با هدف مدیریت بحران آب در شرق کشور:
صباغی - پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران 2 و 3 تیر به میزبانی دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار می‌شود. دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران ضمن مروری بر تاریخچه برگزاری این گنگره در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز و ارومیه گفت: پنجمین کنگره در دانشگاه بیرجند با توجه به امکانات این دانشگاه با هدف مدیریت بحران آب و نقش آن در توسعه شرق کشور برگزار می شود.
کد خبر: ۹۷۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴ 23 June 2021

شهیدی با اشاره به موقعیت استراتژیک استان، نگهداشت مرز و لزوم و توجه به حفظ و اهمیت مقوله آب در خراسان جنوبی، افزود: خراسان جنوبی تاثیرپذیرترین استان از تغییرات اقلیمی و خشکسالی های اخیر در کشور است که این موضوع بر لزوم توجه به مدیریت منابع آبی در استان تاکید می کند.
دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با بیان اینکه صدور مجوز حفر چاه آب در مناطق ممنوعه استان، نبود الگوی کشت متناسب با منابع آبی خراسان جنوبی، از مهمترین مشکلات حوزه آب است، ادامه داد: پایین بودن راندمان آبیاری و از همه مهم تر فرونشست زمین در پی کاهش سفره آب منطقه از دیگر چالش های حوزه مدیریت آب در کشور بالاخص در خراسان جنوبی می باشد.
وی امیدواری کرد که با برگزاری این کنگره نتایج و راهکارهای علمی و اجرائی برای مدیریت آب شرق کشور ارائه گردد.
دبیر علمی کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران نیز با اشاره اینکه این همایش 2 و 3 تیر 1400 برگزار می شود، افزود: از بین 125 مقاله در چهار محور منابع آب و بحران، آب و کشاورزی، آب، مدیریت و توسعه و آب، اقتصاد و جامعه به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.دکتر عباس خاشعی‌ یادآور شد: 113 مقاله به صورت پوستر و 4 مقاله به صورت سخنرانی مورد پذیرش قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه نشست انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی، فرصت‌ها و چالش‌ها، نشست خشکسالی و تغییر اقلیم و پیامدهای آن بر توسعه شرق کشور و نشست بررسی وضعیت منابع آب خراسان جنوبی چالش‌ها و راهکارها از مهم‌ترین برنامه‌های این کنگره عنوان کرد و ادامه داد: سخنرانی دکتر محمدعلی بهدانی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با موضوع دانش بومی استفاده از آب در کشاورزی با نگاه ویژه به تولید زعفران در خراسان جنوبی از برنامه های ویژه افتتاحیه این همایش خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار