کد خبر: ۸۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ 05 September 2015
استاندار گیلان گفت: گیلان با توانمندی‌هایی که در حوزه تعاملات خارجی دارد می‌تواند از دستاوردهای سیاست خارجی دولت به بهترین شکل بهره گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، دکتر محمدعلی نجفی در نشست با جمعی از فعالان بخش غیردولتی با اشاره به حضور پررنگ سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور در سفر رئیس جمهور به گیلان گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور با توجه به وجود پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه در گیلان برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ابراز علاقه کرده‌اند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه بهبود مناسبات خارجی کشور و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری از بزرگترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید است گفت: گیلان با توانمندی‌هایی که در حوزه تعاملات خارجی دارد می‌تواند از این دستاورد دولت به بهترین شکل بهره گیرد.

وی با بیان اینکه فعالیت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گیلان نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است افزود: در سال‌های دهه‌ی 70 هیأت‌های مختلفی از سوي گیلان به نمایندگی از ایران برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به کشورهای آذربایجان، روسیه، اوکراین، گرجستان و ترکمنستان اعزام شدند و در حال حاضر این روابط با توجه به شناخت خوب بخش‌های خصوصی دو طرف از پتانسیل این منطقه، رو به گسترش است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به برنامه گردشگری که در سال 1404 تعداد گردشگران خارجی باید به 20 میلیون نفر برسد خاطرنشان کرد: باتوجه به فرصت‌های زیادی که در بخش گردشگری در این استان وجود دارد، گیلان می‌تواند سهم به‌سزایی در این خصوص داشته باشد.

وی هر نقطه از استان گیلان را دارای نعمت‌های غنی گسترده توصیف کرد و افزود:در سفرهای هفته دولت به شهرستان‌های مختلف استان از ظرفیت‌های جدید بسیاری از نزدیک بازدید کردم.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: در سفر وزیر راه و شهرسازی به گیلان در خصوص مشکلات پروازهای داخلی و برون مرزی و نیز راه‌اندازی پرواز رشت به ایروان باتوجه به پتانسیل خوب موجود در سفر به این کشور مذاکره شد که این زمینه فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص صادرات محصولات به کشورهای دیگر علی‌الخصوص حاشیه‌ دریای خزر مشکل خاصی وجود ندارد گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر نگاه منفی در حوزه‌ صادرات به وجود آمده است که تغییر این نگرش در بین کشورها به زمان نیاز دارد.

استاندار گیلان به فرصت‌های مشترک ایران با کشورهای روسیه، آذربایجان و آسیای میانه و قفقاز اشاره و خاطرنشان کرد: از گسترش روابط با آذربایجان و کشورهای دیگر به‌واسطه‌ مرز مشترک و مزیت‌های موجود استقبال می‌کنیم اما این مانع از حضور بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و دولت در کشورهای دیگر نیست.

وی به جایگاه منطقه آزاد انزلی در ارتقا و گسترش حوزه تجارت‌های این منطقه اشاره کرد و افزود:در آینده‌ای نزدیک با حضور سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر در جهت گسترش مناسبات بین این کشورها نشستی در منطقه آزاد انزلی برگزار خواهیم کرد.

نجفی بر ضرورت حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جلسات تخصصی حوزه سرمایه‌گذاری تأکید کرد و گفت: اگر حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها نباشد آن کار کامل نخواهد شد.

وی یکی از بخش‌های قابل گسترش در روابط را حوزه فرهنگ دانست و افزود: در جلسه اخیر هیأت امنای دانشگاه گیلان که با حضور وزیر علوم در تهران برگزار شد تأسیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی در دانشگاه گیلان مصوب شد که این پتانسیل قوی در گسترش انتقال فرهنگ ایراني بسیار مؤثر است.

وی با ابراز امیدواری از بهره‌گیری ظرفیت‌های مختلف بخش خصوصی افزود : در زمینه‌های تجاری، گردشگری، توانمندی‌های کشاورزی و علی‌الخصوص صادرات گل، گیاه و محصولات گلخانه‌ای باید بهره‌ لازم برده شود.

مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در ادامه این نشست خواستار بهره‌مندی از فرصت حضور دکتر نجفی در گیلان و اقدامات مؤثر وی شد و گفت: حدود چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که با حضور دولت تدبیر و امید فصل جدیدی در بهره‌مندی از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور گشوده شده است.

سجادی با بیان اینکه مسئولین کشور در دولت تدبیر و امید افرادی زبده، عاشق و خدمتگزار نظام هستند، افزود: در سفرهای خارجی مشاهده می‌کنیم که از حداقل ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را می‌برند اما در ایران فرصت‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها بهره لازم را برد و این مهم در گیلان توسط استاندار پرتلاش شروع شده است.

وی نقش رسانه‌ها در گسترش و اعتمادسازی کشورهای دیگر نسبت به ایران را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها باید ایران و مزیت‌های آن را به دنیا معرفی و بشناسانیم تا اقدامات تجار و سرمایه‌گذاران در امر صادرات با برند ایرانی گسترش پیدا کند.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با اشاره به اینکه رسانه‌ها با نقد سازنده می‌توانند جهت‌دهی موثری به مسائل مختلف بدهند، افزود: انتظار داریم رسانه‌ها فرصت را غنیمت دانسته و با همراهی کامل با دولت و بخش خصوصی با شناساندن ظرفیت‌های استان گیلان به دنیا در این منطقه تحرک و پویایی ایجاد کنند.

وی انتقال فرهنگ اسلامی- ایرانی به کشورهای دیگر را بسیار موثر عنوان کرد و گفت: در بخش گردشگری و برگزاری جشنواره‌های صنایع غذایی نیز فرصت‌های بسیاری وجود دارد.

در ادامه این نشست 12 نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها و فعالان بخش خصوصی به بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و ارایه پیشنهادات خود پرداختند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار