مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت : آنچه از تعاونی ها انتظار می رود برآورده نمی شود، پس این تعاونی ها به فعالیت های ساده و ابتدایی می پردازند و باغداران خود به تنهایی اقدامات مربوط به حوزه خود را انجام می دهند.
کد خبر: ۹۹۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸ 04 September 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،زارعی در نشست تشکل های بخش باغبانی افزود:مشکل اصلی این تعاونی بخش باغبانی از جمله گلخانه داران، نداشتن زنجیره های تولید است.
وی با اشاره به گلخانه های استان یادآورشد: مساحت گلخانه های استان ۱۱۲۰ هکتار است که ۵۱۲ هکتار در فضای بسته و باقی مربوط به گل و گیاهان زینتی در فضای باز است همچنین ۱۱۸ هکتار گلخانه سبزی و صیفی در استان وجود دارد که قسمت قابل توجهی از تولیدات آنها صادر می شود.
وی ادامه داد: ۴۰ واحد تولید قارچ خوراکی در استان وجود دارد که ۸ واحد آن صنعتی و مابقی خانگی است و حدود ۴۲۵۰ تن محصول قارچ در استان تولید می شود، همچنین در استان ۱۶ واحد تولید نهال دارای مجوز وجود دارد که سالانه حدود ۲۵۰۰ تن نهال نیز تولید می شود که قسمت قابل توجهی از آن در سایر استان ها توزیع می شود.
زارعی یادآورشد: استان مرکزی در سایر محصولات از جمله گل محمدی و زعفران و... نیز ظرفیت و جایگاه ویژه ای دارد.
سیدحسین هاشمی، مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی هم گفت: در سطح استان یکی از محدودیت ها و نیازمندی ها نبود تشکل تخصصی در محصولات باغبانی است و تنها تشکل تخصصی انار ساوه در استان تشکیل شده که با توجه به مسائل و مشکلات موجود نیاز است که در سایر بخش ها نیز تعاونی تخصصی تشکیل شود.
وی با بیان اینکه تشکل ها نباید تنها به موضوع نهاده بپردازند افزود: یکی از معضلاتی که در سطح ملی و استانی مطرح شده این است که شکل گیری و تداوم فعالیت تشکل ها وابسته به نهاده ها است اما فعالیت در حوزه نهاده تنها بخشی از وظایف تشکل هاست و تشکل ها نباید تنها به موضوع نهاده بپردازند.
وی ادامه داد:خوشبختانه با سیاست ها و حمایت های موثر که از تشکل ها صورت گرفته سازمان در تلاش است که تشکل ها را به سوی وظایف اصلی سوق دهد البته اختلال در موضوع نهاده نباید فعالیت تشکل ها را مختل کند.
هاشمی با بیان اینکه خنداب تعاونی تخصصی باغبانی ندارد گفت: این شهرستان تنوع بالایی در زمینه محصولات باغی دارد، اما با وجود این ظرفیت، هیچ تعاونی تخصصی باغبانی در این شهرستان وجود ندارد. وی اضافه کرد: کمبود نقدینگی از دیگر مشکلات تشکل ها است که سبب ضعف توان مالی آنها شده که در این راستا نیز سوق دادن صندوق حمایت به سمت فعالیت تخصصی و اصلاح سهامداری در صندوق صورت گرفته است، باید بتوان فعالیت های تمامی تشکل های بخش کشاورزی را به صورت شبکه ای به اجرا درآورد.
مدیرعامل تعاونی باغداران انار ساوه هم گفت: در حال حاضر از مجموع ۱۱ هزار هکتار باغات انار ساوه ۱۰ هزار هکتار آن بارور است که با توجه به سرمازدگی پیش بینی خوبی در مورد برداشت محصول وجود ندارد.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود ۱۵۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.
وی با اشاره به اینکه اولویت کاری بر روی صادرات انار قرار داده شده است گفت: برای اینکه باغداران محصولات خود را از مسیر راحت تری به اتحادیه باغداران بفروشند، غرفه ای در تهران اجاره شده است. کریمی یادآورشد: به منظور ترویج استفاده از سایبان در باغات با کمک بخش ترویج جهاد بازدید از سایبان ها برای باغداران تدارک دیده شد اما متاسفانه عدم توانایی مالی باغداران مانع استفاده از این روش شده است که نیاز است در این زمینه تسهیلات لازم اختصاص یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار