با همکاری حوزه هنری شهرستان بیجار و دفتر حوزه علمیه بیجار نمایش عروسکی «پیام فرشته» به نویسندگی و کارگردانی سمیرا کوثری از 18 آذر در مدارس ابتدائی دخترانه بیجار به اجراء در آمده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱ 19 December 2023

به گزارش تابناک کردستان، سمیرا کوثری کارگردان نمایش «پیام فرشته» اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده‌ای که ما در کشور داریم، بحث عقاید، فضائل و رذایل دینی، نهادینه شدن اخلاقیات معنوی در اوان کودکی است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در خصوص رفع این مشکلات، ادامه داد: یکی از راه‌ها بهره‌مندی از فضای مجازی و امکانات آن است، اما گاهی شکل اشتباه آموزش در این بستر خواسته یا ناخواسته مسئله مهم توجه به عقاید و فضائل را به انزوا برده و زمینه آسیب به پایه‌های اساسی دین مبین اسلام را فراهم می‌کند.

این هنرمند با تأکید بر آموزش اصولی این مبانی از دوران کودکی به فرزندان، افزود: آموزش و پروش به عنوان مهم‌ترین رکن اصلی فعالیت در این زمینه در کنار رسانه‌هایی، چون صدا وسیما باید تلاش کنند تا با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین و علمی و مطابق با شرایط زمانی و فکری کودکان دست به خلاقیت و نوآوری زده و در برنامه‌های خود با ابزار هنر مفاهیم دینی و اعتقادی را برای بچه‌ها تبیین و نهادینه کنند.

کوثری درباره این اثر گفت: تئاتر عروسکی «پیام فرشته» یک نمایش ابداعی در شیوه اجرایی است که به عنوان یک نمایش خلاق شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: در این شیوه دو نفر با پوشش فرشتگان در محل ورود نمازخانه مدارس تبدیل به فرشته می‌شوند و با اهدای کیف‌هایی به دانش‌آموزان ذهن آن‌ها را به چالش می‌کشند.

این هنرمند گفت: در این نمایش با داستان‌هایی ضمن آموزش اصول و فروع دین در قالب شعر و قصه و بازی، مفاهیمی، چون مَحرم و نامَحرم را به کمک ماکت‌هایی برای دانش آموزان دختر مقاطع دبستانی توضیح می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه تئاتر عروسکی ابزاری خلاق و کم‌هزینه برای آموزش است، توضیح داد: به نظر من از هر وسیله‌ای برای خلق عروسک و نمایش عروسکی می‌توان استفاده کرد، حتی با یک مدادتراش و مداد، شخصیت‌سازی و با ابتدایی‌ترین شکل‌ها مهم‌ترین مسائل و موضوعات را مطرح و کودکان با این شیوه آموزشی مفاهیم مد نظر را به خوبی فرا می‌گیرند.

کوثری با اشاره به استقبال بسیار خوب از این اجرا‌ها گفت: این اجرا‌ها تا آخر آذر در مدارس ادامه خواهد داشت.

وی در پایان ضمن قدردانی از حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان و شهرستان بیجار در حمایت از این برنامه در خصوص سالن‌های نمایش نیز گفت: سالن‌های نمایش نیاز به دسته‌بندی و درجه‌بندی بر اساس گروه سنی مخاطبان دارند و اگر این اتفاق صورت بگیرد، اجرای عمومی برای آثار کودک هم بهتر عملی خواهد شد.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار