معاون وزیر رفاه، کار و تعاون اشتغال خواستار شد؛
تابناک: معاون وزیر رفاه، کار و تعاون اشتغال را مشکل شماره یک کشور خواند و افزود: تعاون می تواند نهضت اشتغال ایجاد کند، میانگین هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون یک چهارم تا یک پنجم در میانگین ایجاد اشتغال در اقتصاد کشور است تعاون را محور اشتغال قرار دهیم.
کد خبر: ۲۹۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 04 September 2016

به گزارش تابناک از استان مرکزی، سید حمید کلانتری معاون وزیر رفاه، کار و تعاون در یازدهمین جشنواره  تجلیل از تعاونی های برتر با اشاره به ضروری بودن تعاون در جامعه اظهار داشت: مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد تعاون است مردمی بودن و عدالت بنیان بودن، درون زا بودن و دانش بنیانی تعاون در همه زمینه ها می تواند نقش موثری ایفا کند.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به صد هزار بنگاه تعاونی در کشور فعال هستند و 11 میلیون نفر در این شبکه اقتصادی عضو هستند، دو اصل قانون اساسی به موضوع تعاون پرداخته است و ما بر این باور هستیم که اگر قرار است چند موضوع اتفاق بیافتد باید به تعاون توجه کنیم.

معاون وزیر رفاه، کار و تعاون اشتغال را مشکل شماره یک کشور خواند و افزود: تعاون می تواند نهضت اشتغال ایجاد کند، میانگین هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون یک چهارم تا یک پنجم در میانگین ایجاد اشتغال در اقتصاد کشور است میانگین شغل ما در بخش تعاون حدود 50 میلیون تومان است.

کلانتری بیان کرد: فعال شدن واحد های اقتصادی را تعاون می تواند پشتیبانی کند ما برای خروج از رکود و جذب سرمایه‌گذاری می توانیم تعاونی های تامین نیاز را با ایجاد یک تشکل بزرگ بین مجموعه تعاون ها و بنگاه های خرد و کوچک در حوزه های مختلف یک تعاونی فراگیر درست کنیم.

وی ادامه داد: وقتی یک تعاونی تامین نیاز چند واحد کوچک و بزرگ را دربر می گیرد اتفاقاتی از جمله پایدار شدن آن واحد ها، تثبیت اشتغال، هم افزایی در اثر بالاتر رفتن مقیاس به وقوع می پیوندد یکی از مسائل اساسی کشور بهره وری است و ما می توانیم بهره وری را به ویژه در حوزه سرمایه بالا ببریم.

وی به نقدینگی اشاره کرد و ادامه داد: نزدیک به هزار تریلیون تومان نقدینگی کشور است ما مشکل پول نداریم باید ظرفیت ایجاد کرد با جمع آوری سرمایه های خرد مردم در غالب تعاونی ها، اگر به مفهوم واقعی تعاون برگردیم نه تنها می توانیم مشکلات اقتصادی را کاهش دهیم بلکه مسائل کلان ملی را نیز می توانیم با تعاون حل کنیم.

 معاون وزیر رفاه، کار و تعاون تصریح کرد: تعاون زیرساخت تفاهم ملی است تعاون زیر ساخت توسعه ی سرمایه اجتماعی است ما بزرگ ترین جنگ در سده گذشته را با کمک مردم مقاومت کردیم، مذاکرات هسته ای خود سنبل کار تعاونی و جمعی بود وقتی ما مسائل کلان و بزرگ را در دقیق ترین و حساس ترین فضای بین المللی می توانیم حل کنیم آیا نمی توانیم مسائل اقتصادی در یک استان را حل کنیم؟

وی افزود: ما امکانات زیادی داریم ظرفیت های بزرگ اقتصادی بیایید در شرایط پسا برجام اقتصاد و مشارکت مردم را محور قرار دهیم و تقویت تعاونی ها را توسعه دهیم.

وی در ادامه به 10 گام در رابطه با این موضوع اشاره کرد و گفت: اولین قدمی که باید در جامعه گسترش دهیم فرهنگ جمعی و تعاون است، سپس آموزش تعاون و کارآفرینی، سومین گام برداشتن موانع پیش رو است دستگاه های اجرایی باید مقررات خشک بی روح را بردارند تعاون خیلی جاها در پیچ و خم ادارات گرفتار می شود.

وی به گام چهارم اشاره کرد و افزود: چهارمین گام بهره وری است تعاونی ها باید یاد بگیرند در بازار رقابت کنند و کالای با کیفیت ارائه کنند تعاونی یک زمان به معنای کالای ارزان بود باید کالای ارزان و با کیفیت بشود.

کلانتری به گام های بعدی اشاره کرد و اظهار داشت: صادرات باید افزایش پیدا کند، توسعه تعاونی های تامین نیاز و ایجاد هم افزایی، توسعه تعاونی عمرانی شهرستان که در استان مرکزی چند تعاونی آماده شکل گیری است.

معاون وزیر رفاه، کار و تعاون به سه گام باقی مانده اشاره کرد و ادامه داد: تعاون را محور اشتغال قرار دهیم، نهمین گام تعاون در تعاون است یعنی تعاونی ها با هم کار مشترک کنند، و دهمین گام حمایت های قانونی است ما مصوباتی داریم که به درستی اجرا نمی شوند ما اصل 44 را داریم که در حمایت از تعاونی ها بسیار قوی است بیایید جایگاه تعاون را حداقل برای دو دهه قوی و اجرا کنیم.

انتهای پیام/ا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار