با هدف ثبت جهانی بازار اراک
تابناک : رییس نخستین جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک گفت: اصلی ترین هدف برگزاری این جشنواره آماده سازی شرایط برای ثبت جهانی بازار اراک است.
کد خبر: ۵۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 05 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی  سید محمد حسینی رییس نخستین جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک برگزاری این جشنواره را بسیار مفید خواند و گفت : حضور عکاسان بومی و غیر بومی در تصویر کردن ویژگی های بازار اراک یک گام و قدم اصلی در معرفی بازار تاریخی اراک باشد بعنوان یک برند است

رییس نخستین جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک با اشاره به اینکه قطعا ثبت جهانی یک اثر زمینه تخصیص اعتبار سالانه جهت مرمت و نگهداری را ایجاب  می کندافزود : این اقدام باعث استقبال گردشگران و جهانگردان از بازار اراک به دلیل معرفی و ثبت در تمامی سایت ها ی فرهنگی و گردشگری دنیا و در اولویت تور های گردشگری جهانی می شود .

حسینی در خصوص اهمیت بازار به عنوان یک عنصر تاریخی اظهار کرد: استان مرکزی دارای ارزش های تاریخی متعددی است که در این میان بازار تاریخی اراک جز برترین ها محسوب می شود.

وی اضافه کرد: بازار تاریخی اراک به لحاظ آرایه های معماری و وجوه تاریخی خود یک اثر ماندگار است که یکی بودن قدمت آن با تاریخ تاسیس شهر اراک اهمیت آنرا دوچندان می کند.

حسینی در خصوص عناصر شاخص بازار گفت: راسته مستقیم بازار از حیث معماری ، طراحی و برنامه ریزی منحصر به فرد است و در هیچ بازار دیگری دیده نمی شود و در طراحی و ساخت آن ظرافت خاصی دیده می شود.

رییس نخستین جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک را نقطه عطف خاص بازار تاریخی اراک دانست و تصریح کرد : وجود چهار سوق بازار به لحاظ معماری به نحوی است که چهار جهت راسته بازار در دید بازدید کننده قرار دارد و دسترسی به چهار جهت شهر را تحصیل می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی سراهای بازار را از دیگر عناصر مهم بازار اراک عنوان و افزود: سراهای بازار هر کدام از لحاظ معماری و نوع بهره برداری متفاوت است از جمله سرای مسگرها، کتابفروشی ها، پزشک ها، کاشانی، فرش فروش ها و ... که هر کدام کاربری و بهره برداری خود را دارند و هریک دارای ارزش های منحصر به فرد معماری هستند.

حسینی ادامه داد: گذرهای بازار نیز از ویژگی های بازار محسوب می شوند که ارتباط پوسته بازار را با شریان داخلی آن برقرار می کنند که نقش مهمی در کارکرد بازار دارند.

وی افزود: طراحی شهر اراک به صورت بافت شطرنجی با محوریت بازار تاریخی اراک به  لحاظ داشتن 35 عنصر تاریخی و عناصر فرهنگی اجتماعی مذهبی چون مساجد، حوزه علمیه، آب انبار ها، تیمچه ها ، حمام ها، کاروانسراها، باراندازها و همچنین اماکن مسکونی در کنج های شهر اراک در کنار راسته و گذرها توانسته اند فضای معماری خارق العاده ای را ایجاد کنند.

حسینی در خصوص اهمیت توجه به بازار تاریخی اراک گفت: بازار تاریخی اراک از این جهت برای ما ارزشمند است که علاوه بر یک عنصر تاریخی همچنان بعنوان یک شریان اقتصادی زنده و در حال فعالیت است و نقش مهمی در تجارت و اقتصاد مردم ایفا می کند.

وی ادامه داد: همه این ها ما را بر آن داشته تا بازار تاریخی اراک را بعنوان یک داشته ارزشمند و یک اثر معماری تاریخی جهانی به همگان معرفی کنیم که جشنواره عکس در سطح کشوری می تواند بستر مناسبی را برای این هدف ایجاد کند.

حسینی با اشاره به استفاده از هنر عکاسی برای معرفی بازار بیان کرد: گویاترین شکل انعکاس و اطلاع رسانی عکس و تصویر است که می تواند چندین برابر یک نوشته و سخنرانی بر روی مخاطب تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره باعث ثبت این رویداد فرهنگی هنری در سایت های مختلف فرهنگی       می شود و ارزش این بنای مهم را به عنوان قلب تپنده شهر اراک با حفظ هویت تاریخی خود برای همگان آشکار کند و نقطه شروعی برای ثبت جهانی آن باشد.

رییس نخستین جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک اضافه کرد: از اهداف دیگر برگزاری جشنواره معرفی بازار به عنوان یک عنصر ارزشمند تاریخی جهت ایجاد حساسیت و ضرورت در میان مردم، بازاریان و مسئولین استانی و کشوری جهت همکاری در نگهداری، مرمت و حفاظت از بازار تاریخی اراک و همچنین جلب حمایت اعتباری از میراث فرهنگی در این زمینه بوده است.

حسینی با بیان اینکه کسبه بازار نیز در این رویداد سهم مهمی دارند، تصریح کرد: این جشنواره فرصت مناسبی است تا با تعامل با کسبه اهمیت حفظ بازار را بیشتر مطرح کنیم.

وی  اضافه کرد: اگر بازاریان به این نکته توجه کنند که بازار محل کسب و کارشان است و هر بی توجهی و دخل و تصرف غیرعقلانی در آن موجب نابودی آن می شود خودشان در نگهداری و مرمت آن سهیم خواهند دانست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در پایان سخنان خود ازحضور عکاسان برجسته استان و کشور برای شرکت در این جشنواره و برگزاری آیین اختتام آن در یکی از سراهای بازار خبر داد که  زمینه ارزش گذاری هویت تاریخی بازار اراک را برای کسبه و مردم ایجاد می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار