معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: درحالی که پژوهشگران دانشگاه‌های کرمانشاه پروژه‌های کلانی را برای استانهای دیگر و حتی شرکتهای خارجی انجام می دهند، اما صنایع استان هنوز این اعتماد را ندارد.
کد خبر: ۹۲۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 14 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر رضا همتی به مناسبت هفته پژوهش( 22 تا 28 آذر) ، بااشاره به توانایی بالای دانشگاه های استان در حوزه پژوهش و تولیدات علمی، اظهار کرد: علیرغم این توانایی، جامعه و صنایع استان اعتماد چندانی به دانشگاه ها ندارند و اگر پروژه ای داشته باشند، ترجیح می دهند آن را به شرکت های پیمانکاری خارج از استان واگذار کنند.

وی تصریح کرد: گاها برخی صنایع استان که تجهیزاتشان دچار نقص فنی و یا مشکلی می شود، ترجیح می دهند هزینه های زیادی را بپردازند و برای تعمیر آن حتی از خارج از کشور متخصص بیاورند، اما پای پژوهشگران و دانشگاه های استان برای رفع مشکلشان باز نشود.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه اضافه کرد: این بی اعتمادی صنایع استان به پژوهشگران دانشگاه های بومی درحالی است که همین پژوهشگران اکنون پروژه های کلانی را در خارج از استان و حتی برای شرکت های خارج از کشور اجرا می کنند.

وی در پاسخ به چرایی بی توجهی صنایع به پژوهشگران دانشگاه های استان هم گفت: شاید مهمترین دلیلی که باعث شده تا صنایع و جامعه ما چندان رغبتی به سمت پژوهشگران دانشگاهی نشان ندهند این مسئله باشد که انتظارات در کشور ما از پژوهش کوتاه مدت است.

همتی توضیح داد: صنایع ما برخلاف صنایع بزرگ دنیا همواره به دنبال سود کوتاه مدت هستند و زمانی که برای مثال پروژه ای را با 50 میلیون تومان به دانشگاهی واگذار می کنند، انتظار دارند ظرف شش ماه این هزینه‌کرد به همراه چندبرابر سود به جیب آنها برگردد، درحالیکه نتایج پژوهش می تواند در دراز مدت خود را نشان دهد.

وی یادآورشد: تجربه شرکت های بزرگ دنیا نشان می دهد همه آنها در ابتدا سودده نبوده‌اند، بلکه با کمک پژوهشگران طی برنامه ای 15 تا 20 ساله به سودهای کلان رسیده اند و در درازمدت نتیجه اعتماد خود به پژوهشگران را دیده اند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در ادامه باتاکید بر اینکه مسئولین در سیاست های کلان استان باید به مقوله پژوهش بیش از گذشته توجه کنند، اعلام کرد: هرچند در سالهای اخیر به تدریج نگاه ها به سمت دانشگاه ها و پژوهشگران متمایل شده، اما هنوز کافی نیست.

وی اعلام کرد: با توانایی هایی که دانشگاه های استان دارند، می توانیم سالانه حدود 15 درصد مشکلات استان را با پژوهش رفع کنیم، اما لازمه آن تشکیل اتاق های مشترک بین دانشگاه ها و صنایع و جامعه در استان است.

همتی در بخش دیگری از این گفت و گو به برخی از فعالیت های شاخص معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: چندی پیش نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دانشگاه را با رونمایی از برخی دستاوردهای مهم دانشگاه داشتیم که معاون علمی ریاست جمهوری هم از آن بازدیدی داشت و ضمن استقبال از دستاوردهای ارائه شده، اعتبار خوبی را هم برای توسعه این فعالیت ها به دانشگاه ها اختصاص داد.

وی از توسعه کیفی و کمی مقالات و انتشارات پژوهشی این دانشگاه طی این مدت خبر داد و افزود: کیفیت مقالات تولیدی یکسال اخیر در دانشگاه صنعتی کرمانشاه باعث شد تا در بین دانشگاه های صنعتی کشور در جایگاه چهارم قرار بگیریم.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه عنوان کرد: همچنین در این مدت حدود 2.5 میلیارد تومان تجهیزات جدید آزمایشگاهی را با هدف توسعه پژوهش ها خریداری کردیم تا یکی از مجهزترین آزمایشگاه های دانشگاه های صنعتی غرب کشور را داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار