداشتن توانمندی در کارآفرینی را به دنبال دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی با توجه به تحریم‌هایی که از سوی غرب به ما تحمیل شده نتوانستند ظرفیت کامل خود را برای اشتغال ایجاد و حفظ کنند، در نتیجه با مشکلاتی از جمله نداشتن تولید، فروش و بازگشت پول روبرو می‌شود که همه این مسائل سبب شده که کارفرمایان، کارگران را تعدیل کرده و هر روز بر تعداد بیکاران افزوده شود.
اصغری با اعلام اینکه نرخ بیکاری در شهرهای مازندران متفاوت است، گفت: در جویبار کمتر از پنج و در بهشهر بالای 15 درصد است که این موضوع به دلایلی از جمله ظرفیت بالفعل بالا و مشارکت در فعالیت اقتصادی برمی‌گردد که همه این مسائل کاهش نرخ بیکاری را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: جویندگان کار در دو سال گذشته، 32 هزار و 455 نفر در استان بود اما در سال قبل، 31 هزار و 481 نفر شدند که از این تعداد در سال 92، به میزان 12 هزار و 502 نفر در سال گذشته، 12 هزار و 704 نفر در بنگاه‌های مختلف مشغول به کار شدند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران یادآور شد: در سال‌های 92 و 93 از طریق مؤسسه‌های کاریابی 25 هزار و 206 مشغول به کار شدند این آمار به معنای کل جذب شده‌ها نیست بلکه براساس آمار مراکز کاریابی است.
اصغری اضافه کرد: در سال 92 به میزان 19 هزار و 586  نفر و در سال 93 نیز برای 17 هزار و 835 نفر فرصت شغلی ایجاد شد، که براساس آمار استخراج شده از سامانه شبکه ملی بازار کار از 31 هزار و 481 نفر جویندگان کار ثبت‌نام نزد کاریابی‌ها در سال 93، تعداد 11 هزار و 984 نفر زن معادل 38 درصد و 19 هزار و 497 نفر معادل 62 درصد مرد بودند که حدود 50 درصد آنها دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی بودند.
وی افزود: از این تعداد 12 هزار و 703 نفر که به کار مشغول شدند که 3 هزار و 872 نفر معادل 30 درصد زن و 8 هزار و 831 نفر معادل 70 درصد مرد بودند که حدود 37 درصد فارغ‌التحصیل دانشگاهی بودند.

* اغلب فارغ‌التحصیلان قدرت ریسک‌پذیری ندارند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اظهار کرد: بیشتر فارغ‌التحصیلان به‌دلیل نداشتن منابع مالی و پشتوانه قدرت ریسک‌پذیری ندارند و نیاز به مشاوری دارند که ایده‌ای را که از پشت میز دانشگاه فرا گرفتند تبدیل به کارآفرینی کنند.
اصغری با اشاره به اینکه بیشتر فارغ‌التحصیلان دارای دانش و فن بوده اما تجربه کافی ندارد و نمی‌توانند از دانش برای کارآفرینی استفاده کنند، افزود: این افراد نیز نگران هستند با این منابع محدود به مزدبگیری روی آورند و به اجبار به خود اجازه نمی‌دهند در مشاغل پایین کار کنند و آن را «عار» می‌دانند و تمایل دارند جذب دستگاه‌های دولتی شوند.

* ذهنیت اشتباه افراد نسبت به اشتغال

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه بحث اشتغال معضل اصلی کشور است، اظهار کرد: با توجه به اینکه افراد زیادی به سن ازدواج و اشتغال رسیدند، باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.
محمد دامادی با اعلام اینکه افراد ذهنیت غلطی نسبت به اشتغال دارند، گفت: فضایی در کشور حاکم شده مبنی بر اینکه اشتغال یعنی فعالیت در ادارات دولتی که نتیجه این تفکر نیز این است که ادارات بیش از حد بزرگ شده و درآمد کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون قرار بود شرایط تولید را در کشور بالا برود، اضافه کرد: باید زمینه تولید در کشور فراهم و قوانین و قواعد تولید مورد بررسی قرار گیرد.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلایل اشتغال در کشور متفاوت است، افزود: اگر کشوری دارای رونق اقتصادی شود، در چرخه اقتصاد توانایی رفع مشکلات را دارد.
دامادی به بی‌ثباتی اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: رکود اقتصادی موجود می‌تواند مشکلات مختلفی را برای تولیدکنندگان به همراه آورد و چرخه تولید را دچار مشکل کند که به طور طبیعی بحث اشتغال نیز با مشکل مواجه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه از تمامی ظرفیت‌ها باید به‌درستی بهره‌گیری شود، اظهار کرد: به عنوان نمونه در فضای مجازی نیز می‌توان درآمدزایی کرد اما در این مدت نتوانستیم به‌خوبی از این موقعیت استفاده کنیم.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جوانی جمعیت کشور، اضافه کرد: نمی‌توان سرمایه جامعه را نادیده گرفت و باید به‌خوبی از این ظرفیت بهره‌گیری شود.
با توجه به اهمیت اشتغال بر زندگی افراد به‌ویژه جوانان لازم است مسئولان برنامه‌ریزی برای رفع بیکاری در دستور کار داشته باشند در غیر این صورت باید پیامدهای منفی آن در جامعه ایجاد می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار