زندگی با ایده ها
تابناک اصفهان: شرکت های دانش بنیان بر پایه علم و دانش تاسیس شده و بستری را برای تبدیل ایده های بکر و جدید به فناوری های واقعی فراهم می کنند. ایده های ارائه شده در این شرکت ها باید ثروت آفرین بوده و تمامی دستاوردهای این شرکت ها باید قابلیت تجاری سازی داشته باشند.
کد خبر: ۳۳۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳ 03 December 2016
تابناک اصفهان: شرکت های دانش بنیان بر پایه علم و دانش تاسیس شده و بستری را برای تبدیل ایده های بکر و جدید به فناوری های واقعی فراهم می کنند. ایده های ارائه شده در این شرکت ها باید ثروت آفرین بوده و تمامی دستاوردهای این شرکت ها باید قابلیت تجاری سازی داشته باشند. از این رو هر شرکتی به منظور فعالیت در این زمینه باید معیارهای دانش بنیان شدن را داشته باشد و با برخورداری از شرایط لازم، مراحلی را پشت سر گذاشته تا تایید شده و در نهایت با عنوان شرکت دانش بنیان به ثبت برسند.

دانش بنیان ها حمایت می شوند
عمده محصولاتی که شرکت های دانش بنیان ارائه می کنند محصولات های تک و پیچیده است که از فناوری بالا برخوردار هستند و سایر شرکت ها به راحتی نمی توانند به این فناوری ها دست پیدا کنند. عضو کارگزار معاونت ارزیابی شرکت های دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به این مطلب به اصفهان زیبا می گوید: در این شرکت ها یکسری افراد نخبه دورهم جمع می شوند و معاونت علمی فناوری نیز یکسری حمایت ها برای این شرکت ها گذاشته بنابراین ابتدا شرکت ها باید ارزیابی شده و سپس از این حمایت ها برخوردار شوند. اعظم دانش بیان می کند: از جمله حمایت های مهمی که از شرکت های دانش انجام می شود شامل تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی است که این صندوق به شرکت ها وام های با نرخ بهره پایین برای تولید نمونه و به منظور تجاری سازی ارائه می کند همچنین طرح لیزینگ هم به خریدار محصولات دانش بنیان تعلق می گیرد. وی ادامه می دهد: از دیگر خدماتی که به شرکت های دانش بنیان تعلق می گیرد این است که به ازای هر 10 نفری که در این شرکت فعالیت می کنند یک نفر می تواند از خدمات سربازی به عنوان یک نخبه فناور استفاده کند و علاوه بر آن تسهیلات صادراتی نیز به آنها اعطا می شود.

تقسیم بندی شرکت های دانش بنیان

در این زمینه عضو کارگزار معاونت ارزیابی شرکت های دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان می کند: یک قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تصویب شده و براساس آن ، آیین نامه اجرایی ارزیابی نوشته شده که براساس آن شرکت های دانش بنیان به چند دسته تقسیم می شوند. دانش می افزاید: این شرکت ها نوپا، تولیدی و صنعتی هستند؛ حداکثر سن شرکت های نوپا سه سال است که این شرکت ها می توانند فرد بیمه کننده و اظهار نامه مالیاتی فروش نداشته باشند، اما باید به طور حتم حداقل از یک سری محصول هایتک با فناوری بالا برخوردار باشند که به نمونه اولیه رسیده باشد، بنابراین این شرکت ها که به عنوان شرکت های نوپا شناخته می شوند ارزیابی شده و اگر تایید شد مورد حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی، قرار گرفته و مشمول معافیت های گمرکی، معافیت های مالیاتی، تسهیلات خدمت سربازی و جواز تاسیس می شوند.

وی عنوان می کند: یکی سری شرکت ها هم تولیدی هستند که سن تاسیس آنها از سه سال گذشته و البته می توانند زیر سه سال هم باشند، اما حتما باید سه نفر تمام وقت در شرکتشان فعالیت کنند ،اظهار نامه مالیاتی نیز داشته باشند که در اظهار نامه مالیاتی هم حتما فروش محصولات قید شده باشد و حداقل 50 درصد از فروش اظهار نامه آنها مربوط به فروش محصولات هایتک با فناوری بالا باشد که این شرکت ها در سایت وارد شده و درصورتی که تایید شوند ثبت می شوند. عضو کارگزار معاونت ارزیابی شرکت های دانش بنیان خاطرنشان می کند: نوع سومی از شرکت هایی هم هستند که به آنها شرکت های صنعتی گفته می شود که باید سه نفر تمام وقت در این شرکت ها فعالیت کنند همچنین اظهارنامه مالیاتی داشته باشند و حداقل 10 درصد ازفروش اظهارنامه آنها باید به محصولات های تک اختصاص پیدا کند.

به گفته دانش ، ابتدا شرکت ها در سایت ثبت سپس در دفتر معاونت علمی و فناوری غربال گری اولیه انجام می شود و بنابراینکه این شرکت ها در کدام استان مستقر هستند به کارگزاری های مختلف استان ها واگذار می شوند سپس با شرکت تماس گرفته شده ،اطلاعات اولیه از آنها گرفته می شود و داوری تخصصی برای آنها گذاشته می شود؛ از این رو این شرکت ها محصولات دانش بنیان خود را ارائه می دهند سپس بررسی شده و گزارش فنی آن به تهران ارائه و بعد از ارزیابی مجدد نتیجه به شرکت ها اعلام می شود.

شرایط متقاضیان برای ثبت شرکت های دانش بنیان


در این زمینه سرپرست جذب و پذیرش واحدهای علم و فناوری شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان به اصفهان زیبا می گوید: متقاضیان شرکت های دانش بنیان از یک ایده ای برخوردار هستند و سعی در تجاری سازی آن دارند؛ این متقاضیان ابتدا باید در یکسری دوره ها شرکت کنند که این دوره ها شامل رشد مقدماتی، مرکز رشد و پارک علم و فناوری است از این رو طی صحبت هایی که با این متقاضیان انجام می شود و براساس شرایطی که آنها دارند تشخیص داده می شود که این شرکت ها به منظور دانش بنیان شدن باید کدام دوره را پشت سر بگذارند.

لیلا خدابنده تصریح می کند: متقاضی ورود به مرکز رشد باید از یک ایده نو برخوردار بوده و صاحب فناوری باشد که البته این ایده قابل تجاری سازی باشد همچنین باید در تیم خود حداقل دو نیروی متخصص تمام وقت مرتبط با فناوری و یک مشاور داشته باشد که در جنبه های علمی و فنی ایده و تجاری سازی آن کمک کند و شرط دیگر هم این است که تیم متقاضی باید دارای یک طرح توجیه کسب و کار باشد.

خدابنده بیان ادامه می دهد: اگر تیمی در این شرایط اصلی ضعف داشته باشد باید از مرحله رشد مقدماتی شروع کند که این مرحله حدود شش ماه به طول می انجامد تا اگر تیم متقاضی کامل نیست یا هنوز هم ایده آنها جای کار دارد یا متقاضیان از طرح کسب و کار برخوردار نیستند وارد مرحله رشد مقدماتی شده و از آموزش ها و راهنمایی های این دوره شروع می کنند.

وی گفت: برای ورود به مرحله پارک علم و فناوری هم شرکت های رشد یافته می توانند ورود پیدا کنند که این شرکت ها باید شش نیروی متخصص تمام وقت داشته باشند، زمینه فعالیت آنها فناورانه باشد و قبلا هم فعالیت های فناورانه خود را تجاری سازی کرده باشندو علاوه بر آن گردش مالی آنها هم بیش از 300 میلیون تومان باشد.

*مینا ایزدی - اصفهان زیبا
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار