تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار:
قرارداد اجرای تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر مهریز در سال92 منعقد و عملیات اجرایی آن در سال93 آغاز شد که تاکنون نیز پیشرفت خوبی داشته اما کندی تخصیص اعتبار به این طرح نگرانی‌هایی را در استان ایجاد کرده به طوری که گفته می‌شود سهمیه اعتباری استان برای اجرای این طرح به دیگر استان‌های کشور اختصاص یافته است.
کد خبر: ۸۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 06 September 2015

به گزارش تابناک یزد،اعتبار اجرای این تقاطع که نقطه مهمی در کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود، از طرح 40702040 وزارت راه و شهرسازی به صورت ملی تامین می‌شود اما از زمان شروع اجرای طرح تاکنون فقط 2‌میلیارد تومان تامین اعتبار شده در حالی که پیمانکار بیش از 8 میلیارد تومان در این طرح هزینه کرده است.

این طرح از یک کیلومتر قبل از ورودی فعلی شهر مهریز شروع شده و تا یک کیلومتر از خروجی مهریز به سمت کرمان ادامه دارد و شامل میدان و مسیر زیرگذر میدان از یزد به کرمان و برعکس است.
به تازگی اخباری مبنی بر تخصیص تمام اعتبارات این طرح ملی به یکی از شهرهای کشور شنیده شده که نگرانی‌هایی را مبنی بر تامین اعتبار طرح آن در استان ایجاد کرده است.
به این ترتیب، اعتبار این طرح که باید بین استان‌های اصفهان، کرمان و یزد تقسیم شود، فقط به یک استان اختصاص یافته است در حالی که تکمیل تقاطع غیرهمسطح مهریز، نقش مهمی در مدیریت ترافیک شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب دارد.

تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار
مدیر توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص تامین اعتبار این طرح گفت: اعتبار اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر مهریز از محل طرح 4070204 از استان اصفهان به استان کرمان، تامین می‌شود.
«محسن صادقیان» افزود: این اعتبار برای ساماندهی راه شریانی از کاشان به سمت «باغین» با گذر از راه‌های بادرود، اردستان، نایین، اردکان، انار و رفسنجان است که عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده و اعتبار مورد نیاز برای اجرا نیز 110 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی با اشاره به پیشرفت مطلوب اجرای طرح، ادامه داد: تاکنون 20 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح به استان اختصاص یافته، در حالی که کارکرد پیمانکار بیش از 80 میلیارد ریال است.
صادقیان گفت: این طرح شامل ساخت تقاطع غیرهمسطح به صورت زیرگذر و میدان است که تا امروز ابنیه فنی و سازه بتنی پل تکمیل و حدود 60 درصد از میدان روگذر نیز ساخته شده و دیواره‌های بتنی نیز در مراحل تکمیل است.
این مسئول درباره تخصیص اعتبار اجرای طرح به یکی از استان‌های کشور نیز گفت: بخشی از اعتبار قرارداد باید از محل شرکت توسعه ساخت و امور زیربنایی وزارت راه تامین شود که امیدواریم سهم استان محفوظ بماند.

سهم اعتباری استان محفوظ است
معاون امور عمرانی استانداری یزد با اشاره به این‌که اعتبار اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود، تاکید کرد: سهم استان از محل این اعتبارات محفوظ است.
«سیدمحمدرضا سیدحسینی» افزود: تخصیص اعتبار یک استان به استان دیگر شایعه است، البته ممکن است فصولی از اعتبارات جابه‌جا شود اما به طور قطع هر استان از سهمیه اعتباری خود، برخوردار خواهد شد.
وی در پاسخ به این‌که چرا اعتبارات ملی راه‌های استان نسبت به سایر استان‌های کشور محدود است و وضعیت جذب آن مطلوب نیست، نیز گفت: این ادعا صحت ندارد چرا که استان در حوزه راه عملکرد مطلوبی نسبت به دیگر استان‌های کشور دارد.
این مسئول ادامه داد: اگرچه برخی از استان‌های کشور با اقدامات سطحی به مرمت راه‌ها اقدام می‌کنند؛ اما عملیات بهسازی راه‌های استان با عملیات زیرسازی و روکش مجدد به صورت پایه‌ای انجام می‌شود.

تخصیص اعتبار بر اساس اولویت‌ها
سیدحسینی گفت: تخصیص اعتبار برای طرح ملی راه‌سازی بر اساس اولویت وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود؛ چرا که ممکن است تکمیل و بهسازی یک مسیر در برخی از استان‌ها ضروری‌تر از دیگر استان‌ها باشد.
وی با بیان این‌که رفع نقاط حادثه‌خیز و نجات جان شهروندان، از اولویت‌های تخصیص اعتبار به استان‌ها برای تکمیل راه‌هاست، افزود: زمانی که اصلاح بخشی از راه برای کاهش حوادث و نجات جان مردم ضروری باشد، دیگر بحث تخصیص اعتبار به یک استان خاص مطرح نیست.
معاون امور عمرانی استانداری یزد درباره مطالبات پیمانکار طرح تقاطع غیرهمسطح ورودی مهریز و کندی روند تخصیص اعتبار ملی نیز گفت: همه پیمانکاران از دولت مطالبه دارند و قبل از این نیز از وضعیت اقتصادی کشور و شرایط وصول مطالبات مطلع شده‌اند.
وی ادامه داد: تامین اعتبار طرح قطعی است اما زمان تخصیص آن بر اساس اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود و ارتباطی به استان ندارد.

تاریخچه تکمیل طرح
عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر مهریز در مسیر شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب کشور از سال 93 آغاز شد و عملیات عمرانی طرح نیز پیشرفت خوبی داشته اما روند جذب اعتبارات ملی به این طرح ملی بسیار کند است.
به گزارش همشهری،اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح 110 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که تاکنون فقط 20 میلیارد ریال آن از سوی شرکت توسعه زیرساخت‌های وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار