انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی:
انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، در بیانیه‌ای خواستار تایید ضرورت غربالگری سلامت جنین در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور شد و آن را برای حفظ سلامت و پویایی جامعه ضروری دانست.
کد خبر: ۹۳۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶ 02 February 2021

غربالگری جنین برای حفظ سلامت و پویایی جامعه ضروری است

به گزارش تابناک سمنان از انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، در متن بیانیه این انجمن در مورد لایحه اخیر مجلس درباره غربالگری سلامت جنین آمده است: در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی با توجه به نرخ شیوع اختلالات کروموزومی در زنان بالای ۳۵ سال، اولین غربالگری با استفاده از معیار سن مادر شکل گرفت و به تمام زنان بالای ۳۵ سال انجام تست‌های تشخیصی از جمله آمنیوسنتز توصیه شد. به تدریج با آنالیز آماری زنان باردار تحت برنامه غربالگری پیش از تولد، مشخص شد که با اتخاذ این استراتژی فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد آنیوپلوییدی های کروموزومی شناسایی می‌شوند و ۷۵ تا ۸۰ درصد جنین‌های مبتلا به این اختلالات از زنان زیر ۳۵ سال متولد می‌شوند، زیرا نرخ زایمان در زنان زیر ۳۵ سال تقریباً ۲۰ برابر زنان بالای ۳۵ سال است.

این بیانیه می افزاید: به طوری که از هر هزار زایمان منتج به تولد نوزاد زنده، ۹۵۰ زایمان مربوط به زنان زیر ۳۵ سال و ۵۰ زایمان مربوط به زنان بالای ۳۵ سال است و همین نرخ زایمان بالا (تقریباً ۲۰ برابری) در زنان زیر ۳۵ سال حتی با وجود ریسک پایین‌تر، موجب تولد نوزادان ناسالم زیادی می‌شود. بنابراین از اوایل دهه ۸۰ به این نتیجه رسیدند که باید معیارهای دیگری به استراتژی غربالگری افزود تا قدرت تشخیص اختلالات کروموزومی افزایش یابد.

در این بیانیه آمده است: ماهیت تست‌های غربالگری برای ارزیابی درصد احتمال بروز بیماری‌ها و اختلالات است و به هیچ وجه جایگزین تست‌های تشخیصی و دیاگنوستیک نیستند. به بیانی دیگر تست‌های تشخیصی مانند آمنیوسنتز یا CVS لازمه و مبنای صدور مجوز سقط‌های قانونی هستند و تست‌های غربالگری پیش از تولد به تنهایی نقشی در صدور مجوز سقط‌های قانونی ندارند.

این بیانیه می افزاید: سیاست گذاری در زمینه غربالگری بیماری‌ها در حوزه سیاست‌های کلان حکومتی می گنجد که حاکمیت برای تأمین سلامت جامعه اتخاذ می‌کند تا بتواند جامعه سالمی با کمترین آسیب جسمی، مالی و روانی داشته باشد. در واقع غربالگری وظیفه حکومت‌ها و یکی از شاخص‌های مهم سلامت جامعه است که باید برای آن برنامه ریزی کرده و حمایت شود.

در این بیانیه آمده است: تست‌های رایج غربالگری پیش از تولد از جمله تست‌های در دسترس، ارزان قیمت و بدون خطر برای مادر و جنین به شمار می آیند. همچنین روش غیرتهاجمی NIPT که اساساً یک تست غربالگری است، اغلب پس از نتایج با ریسک بالای تست‌های غربالگری اولیه درخواست می شود.

انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در این بیانیه آورده است: به نظر می‌رسد در صورت تصویب پیشنهاد اخیر مطرح شده در فضای عمومی کشور در صحن مجلس، نه تنها راه حلی برای تسهیل و دسترسی بهتر این پروتکل‌ها برای تمامی اقشار مردم و کاهش هزینه پرداختی از جیب آنها صورت نگرفته، بلکه در یک چرخش کاملاً متضاد این دستاورد طب پیشگیری دنیا در ۵۰ سال اخیر به حاشیه رفته و صورت مساله پاک شده است.

این بیانیه می افزاید: بدون تردید تدوین، ارتقا و بهبود مستمر تست‌های غربالگری پیش از تولد، بزرگ‌ترین تحول اثربخش در حدود سه دهه اخیر است که در حوزه طب پیشگیری ایران رُخ داده است. بر همین اساس، معتقدیم محدودسازی انجام یا تقلیل تست‌های غربالگری می‌تواند علاوه بر افزایش آمار سقط‌های غیرقانونی به کاهش جمعیت سالم و پویای کشور در آینده بیانجامد.

در این بیانیه آمده است: انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران که نقش اساسی در استقرار، پیشرفت و توسعه پروتکل‌های غربالگری در کنار دیگر همکاران پاتولوژیست، متخصصین پریناتولوژی، زنان و زایمان، مامایی و متخصصین ژنتیک؛ همگام با کشورهای تراز اول دنیا داشته است، همراه با سایر انجمن‌های علمی- تخصصی کشور اعتراض خود را به چنین طرحی اعلام کرده و ضمن تأکید مُبرم بر ارزش پیشگیرانه آزمون‌های غربالگری پیش از تولد، مشورت و رایزنی با انجمن‌های علمی - تخصصی مرتبط را تنها راهکار بهینه سازی پروتکل‌های غربالگری در کشور دانسته و در این زمینه آمادگی کامل خود را اعلام می‌کند.

به گزارش ایرنا،‌ غربالگری سلامت جنین از اوایل دهه ۸۰ در ایران آغاز شد. هدف این آزمایش‌ها تشخیص زودهنگام نقص‌ها و اختلالات کروموزومی و ژنتیکی در جنین است.

طرح حذف اجباری غربالگری که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، هنوز به طور کامل مراحل خود را در مجلس طی نکرده است و رایزنی‌های نمایندگان پیرامون آن ادامه دارد.

این طرح شامل ۲ بند است که بند اول آن مبنی بر حذف غربالگری اجباری برای تمام سنین مصوب شده است. پیش از این در قانون، لزوم انجام غربالگری دومرحله‌ای به صورت الزام‌آور وجود داشت. 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار