مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در حال حاضر مجموعه صنعت، معدن، تجارت، تجار و اصناف در کل در ۳۰ درصد تولید ناخالص استان نقش دارند و همچنین ۳۷ درصد اشتغال استان در این حوزه ها اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶ 14 March 2024

به گزارش تابناک کردستان، بختیار خلیقی امروز پنجشنبه (۲۴ اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کردستان وضعیت خوبی در حوزه های کشاورزی و گردشگری دارد، حوزه معادن از مهمترین ظرفیت‌های استان به شمار می رود.

وی بیان کرد: در حال حاضر مجموعه صنعت، معدن، تجارت، تجار و اصناف در کل در ۳۰ درصد تولید ناخالص استان نقش دارند و همچنین ۳۷ درصد اشتغال استان در این حوزه ها اتفاق افتاده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، افزود: استان کردستان ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد و یک دروازه تجاری به سوی عراق محسوب می شود و با توجه به حمایت های دولت و راه اندازی راه آهن سنندج به همدان، امید است که تجارت استان بیش از پیش رونق یابد.

مدیرکل صنعت،‌ معدن و تجارت استان کردستان،‌ بیان کرد: کردستان در حال صنعتی شدن است و باید در حوزه صنایع معدنی در استان بتوانیم تولید اشتغال آفرین را به سرانجام برسانیم.

وی بخش معادن را مهمترین مزیت صنعت استان ذکر کرد و ادامه داد: طی امسال برنامه‌های راهبردی برای این اداره کل تدوین شده و مشکلات مربوط به هر بخش مورد بررسی قرار گرفته است.

خلیقی، تکمیل و راه‌اندازی طرح های نیمه تمام را مهمترین اولویت حوزه معدن در استان ذکر و بیان کرد: بخش پیشران و صنایع معدنی از مهمترین برنامه های بخش معدن در استان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان یکی  دیگر از مهمترین موارد این اداره کل را فعال سازی واحدهای راکد در حوزه صنعتی عنوان و بیان کرد: طی امسال ۳۷ واحد راکد به چرخه تولید برگردانده شده است و در ادامه نهضت فعال سازی واحدهای راکد در استان، ۷۷ واحد صنعتی طی دو سال اخیر به چرخه صنعت برگردانده شد و امید است این نهضت ادامه یابد.

وی آشتی بخش صنعت و دانشگاه را در کردستان امری ضروری دانست و افزود: افزایش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی طی سال آینده در دستور کار است.

وی اعلام کرد: در حوزه دانش بنیان نیز ۴۰ واحد دانش‌بنیان در استان در بخش صنعت و معدن فعالیت دارد که ۶۰ درصد واحدهای دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهد و در برنامه داریم سال آینده افزایش تعداد واحدهای دانش بنیان به صورت ویژه در دستور کار است.

به گفته خلیقی، هزار و ۵۶ واحد صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد، ۶۶۷ واحد صنعتی فعال و ۱۳۱ واحد هم به صورت غیر فعال است که ۲۲ درصد واحد فعال زیر ظرفیت و به صورت نیمه فعال کار می کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، اعلام کرد: در حال حاضر از مجموع کل واحدهای تولیدی و صنعتی در استان کردستان ۶۵ درصد از آن فعال بوده و به صورت ۱۰۰ درصد در حال تولید هستند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه و مطالبات مردم استان اشتغال است و در این راستا طی چند سال گذشته اقدامات مهمی همچون احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال انجام شده است.

وی اضافه کرد: رفع مشکلات پیش‌روی واحدهای تولیدی راکد و احیای آنها و همچنین اجرایی شدن طرح های زنجیره فولاد کردستان یکی از اولویت های کاری ما بوده که همواره پیگیر آن بوده ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: از ۱۸ طرح و پروژه زنجیره فولاد با پیگیری های مستمر، پنج طرح در شهرستان های قروه و بیجار به اتمام رسیده است و هم اکنون فعال هستند.

خلیقی با بیان اینکه ۱۲ طرح دیگر نیز با میانگین ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در بحث صنایع فولاد کردستان در حال احداث است، بیان کرد: در حوزه زنجیره فولاد ۴۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام می شود و زمینه اشتغال برای بیش از ۲ هزار نفر را هم فراهم می کند.

وی به الزامات عملیاتی شدن شعار سال ۱۴۰۲ در راستای رشد تولید بخش معدن اشاره کرد و یادآور شد: جلوگیری از خام فروشی و ایجاد زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی، تامین منابع مالی لازم جهت توسعه و تکمیل زیرساخت معادن از طریق وصول حقوق دولتی، وصول حقوق دولتی معادن، توسعه و تکمیل زیرساخت و فعال سازی معادن راکد و غیر فعال استان از جمله برنامه های این حوزه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان به الزامات عملیاتی شدن شعار سال در راستای رشد تولید بخش تجارت اشاره و بیان کرد: توسعه فعالیت های صنعتی و تجاری از طریق صدور مجوزهای مربوطه، تکمیل و توسعه بازارچه های مرزی، تامین زیرساخت های مورد نیاز، توسعه فعالیت های بازرگانی، توسعه روابط تجاری با اقلیم کردستان، ساماندهی بازارچه های غیر رسمی و ساماندهی شرکت های پخش و توسعه مشاغل خانگی پشتیبان و ایجاد توسعه کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز فرش و زنجیره فرش از مهمترین فعالیت های این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون معادن ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصول شده باید به استان بازگردد، اظهار کرد: بازگشت این میزان از حقوق دولتی یکی از مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان هم است.

وی اضافه کرد: از پنج هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال حقوق دولتی وصول شده در سال جاری در استان باید ۸۲۷ میلیارد ریال به استان بازگردد که تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال آن بازگردانده شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: سال گذشته بیشترین حقوق دولتی معادن در استان به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال وصول شد و از این میزان ۴۵۰ میلیارد ریال آن به استان بازگشت.

خلیقی با اشاره به اینکه بازگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن باید صرف فعالیت های عمرانی در روستاها و شهرهای اطراف معادن شود، یادآور شد: از این محل اقدام به اجرای پروژه هایی هم چون تامین آب شرب سالم برای تعدادی از روستاهای استان و بهسازی و احداث جاده های دسترسی معادن کرده ایم.

وی اضافه کرد: احداث راه دسترسی به معادن باریت مریوان، احداث راه دسترسی به معادن اوریه، شانوره و پریشه در شهرستان قروه و راه دسترسی به معادن شهرک در شهرستان بیجار از جمله پروژه های انجام شده است.

به گفته خلیقی، خوشبختانه امروز استان به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است و این نهضت هم همچنان با ایجاد زنجیره های ارزش در حوزه های مختلف ادامه دارد و انتظار می رود که با توجه به اقدامات صورت گرفته زمینه برای توسعه صنعتی استان عملیاتی و اجرایی شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه به لحاظ ذخایر معدنی پنجمین استان کشور هستیم، بیان کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگی در راستای تکمیل زنجیره تولید از برداشت تا محصول نهایی در حوزه معدن احداث و یا در حال احداث هستند.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار