مرمت و ساماندهی خانه‌های مشارکتی در شهرستان ابرکوه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 340 میلیون ریال به پایان رسید.
کد خبر: ۹۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸ 08 September 2015

به گزارش تابناک یزد،مرمت و ساماندهی خانه‌های مشارکتی در قالب تفاهم‌نامه منعقد شده بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مالک، به صورت 50 درصد سهم مالک و 50 درصد سهم میراث فرهنگي و با نظارت اين اداره انجام شده است.

هم‌اكنون اين طرح براي خانه‌هایی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، انجام مي‌شود كه خانه باغ قلعه خسروآباد از جمله این آثار است.

اين بنای تاریخی كه به شماره ۲۵۳۶۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در روستاي خسروآباد دهستان فراغه واقع شده است و حدود چهار هزار مترمربع مساحت دارد.

بنای مذکور متعلق به دوره قاجار و داراي حصاری رفیع و چهار برج در چهار ضلع به صورت چینه‌ای است و از جمله اقدامات مرمتی اين بنا می‌توان به اندود كاهگل پشت بام، اجرای سیمگل بدنه، اجرای شرفی و اجرای فرش کف اشاره كرد كه با اعتبار 200 ميليون ريال انجام شده است.

خانه باغ عظيمي كه در روستاي صفي آباد ابركوه است يكي ديگر از مجموعه‌هاي مشاركتي است كه قدمت بناي مذكور به دوران پهلوي بازمي‌گردد.

اين بنا كه در سال ۸۶ با شماره 22775 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، داراي گچبري‌هاي بسيار زيبا و نفيسي در قسمت حياط است كه با سيمگل با رنگ زرد همراه با دم‌گيري، زيبايي خاصي به بنا بخشيده است.

اقداماتي مرمتي در مورد اين بناي تاريخي شامل جمع آوری و تخریب دیوار چینه قدیمی و پی‌کنی، تهیه مصالح و اجرای دیوار چینه، تهیه مصالح و اجرای آجر فرش، اجرای بندکشی با پودر سنگ و سیمان سفید، اجرای اندود کاهگل ته کش بوده كه با 140 میلیون ریال اعتبار انجام شده است.

خانه باغ اسفندیار خان مربوط به دوره پهلوی اول، در روستاي فيروزآباد دهستان تيرجرد بخش مرکزی ابركوه واقع شده و به شماره 22756 در ليست آثار ملي است.

اين خانه باغ نيز با اقدامات شامل کاهگل ته‌کش پشت بام، کاهگل رو کش پشت بام، کاهگل روکش و چفت گیری طاقچه و سوق درگاه، پله هره‌ایی با بندکشی، ازاره اطاق به روش قرنیزی با اعتباري معادل 150 میلیون ریال، ممرت و ساماندهي شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار