تابناک کرمانشاه گزارش می‌دهد:
فرار مالیاتی هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات است، این امر که به وفور و با روش‌های مختلفی در سطح شهر قابل مشاهده است اخیرا در مراکز درمانی و کلینیک‌ها خود را پدیدار نموده به این ترتیب که هزینه‌ها عمدتا نقدی و بخشی از آن از طریق دستگاه‌ها پوز کارتخوان دریافت می‌شود و صحت و سقم گزارشات درآمدی و مالیاتی این مراکز از دید ماموران مالیاتی دور می‌ماند.
کد خبر: ۹۴۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 14 February 2021

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، فرار مالیاتی یک اصطلاح رایج در رابطه با کار‌هایی است که برای عدم پرداخت بدهی مالیاتی در نظر گرفته می‌شود و به این معنی است که مؤدی کمتر از میزانی که قانوناً موظف است، پرداخت کند.

فرار مالیاتی پدیده‌ای است که ممکن است به روش‌های گوناگون صورت بگیرد، اما در همه این روش‌ها فرد تلاش می‌کند مالیات خود را کامل پرداخت نکرده یا اینکه آن را ناقص پرداخت کند.

نوع رفتار فرد در جرم فرار مالیاتی می‌تواند مختلف باشد. مطابق قانون، اگر فرد با قصد فرار از پرداخت مالیات و با آگاهی، مرتکب رفتار‌هایی از جمله آنکه مانع از آن شود که مأموران مالیاتی که به عنوان بازرس مالیاتی مکلف به انجام این امور هستند، به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود او یا اشخاص ثالث دسترسی داشته باشند، جرم فرار مالیاتی تحقق می‌یابد.

افزایش نرخ‌های مالیاتی در تمامی کشور‌ها می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی در سرمایه‌گذاری شود و زمینه لازم فرار مالیاتی را نیز فراهم می‌آورد؛ بنابراین دولت‌ها هم باید در وضع نرخ مالیاتی و قوانین جانب احتیاط را رعایت کنند و جوانب را با دقت بیشتری بسنجند.

این پدیده در بسیاری از کشور‌های توسعه نیافته که دور زدن قوانین امری عادی است به وفور یافت می‌شود، متاسفانه در کشور ما و استان کرمانشاه نیز مواردی از این قبیل مشاهده می‌شود، از جمله عدم نصب دستگاه کارتخوان توسط پزشکان یا وکلا که با وجود فشار‌های قانونی و رسانه‌ای با این موضوع مخالفت می‌کردند.

در حال حاضر با وجود نصب کارتخوان در کلینیک‌ها و مراکز درمانی، با دریافت بخش کمی از هزینه از طریق دستگاه‌های پوز و بخش عمده‌ای از آن به صورت نقدی، پدیده‌ی نابهنجار فرار مالیاتی محقق می‌گردد.

این امر که به راحتی و با وضوح در سطح شهر قابل مشاهده است نشان از عدم پایبندی قشر ویژه‌ای از جامعه به عنوان تحصیل کردگان و نخبگان نسبت به قوانین است و از طرفی جای نقد بر دستگاه‌های نظارتی دارد که چگونه اجازه‌ی تحقق این امر را که بخش مهمی از حقوق شهروندی با استناد به طرز فکر فرنگی‌ها و بیت المال به تعبیر مسلمانان را شامل می‌شود، نادیده می‌گیرند.

عزیزالله عباسپور مدیر کل امور مالیاتی استان کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: تمامی مطب‌ها را مجاب کرده ایم که دستگاه‌های کارتخوان خود را به سامانه مالیاتی متصل کنند، در صورتی که از اتصال دستگاه‌ها کارتخوان به سامانه مالیاتی ممانعت کنند مشمول جریمه می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه اطلاعات بانکی این افراد را دریافت می‌کنیم و در صورت تخلف و عدم اتصال به سامانه مالیاتی معادل ٢ درصد از کل تراکنش‌های بانکی شان مشمول پرداخت جریمه می‌شود، خاطر نشان کرد: البته قانون، اختیاری جهتِ بازرسی، تعطیلی یا پلمب واحد‌ها یا مراکز مختلف ارائه دهنده خدمات به سازمان امور مالیاتی نداده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان کرمانشاه تصریح کرد:
فرار مالیاتی پدیده‌ای است که در سراسر دنیا قابل مشاهده است، اما تعیین عدد و رقم برای این امر ممکن نیست و نیازمند جمع آوری اطلاعات کامل و محاسبه دقیق می‌باشد در غیر این صورت غیر کارشناسانه خواهد بود.

این مسئول در خصوص نظارت‌های لازم بر پرداخت مالیات‌ها در استان، بیان داشت: یک تیم ۶ نفره داریم
که بر اساس ماده صد و هشتاد قانون مالیات‌های مستقیم از سوی سازمان حکم دریافت کرده اند و با اطلاع قبلی به شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی مراجعه کرده و دفاتر و اسناد مالی آن‌ها را بررسی می‌کنند، البته ماده ١٨١ محدود است و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا این عملیات از سوی سازمان متوقف شده است.

وی افزود: گریز از مالیات با وجود تمام نظارت‌ها و بررسی‌های موجود باز هم صورت می‌گیرد، برخی از فرار‌های مالیاتی و تخلفات توسط مردم گزارش می‌شود اگر چه بانک‌ها هم در اقدامی دیگر دستگاه‌ها پوزی که سرگردان هستند را متوقف و به امور مالیاتی ارسال می‌کند تا از پرونده مالیاتی آن‌ها مطمئن شویم، در غیر این صورت پوز‌ها ظرف چند روز جمع آوری می‌شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار