مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: زمانی که در ۳۰ آذر ۱۳۶۵ مردم شهر مشغول خرید شب یلدا بودند، ددمنشان رژیم بعث عراق با تهاجم به‌وسیله ده‌ها فروند هواپیما بیش از صد تن از شهروندان را به شهادت رسانند و تعداد زیادی از مردم بی‌گناه را زخمی و مجروح کردند.
کد خبر: ۹۲۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ 20 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، همزمان با آغاز تهاجم سراسری ارتش رژیم بعث عراق به خاک ایران (۳۱ شهریورماه سال ۵۹) تا پایان جنگ (تابستان ۱۳۶۷)، طی این هشت سال دفاع مقدس فراز و نشیب‌های ویژه‌ای را داشت.

بیشترین بمباران شهر‌های کشور در سال ۱۳۶۵ (۵۲ درصد مجموع بمباران‌ها) صورت گرفت و براساس آمار‌های موجود در مجموع بیش از ۱۶ هزار نفر از شهروندان غیرنظامی کشور در اثر بمباران‌ها و موشک باران شهر‌ها به شهادت رسیدند و بیش از ۵۹ هزار نفر زخمی و مجروح شدند.

۳۰ آذرماه سال ۶۵ ساعت ۱۲:۳۰، «هواپیما‌های رژیم بعثی عراق مناطق مسکونی شهر باختران را مورد حمله قرار دادند»، دشمن بعثی عراق درست بازار شلوغ شب چله کرمانشاه را مورد هدف قرار دادند؛ میدان وزیری که مردم برای خرید شب یلدا جمع شده بودند.

کوچه یخچالی در این محل شهدای بسیاری را به خود دید؛ بزرگ و کوچک زیر آور مانده بودند، نیرو‌های عملیاتی برای امداد و نجات آمدند مشغول خدمات‌رسانی بودند که ناگهان دشمن بعثی ساعت ۱۶:۴۵ دقیقه همان روز یک‌بار دیگر میدان وزیری را بمباران کرد و اینگونه بود که یلدای سال ۶۵ یلدای خونین کرمانشاه نامگذاری شد؛ یلدایی که علاوه بر سرخی دانه‌های انار با خون ۱۰۰ شهید و ۳۰۰ مجروح گره خورد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در خصوص حادثه شب یلدای خونین شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار فارس، گفت: حادثه شب یلدای کرمانشاه یکی از تلخ‌ترین حوادث دوران دفاع مقدس در استان است که با خونین شدن آن خاطره خوش شب یلدا به اندوه تبدیل شد.

سردار ناصر باباخانی ادامه داد: زمانی که در ۳۰ آذر ۱۳۶۵ مردم شهر براساس رسم دیرینه مشغول خرید و تهیه ملزومات شب یلدا بودند تا در جمع خانواده شب خاطره‌انگیزی را سپری کنند، ددمنشان رژیم بعث عراق با تهاجم بوسیله ده‌ها فروند هواپیما در ۲ نوبت و در ساعت‌های ۱۲:۳۰ و ۱۶:۴۵ مراکز خرید مردم و مناطق مسکونی مختلفی از شهر کرمانشاه را مورد آماج بمب‌های خوشه‌ای قرار داده که در اثر این بمباران‌ها بیش از صد تن از شهروندان را به شهادت رسانند و تعداد زیادی از مردم بی‌گناه را زخمی و مجروح کردند.

وی ادامه داد:، اما مردم قهرمان کرمانشاه در طول هشت سال دفاع مقدس همچنان مقاوم، محکم و پایدار در برابر دشمن از خود ایستادگی نشان دادند که این ایستادگی و مقاومت به تمامی جهان و دشمنان این مرز و بوم ثابت شد.

باباخانی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع و مقاومت مردم عزیزمان، به روان پاک و مطهر همه شهیدان و امام شهیدان به‌خصوص شهدای شب یلدای ۱۳۶۵ کرمانشاه درود و سلام و صلوات فرستاد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار