معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: طی دو ماه اخیر سد‌های چراغ ویس، گاران، آزاد، عباس آباد، با فاصله کم، سرریز کردند.
کد خبر: ۱۱۶۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶ 26 March 2024

به گزارش تابناک کردستان، محمد معززاده‌مردوخی امروز سه شنبه (۷ فروردین ماه) در گفتگو با خبرنگاران استان، در خصوص وضعیت آب ذخیره پشت سد‌های استان، گفت: با توجه به دو جبهه اخیر بارندگی که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۶ فروردین سالجاری تداوم داشت، متوسط بارندگی استان در فروردین ماه سال‌جاری ۲۹ میلی‌متر بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بانه با حدود ۸۱ میلی‌متر و کمترین آن در بیجار و دیواندره به میزان ۱۱ میلی‌متر بود.

وی، میزان بارش سال آبی‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۱۱۰ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این بارش‌ها منجر به افزایش ۲۹ درصدی رواناب و بالابردن حجم آب رودخانه‌ها شده است که البته این رقم نسبت به درازمدت ۱۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: خوشبختانه این بارندگی‌ها منجر به سرریز سد‌هایی همچون؛ عباس آباد بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سد آزاد شد و با توجه به جبهه بارشی پیش‌رو انتظار می‌رود سد‌های قشلاق سنندج و زیویه شهرستان کامیاران نیز سرریز شوند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت نسبت به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان نیز هشدار داد و اظهار کرد: نظر به حجم بارش‌های زیاد و احتمال جاری شدن سیل، اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق روابط عمومی این شرکت و ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان، مکرراً صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیل، گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان مهمانپذیر بوده و هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان هموطنان و هم‌استانی‌های گرامی می‌باشد و با توجه به سیلابی بودن بیشتر رودخانه‌های استان، از گردشگران، مسافران، کشاورزان و ذینفعان تقاضا می‌شود از تردد و اتراق در مسیر جریان‌های آبی خصوصاً پائین دست سدها، اکیداً خودداری نمایند.

معززاده مردوخی ذخیره آب سد‌های استان را حدود ۶۵ درصد دانست و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سد‌های استان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و درصد پرشدگی سد‌های استان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد بود.

وی افزود: هر چند به لطف پروردگار و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب، توسط این شرکت، ذخایر آب خوبی در پشت سد‌های استان داریم، اما متأسفانه بارش برف خوبی را طی سال آبی گذشته شاهد نبودیم و ذخایر آب زیرزمینی همچنان نیازمند حفاظت و صیانت می‌باشند؛ از عموم شهروندان، ذینفعان و خصوصاً کشاورزان عزیز استان تقاضامندیم نسبت به رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب نهایت تلاش خود را مبذول دارند.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار