همایش ملی روش های نوین تکثیر وپرورش ماهیان زینتی با حضور ۱۵۰ نفر از محققان، کارشناسان و تولید کنندگان ماهیان زینتی از نقاط مختلف کشور در ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی محلات برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸ 15 February 2015

مدیرکل آبزیان آب شیرین سازمان شیلات کشور صبح شنبه دراین همایش تولید ماهیان زینتی درکشور را درسال ۹۲ را ۱۸۴ میلیون قطعه اعلام و پیش بینی کرد این میزان در پایان سال ۹۳ به ۲۰۰ میلیون قطعه برسد.

مرتضی افراسیابی با اشاره به جاذبه های اقتصادی و اجتماعی فعالیت در بخش ماهیان زینتی تعداد گونه های قابل تکثیر ماهیان زینتی را ۲۰۰ گونه اعلام کرد و افزود: هم اكنون ۹۵ گونه در ایران تکثیر می شود.

وی پویایی و تحرک این بخش را نیاز مند توجه ویژه به بازار داخلی و خارجی دانست و برلزوم توجه ویژه به تحقیقات در این بخش تاکید کرد
.

افراسیابی وجود تنها ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی کشور در محلات، طراحی ساخت اولین شهرک ماهیان زینتی کشور درمحلات ووجود بخش خصوصی فعال در تولید وصادرات ماهیان زینتی را از زیرساخت های مناسب برای تبدیل این شهرستان به قطب نخست ماهیان زینتی کشور عنوان کرد.

سرپرست معاونت پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور نیز در این همایش با تایید استفاده از هورمون به عنوان بهترین شیوه تکثیر ماهیان زینتی تاست، اضافه كرد: در این روش باید اصول فنی برای کاهش اثرات و عوارض زیست محیطی رعایت شود.

همایون حسین زاده صحافی بیان كرد: بسیاری از تولید کنندگان ماهیان زینتی در کشور ایران با وجود استفاده از هورمون برای تکثیر ماهیان زینتی، به علت نداشتن آموزش صحیح نتیجه مثبتی نمی گیرند.

نماینده محلات و دلیجان یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی را توجه به اقتصاد غیر نفتی دانست و افزود: ارج نهادن بر محصول تحقیق محور که زاییده اندیشه دانش بنیان است را مورد تاکید قرار داد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی هم با اشاره به پتانسیل های محلات وجایگاه تولید ماهیان زینتی به عنوان مشاغل خانگی ایجاد سازمان کاری مشخص در این زمینه، آموزش، ایجاد زنجیره تولید ماهیان زینتی و تشکیل شرکت های پشتیبان را در توسعه این صنعت موثر دانست.

چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه های اصفهان، تهران و یاسوج نیز در این همایش به ارائه آخرین یافته های تحقیقاتی و روشهای نوین تکثیر ماهیان زینتی پرداختند.

هم اكنون ۹۰ درصد صادرات ماهیان زینتی کشور از شهرستان محلات از توابع استان مرکزی انجام می شود که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه این شهرستان در امر تولید و پرورش ماهیان زینتی است.

در این همایش ۱۵ پژوهش علمی در راستای روشهای نوین تکثیر ماهیان زینتی ارائه و خلاصه ای از این مقاله ها در قالب یک کتابچه و سی دی منتشر شد.

محلات قطب اصلی پرورش ماهیان زینتی در کشور است و سالانه هفت میلیون قطعه ماهی زینتی در این شهرستان تولید می شود که از این تعداد ۳۰۰ هزار قطعه به خارج کشور صادر می شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار