استاندار کردستان گفت: فراخوان پوشیدن لباس کردی در روز ۲۰ اسفند ماه که من اعلام کردم، بازخورد‌های زیادی در این استان و دیگر مناطق داشته است.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴ 10 March 2024

به گزارش تابناک کردستان، اسماعیل زارعی کوشا امروز (یکشنبه، ۲۰ اسفند ماه) ضمن تبریک روز لباس کردی، اظهار کرد: ایران رنگین‌کمان اقوام است و هر کدام از این قوم‌ها آداب و رسوم و اصالت خاص خود را دارند. قوم کرد، یکی از قدیمی‌ترین و ایرانی‌ترین اقوام است. مزیتی که ما داریم این است که نماد‌های اصالت کردی که در موسیقی، زبان و لباس متجلی است، همچنان قوت دارد.

وی بیان کرد: لباس کردی در کردستان هنوز جایگاه خاصی دارد و همه اقشار، از امروزی‌ها گرفته تا گذشتگان، نخبگان، دانشگاهیان و بازاریان، این لباس را با افتخار می‌پوشند. باید کوشید این ظرفیت و موهبت را بین مردم حفظ کرد و جایگاه لباس کردی را بین مردم پررنگ‌تر کرد.

به گفته او، ثبت روزی در تقویم ملی به نام «روز لباس کردی» فرصتی برای جذب گردشگر، اجرای برنامه‌های فرهنگی و معرفی استان کردستان است.

استاندار کردستان ادامه داد: امسال فراخوان پوشیدن لباس کردی در روز گرامیداشت لباس کردی توسط اتاق اصناف اطلاع‌رسانی شد که با استقبال خوبی از سوی بازاریان روبه‌رو شده است. امیدواریم گرامیداشت این روز در سال‌های آینده با شکوه بیشتری برگزار شود.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های فرهنگی استان که می‌تواند به توسعه و اعتلای اقتصادی کردستان کمک کند، بیشتر بهره گرفت.

او لباس کردی را دارای فلسفه‌های زیاد دانست و بیان کرد: ظرفیت فرهنگی عظیم کردستان، تحقیقات و پژوهش بیشتری را می‌طلبد. پوشیدگی و رنگارنگی لباس کردی بی‌نظیر است. تاریخ کردستان می‌طلبد که این استان به پایتخت توجه به اصالت‌ها، قومیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی تبدیل شود.

ابراهیم عسکری، فرماندار سنندج نیز در این مراسم گفت: تاریخ هر کشور و نشان هر ملتی، نشان اصالت و هویت آن ملت است و مردم کرد هم دارای افتخار‌های تاریخی بزرگی هستند که باید به نسل آینده و جوان انتقال یابند. باید آداب و رسوم کهن کردی با افتخار برای جوانان این دیار بازگو شود و زمینه ماندگاری این میراث گرانبها را در استان فراهم کرد.

به گزارش ایسنا، استاندار کردستان روز گذشته به‌مناسبت گرامیداشت روز لباس کردی (۲۰ اسفند ماه) فراخوانی را برای پوشیدن لباس کردی در استان منتشر کرد.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار