آنچه مسلم است اینکه باید با تخلفات احتمالی برخورد شود، در حالی که اداره کل راهداری معتقد است اداره کل امور عشایر باید با عشایر متخلف برخورد کند، و اداره راهداری مسوول برخورد با کامیون‌داران است، کلاف سردرگمی که به نظر می‌رسد دودش به چشم مردم عشایر می‌رود!
کد خبر: ۹۵۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ 24 April 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: جابجایی دام عشایر هنگام ییلاق و قشلاق گرچه در گذشته به صورت پیاده صورت می‌گرفت، اما مدت‌ها است به دلایل مختلف از جمله فاصله زیاد مسیر و از بین رفتن مسیرهای ییلاق و قشلاق معروف به ایل‌راه و تبدیل به باغ‌شهر به صورت خودرویی صورت می‌گیرد.

چندی پیش مخاطبان خبرگزاری فارس، خواستار پیگیری دلیل افزایش هزینه‌های حمل دام شدند. معضلی که با توجه به سطح پایین درآمدی این قشر آنها را دچار مشکل جدی کرده است.

گفتگوی ما با یک نماینده از این قشر نشان می‌دهد کامیون‌های حمل دام اخیرا اقدام به افزایش چند برابری نرخ جابجایی کرده‌اند، نرخی که گاهی تا ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

پیگیری موضوع از سوی مدیرکل امور عشایر فارس نشان داد، بهرامی خود نیز نسبت به این مساله معترض است.

وی در پاسخ به فارس با بیان اینکه مدتی است به دنبال پیگیری این ماجرا است، گفت: تعیین نرخ جابجایی دام به عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و ما نیز اخیرا پیرامون این افزایش نرخ با این اداره کل نامه نگاری کرده‌ایم.

بهرامی ادامه داد: بر اساس کتاب کوچ که توسط اداره کل منابع طبیعی تدوین می‌شود تاریخ کوچ بهاره به صورت راهپیمایی ۱۵ فروردین و کوچ ماشینی ۲۳ اردیبهشت صورت می‌گیرد.

وی افزود: کوچ پیاده که از ۱۵ فروردین آغاز شده و در حال انجام است اما تا کوچ ماشینی هنوز فرصت باقی است اما با توجه به خشکسالی و گرمی هوا درخواست کرده‌ایم که کوچ ماشینی را ده روز زودتر یعنی از ۱۳ اردیبهشت آغاز کنیم.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه کوچ در هر زمانی که صورت گیرد باید بر اساس نرخ مصوب باشد، گفت: نرخ حمل دام از سوی اداره راهداری مشخص شده است و بیشتر از آن تخلف محسوب می‌شود.

 

یکی از نمایندگان عشایر معتقد است با توجه به ییلاق زودهنگام، کامیون داران از فرصت پیش‌آمده سوء استفاده کرده و نرخ کرایه حمل دام در مسیر ۴۰۰ کیلومتری از منطقه هنگام و افزر قیر و کارزین تا یاسوج را که در طی سه سال گذشته سه میلیون تومان بوده به ۱۰ میلیون تومان افزایش داده و مشکلاتی را برای جامعه عشایر به وجود آورده‌اند.

وی درباره مشکلات دیگر این قشر می‌گوید: توزیع نشدن پنل خورشیدی، آب‌رسانی، توزیع ناعادلانه آرد، ناامنی هنگام کوچ، نبود مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر خدمات ازجمله مواردی است که عشایر کوچ رو با آن دست به گریبانند.

او همچنین از فوت پیرمردی از عشایر یاد کرد که به دنبال توزیع نامناسب علوفه دام در بخش هنگام قیر و کارزین به دلیل ناراحتی و پخش گرد و خاک از بین رفت.

مدیرکل امور عشایر فارس اما این ماجرا را تکذیب کرد و گفت: به هیچ عنوان چنین گزارشی به ما ارائه نشده و ما هنگام توزیع علوفه، تلفات جانی نداشته‌ایم.

بهرامی با بیان اینکه در بحث علوفه کمبودی وجود ندارد که بخواهد مشکلی را به دنبال داشته باشد، افزود: مقدار علوفه نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیش از ۲۳ هزار تن تولید داشته‌ایم که هم اکنون هم در شرکت‌های عشایدی موجود است.

وی افزود: تنها مشکلی که در این حوزه موجود است، عشایر می‌خواهند بهای علوفه را قسطی پرداخت کنند که ما به لحاظ قانونی همچین اجازه‌ای نداریم اما به سازمان امور عشایر پیشنهاد کرده و منتظر تایید آنها هستیم.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس فردی است که ماجرای افزایش کرایه حمل و نقل دام را از او پیگیری کردیم.

علی یزدانی با بیان اینکه حمل و جابجایی دام یک محدودیت زمانی دارد، گفت: فصل جابجایی را اداره امور عشایر تعیین می‌کند و ما بر اساس آن نرخ را مشخص می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه نرخ جابجایی دام به صورت تقریبی برای هر تن کیلومتر ۲۴۰۰ ریال تعیین شده است، گفت: این عدد در سال گذشته یک بار از ۱۱۸۸ ریال به ۱۸۰۰ و اخرین بار به ۲۴۰۰ ریال رسیده است اما متاسفانه چون عشایر در زمان مشخص شده اقدام به کوچ نمی‌کنند و به صورت غیرقانونی دام را جابجا می‌کنند خودشان با کامیون‌داران هماهنگ کرده و مبالغی پیش از حد مصوب را پرداخت می‌کنند.

این در حالی است که عشایر معتقدند زمان تعیین شده به دلیل وجود خشکسالی و گرمای هوا مناسب نیست و انها مجبور به جابجایی زودهنگام هستند.

آنچه مسلم است اینکه باید با تخلفات احتمالی برخورد شود، در حالی که اداره کل راهداری معتقد است اداره کل امور عشایر باید با عشایر متخلف برخورد کند، و اداره راهداری مسوول برخورد با کامیون‌داران است، کلاف سردرگمی که به نظر می‌رسد دودش به چشم مردم عشایر می‌رود!

برچسب ها: عشایر ، کرایه ، کوچ بهاره
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار