مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد:
تابناک مرکزی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی از تهیه طرح جامع و بلندمدت حفظ و احیاء تالاب میقان اراک با همکاری محیط‌زیست استان در کارگروه مربوطه خبر داد.
کد خبر: ۷۳۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵ 29 April 2019
 
ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تالاب میقان اراک یکی از پایلوت‌های اصلی جذب گردشگر در استان است که تاکنون طرح جامعی برای آن در نظر گرفته نشده و درصددیم با بهره‌گیری از علم روز و لحاظ نمودن مسائل زیست‌محیطی بتوانیم طرحی جامع و کامل با مساعدت محیط‌زیست استان تهیه کنیم.
ایزدی اظهار کرد: آماده‌سازی امکانات و شرایط گردشگر می‌تواند رونق اقتصادی و بهره‌گیری از توسعه گردشگری برای شهر اراک و استان را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: امیدوارم با اجرای این طرح بتوانیم بستری برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جهت توسعه اقتصادی منطقه تالاب میقان فراهم‌سازیم.      

ایزدی گفت: بارش‌های مناسب هفته‌های اخیر باعث شد تا تالاب میقان اراک با ۱۰۰ کیلومتر وسعت به طور کامل آبگیری شود. این میزان ذخیره در طول ۴۰ سال اخیر کم سابقه است و تالاب میقان اراک اکنون دوران طلایی را در حجم آب تجربه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۸ مسیر ورودی به تالاب سیلاب‌های اخیر را به میقان اراک هدایت کرد و امکان جذب بیشتر آب در تالاب با توجه به شکل مخروطی وجود دارد. این تالاب ظرفیت ۲ برابر حجم موجود آب کنونی را دارد.     

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع‌شده و به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.

دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هرساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این‌گونه ارزشمند است.

تالاب کویری میقان اراک درمجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار