با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی صورت گرفت؛
تابناک: در راستای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و پژوهش محور پژوهشکده دانشکده برق دانشگاه صنعتی اراک با مدیریت دکتر حسن مقبلی عضو هیأت علمی دانشگاه اقدام به طراحی تا ساخت اولین دوچرخه هیبریدی دانشگاه نموده است.
کد خبر: ۳۲۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰ 08 November 2016

به گزارش تابناک مرکزی، مراسم رونمایی رونمایی از اولین دوچرخه هیبریدی با حضور دیلمی رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی، یوسفی راد معاونت اداری و مالی و مرادی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اراک انجام شد.

در راستای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و پژوهش محور پژوهشکده دانشکده برق دانشگاه صنعتی اراک با مدیریت دکتر حسن مقبلی عضو هیأت علمی دانشگاه اقدام به طراحی تا ساخت اولین دوچرخه هیبریدی دانشگاه نموده است.

مطالعه، بررسی و شبیه‌سازی‌ های اولیه در زمینه خودروهای هیبریدی پس از تشکیل هسته ی اولیه با همکاری دانشجویان برق دانشکده  آغاز و گروه دوچرخه هیبریدی در خردادماه سال 1394 توسط آقایان ناصر رضایی و ابوالفضل میراشرفی دانشجویان کارشناسی شروع و تا بهمن ماه سال 1394 محاسبات، طراحی‌ها و شبیه‌ سازی‌های اولیه به اتمام رسید و سرانجام در شهریورماه سال 1395پس از15 ماه پروژه طراحی و ساخت دوچرخه هیبریدی به اتمام رسید .

دوچرخه هیبریدی در ابعاد استاندارد یک دوچرخه معمولی سایز 26 با جنسی از آلیاژ آلومینیوم با وزن5/14 کیلوگرم که با در نظر گرفتن دستگاه‌های جانبی وزن آن در حدود 29 کیلوگرم می‌گردد. موتور الکتریکی آن از نوع BLDCیا موتور جریان مستقیم بدون جاروبک است که در درون چرخ عقب جای گرفته است .

 باتری مورد استفاده در این دوچرخه از جنس لیتیوم فسفات است که دارای ظرفیت معادل 450 وات ‌ساعت است که می‌تواند 36 ولت را با جریان 13 آمپر تغذیه نماید. شارژ این باتری توسط برق شهر انجام می‌شود که با شارژر موجود در حدود 6تا8  ساعت زمان لازم دارد تا بصورت کامل شارژ شود. البته به کمک روش های Fast Charger این زمان می‌تواند به حدود 5/1 ساعت کاهش می یابد. از ویژگی های این دوچرخه قرار گیری دستگاه‌های محافظتی، کنترلی و مرکزی در درون باتری پک و موتور است. سیستم مدیریت باتری (Battery Management System)BMSو PCM(Protected Circuit Managementنیزبه همراه باتری پک (Battery Pack)در بین فریم اصلی مثلث شکل بدنه قرار میگرد.

سرعت این دوچرخه با احتساب وزن راکب ( 100 کیلوگرم ) می تواند به 52 کیلومتر بر ساعت برسد و با یک‌بار شارژ کامل، باتری‌ها می‌تواند مسافتی در حدود 40 کیلومتر را طی می نماید.

از ویژگی های دیگر این دوچرخه می‌توان به سیستم تثبیت سرعت یا همان کروز کنترل (Cruise Control)و یا سیستم کنترل مرکزی برای تعیین سطح توان موردنیاز راکب در حین رکاب زدن اشاره نمود. این دوچرخه قابلیت سیستم هشدار لرزشی هنگام وقوع خطا برای تشخیص خطا، و سیستم روشنایی برای افزایش دید در شب را دارد.

با توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی این دوچرخه قابلیت بازیافت انرژی از ترمز و رکاب زدن را نیز داراست که موجب افزایش مسافت پیمایش در یک‌بار شارژ کامل باتری‌ها می باشد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار